Jump to content

Lima- of boterboon

cees7274

Recommended Posts

Eerder zocht ik op dit forum naar de Limaboon (aka Olifantenboon, boterboon), maar kon niet echt veel informatie vinden.

Vandaar dat ik er nu even mijn eigen informatie, opgedaan door aan de slag te gaan, 'opgooi'. Andere personen die misschien ook met de limaboon aan de slag willen kunnen hier dan iets terugvinden.

En een vraagje heb ik ook nog wel, maar daar straks meer over

De Limaboon is dus een 'tropische boon'. Tussen aanhalingstekens, want Peru (vandaar de naam) en het Zuiden van Amerika (waar nogal veel geteeld wordt), zijn niet echt Tropische gebieden. Maar wel een boontje dus dat van lekkere warmte houdt. Gelukkig hadden we dit jaar een warm voorjaar.

In maart heb ik 'gewoon' een zakje bij de toko gekocht. Eigenlijk voor de soep, maar ik besloot een handvol te laten kiemen. Dat was nog best lastig. De limaboon is duidelijk geen boon die lekker kiemt. Omdat het droogbonen zijn: soieso eerst 24 uur weken. Daarna in de grond, alhoewel een natte koffiefilter ook lijkt te werken. Houd de grond vooral niet te nat. Meer dan de helft was nu bij mij weggerot.

Begin april heb ik ze in de koude kas gezet. Probeer ze niet op de tocht of te dicht bij de deur te zetten, ik heb de indruk dat ze daar niet van houden. Inmiddels zijn ze bijna tweeenhalve meter lang (!) en staan vollop in bloei. (Nog voor de snijbonen dus, hahah) De hoofdstengel lijkt zich ook te vertakken in meerdere takken. Voor de aardigheid heb ik een foto bijgevoegd. Van de bonen zelf zal ik later nog een foto toevoegen.

Maar die bonen....ik begrijp dat je ze als tuinbonen kan eten. Hier en daar las ik op internet ook iets over 'als peultjes'. Mocht er iemand zijn die met eea wat meer ervaring hiermee, dan hoor ik dat graag. Vooralsnog ga ik voor de tuinboonversie denk ik.

2014-06-13-1763141402858538.21

• 5 weeks later...

Welnu.

Gezien alle enthousiaste reacties ;-( vul ik mezelf maar even aan. Misschien toch handig voor anderen die hier in de toekomst informatie over willen.

Ik had op twee locaties (beide in kas) dus limabonen gezaaid. Het verschil was dat de ene boon (A) een redelijk voedselrijke omgeving had en de andere boon (B) een redelijk arme grond.

Groeien als een tierelier die A boon. Veel bloemen, maar geen vruchtzetting. Noppes, nada niets. Dus vandaag maar drastisch teruggesnoeid. Niet teveel want er komen aardig wat insecten op de bloemen af en dat vinden mijn tomaten ook wel weer fijn.

Het duurde even bij de B boon. De eerste bloesem leverde ook niets op, maar sinds een week of drie is hij hard aan het werk om de bonen te vervolmaken. Het duurt nog even. Aanvankelijk zijn het dunne schilletjes waarvan je je nauwelijks voorstellen kunt dat het van die grote bonen moeten worden.

En tegen die tijd: receptentips zijn nog steeds welkom.

Ik heb ook voor het eerst limabonen. Ze staan in de volle grond, dus niet in de kas. Ik heb ze in het voorjaar voorgezaaid. Ze staan op redelijk voedselrijke grond en zijn 2 meter hoog nu. Er zitten veel bloemen aan en ook al verscheidene jonge boontjes.

Aan de rechterkant achteraan zie je de lima boon (op de voorgrond yakon). Het valt wat in het niet bij de reusachtige olijfkomkommer aan de linker kant (en links staan ook de zonnebloemen op de voorgrond), maar in het echt is hij toch heel hoog. Op mijn moestuinseizoen bij 'Olijfkomkommer en kas-update' zie op de 2e foto aan de rechter kant een detail van de limaboon.

