pippi Geplaatst: 5 november 2016 Geplaatst: 5 november 2016 Ik wil volgend jaar HEEL VEEL bonen neerzetten, en ik heb nog niet heel veel zaad. Ik heb nog wat over van afgelopen jaar, en hier en daar al wat kleine zakjes besteld, dus ik heb van allerlei rassen een beetje, maar ik heb nog niet genoeg om HEEL VEEL bonen neer te zetten. Nou zat ik te denken, aangezien dat met de Griekse reuzenbonen van de Lidl ook is gelukt, ik kan toch ook gewoon een zak gedroogde biologische (ook zodat er geen kiemremmer op zit) witte bonen kopen en eens kijken wat daar uitkomt? Een pond witte bonen kost iets van 3 euro, dat ben ik ook kwijt als ik nog een veel kleiner zakje zaad koop bij Vreeken ofzo. Bovendien heb ik afgelopen jaar bijvoorbeeld die 3 euro neergeteld voor een zakje Neckarkönigin, en die vielen me zwaar tegen, dus 'echt' zaaigoed geeft ook helemaal geen garantie, terwijl die bonen van de Lidl dubbelgedopt toch wel erg lekker waren. Dus is een zak gedroogde bonen kopen als aanvulling op wat ik aan zaaigoed heb een goed idee? Quote
de deerhounder Geplaatst: 6 november 2016 Geplaatst: 6 november 2016 Je kan misschien gewoon een zakje komen, om op te eten en enkele boontjes laten voorkiemen. Indien ze nu kiemen zullen ze dat in de lente ook doen. Quote
Zaadje Geplaatst: 6 november 2016 Geplaatst: 6 november 2016 Dat kan hoor! Kiemkracht is in mijn ervaring vaak nog beter ook! Nadeel kan wel zijn, dat boeren vaak hybride rassen (F1) gebruiken en het nageslacht dus niet per definitie raszuiver is...Zo heb ik afgelopen jaar een behoorlijk veld met kievietsbonen gelegd en het was al snel duidelijk, dat deze niet helemaal raszuiver was.Bij de bloei, spotte ik witte, roze en blauw/violet kleurige bloempjes en ook de planten waren niet helemaal uniform, sommige maakten zelf klimranken, terwijl het overwegend stambonen waren. Op zich deed dit niets af aan de productie, heb erg veel bonen geoogst namelijk.De boontjes zelf lieten dan ook wel weer variaties zien: Rood, bruin, zwart gemarmerd, andere weer egaal roze, bruin of zwart met een spikkeltje erin en zelfs een aantal staalblauw gemarmerde boontjes (mooi!!!) Doet verder niets af aan de smaak en vond het eigenlijk best leuk. Bij elke peul die je opent is het weer een verrassing wat erin zit! Quote
pippi Geplaatst: 6 november 2016 Auteur Geplaatst: 6 november 2016 deerhounder, goed idee! Zaadje, wat grappig die verrassingsbonen! Nou, ik ga maar eens op zoek naar een zakje witte bonen. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 6 november 2016 Geplaatst: 6 november 2016 Ik heb afgelopen jaar de proef gedaan met de grote witte bonen uit een gewoneToko shop, op het zakje stond Lima boon. Ondanks ik maar enkele zaden had gelegd heb ik toch zowat dezelfde hoeveelheid als van het zakje kunnen oogsten. Het waren geen bio bonenDeze bonen vragen een goed bemeste bodem. zie ook : lima-of-boterboon-t14528.html?hilit=lima bonen 1 Quote
Jil Geplaatst: 28 maart 2023 Geplaatst: 28 maart 2023 Griekse reuzenbonen , zijn dat de gigantes ? En hoe heet de zaden in de lidl, die wil ik ook proberen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.