IMG426871971405591007.JPG

Ik heb na een onderbreking van een jaar, nu voor de 2e keer limabonen in de tuin. Altijd in de volle grond en dat wil heel prima. Ik heb ooit een zakje gekocht via ebay uk en na de eerste keer planten heb ik mijn eigen zaad gewonnen uit de opbrengst. Ik kook ze en dan laat ik ze afkoelen en dan maak ik er een mediterrane salade mee. ( met feta, sun dried tomatoes, verrse tomaten, ui, knoflook, paprika, zout , cayenne peper en verse basilicum). Ik vind de bonen erg lekker en ze blijven mooi stevig. De bloemen vind ik ook erg mooi, de bijen zijn er dol op. ( heb er dit jaar alleen niet zo veel, omdat de slakken ook erg blij waren met de jonge scheuten).

@persica

Vreeken heeft ze. Verschillende. Maar waarom duur en lang wachten als het ook makkelijk kan

Sorry, geen Vreeken fan

@kibas (Sorry Bit, maar de PB functie werkt niet...Kooktijd?)

Aanvulling:

Foto's volgen beslist nog. De bonen doen mij echt aan tuinbonen denken. Qua vorm, maar ook de 'vlezige smaak'. Ik kook ze samen met andere bonen, zodat er wat afwisseling op het bord is. Vind alleen de levering wat magertjes, maar misschien staat 'hij' bij mij wat in de verdrukking.

Hoe is dat bij jullie?

• 1 year later...

IMG028381941462293148.JPG

Ik wil dit jaar ook eens lima bonen zetten en een proefzaai van bij de LIDL gekochte bonen (gekocht als consumptiebonen tijdens hun 'griekse week') is succesvol. Ik wil er daarom meer gaan poten. De planten in de potten op de foto worden in de kas gezet , de nieuw te poten bonen zijn bestemd voor de vollegrond . Ik ben benieuwd in hoeverre de vollegrondsteelt een succes wordt in ons klimaat.

Lima bonen worden wel 2 meter hoog heb ik begrepen zodat ze ondersteund zullen moeten worden. Mijn vraag is of deze bonen net zoals staakbonen de eigenschap hebben om spiraalvormig langs stokken omhoog te groeien of dat ze moeten worden aangebonden. E.e.a. valt af te wachten natuurlijk maar het is leuk om het nu al te weten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

De limabonen hebben het bij mij in de vollegrond prima gedaan en hebben een aardige opbrengst gegeven. Ze kronkelden zelf om bonenstokken heen. En dat niet alleen, ze namen ook het nabijgelegen hoge rek deels in beslag.

Vorig jaar ook gezet, viel erg tegen ze hebben blijkbaar erg goede voedzame grond nodig... per staak had ik ook maar 1 plant, denk dat 4 planten zich beter langs de staak kunnen slingeren ?, ga ze nu weer zetten in de volle grond, eerst voorkiemen in potten, een week voortrekken en daarna wel in betere grond met goed verteerde compost uitplanten.

• 4 weeks later...

Nog eventjes de lima bonen laten zien nu ze een aantal weken in de kas staan. De groei in volume en hoogte (langs touw) gaat gestaag door. Bloei is er nog niet , wel de aanleg er van. Ik ben hartstikke benieuwd naar het eindresultaat.

IMG036529911464629372.JPG

IMG036693881464629380.JPG

Volgende week, als de grond niet meer zo door en door nat is , poot ik er ook in de vollegrond.

Frans,

weet je wel zeker dat je bij de Lidl Limabonen hebt gekocht? Want die reusachtig grote witte Griekse bonen zijn anders volgens mij! Ik heb ze gelegd en de planten komen nu aardig op, hoog tijd om ze in de tuin te zetten. Natuurlijk kan ik nu de informatie niet terug vinden, maar wat ik een paar weken geleden vond was dat ze in feite pronkbonen zijn, een meter of 3 hoog worden, en ook net als pronkbonen als jonge ("Prinsessen")boon, als snijboon en als versgedopte ("tuin")boon, maar ook als droogboon gegeten kunnen worden. Heel divers en heel lekker dus!

Marijke.

IMG028381941462293148.JPG

Ik wil dit jaar ook eens lima bonen zetten en een proefzaai van bij de LIDL gekochte bonen (gekocht als consumptiebonen tijdens hun 'griekse week') is succesvol. Ik wil er daarom meer gaan poten. De planten in de potten op de foto worden in de kas gezet , de nieuw te poten bonen zijn bestemd voor de vollegrond . Ik ben benieuwd in hoeverre de vollegrondsteelt een succes wordt in ons klimaat.

Lima bonen worden wel 2 meter hoog heb ik begrepen zodat ze ondersteund zullen moeten worden. Mijn vraag is of deze bonen net zoals staakbonen de eigenschap hebben om spiraalvormig langs stokken omhoog te groeien of dat ze moeten worden aangebonden. E.e.a. valt af te wachten natuurlijk maar het is leuk om het nu al te weten.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

• 4 weeks later...

@Marijke

Ik ben er ook niet 100% zeker van of die griekse bonnen wel limabonen zijn maar ik denk het wel. Het beste wat ik daarover op internet kan vinden is:

Boterbonen of limabonen zijn grote platte crèmewitte tot beige bonen. Oorspronkelijk uit het Andesgebergte; vandaar de naam limaboon. De Spaanse variant heet judiones. De Grieken hebben hun gigantes.

Bij mij in de kas blijken ze geen succes te zijn. Ze groeien als idioot , bloeien als idioot , maar opbrengst is er niet. Nou ja... op die ene eenzame peul na dan. Ondanks dat er voor bijen en hommels genoeg toegang was via open deur en ramen zag ik die beestjes nauwelijks. Wel zaten ze massaal buiten de kas op mijn bloeiende tuinbonen en erwten maar of dat de reden is dat de lima bonen niet bevrucht raakten geloof ik nu ook weer niet.

Ik heb afgelopen week ook een paar plantjes vanuit potjes in de volle grond gezet om te zien of ze daar wèl kunnen presteren. Eerder rechtstreeks in de vollegrond gelegde zaden zijn niet boven gekomen. Waarschijnlijk weggerot.

IMG045450171466973154.JPG

IMG045780231466973163.JPG

@Frans, ik denk toch dat het bij jou om een bestuivings probleem gaat, bijen en hommels duiken niet zo snel een kas in en zeker niet indien er in de buurt bloeiende tuinbonen staan, maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

Ik heb mijn Limabonen (als consumptie bonen bij de plaatselijke Toko gekocht.

Op de verpakking staat letterlijk) 'Limabonen '

Ik heb ze rechtstreeks in de grond gelegd, slakken zijn ook dol op het jonge blad.

Nu 1 meter hoog, ben benieuwd.

• 4 weeks later...

Het klopt wel dat ze niet zo groot zijn. Hier een bloemetje van mij.

lima155001469288117.JPG

Jouw bloem heeft wat paars in de buitenste blaadjes terwijl de buitenste blaadjes van mijn bloemen wit zijn en ook nog eens groter . Er is dus in ieder geval wat verschil in de gebruikte boon . Hier wat bonen uit het partijtje dat ik als pootgoed gebruikt heb.

lima1a69701469288141.JPG

In de kas groeien ze nog steeds als een gek maar veel opbrengst is er niet. Het is een massa in elkaar gestrengeld loof met maar weinig aangezette boontjes.

lima248011469288173.JPG

Toevallig staan er hier op een relatief klein plekje wat meer. 5 stuks . Zoekplaatje .

lima356551469288210.JPG

Bij de Lima bonen in de vollegrond zijn bij mij ook pas enkele dagen geleden de eerste bloemetjes verschenen. Nu maar hopen op een goede zomer zodat het nog wat kan worden.

lima495241469288235.JPG

@ Frans bedankt voor het doorsturen van de foto's idd er lijkt verschil in het pootgoed, de bonen van mij waren iets groter maar ook platter, we gaan zien of we er bonen aankrijgen.

PS: nu ik er ook een foto van gemaakt heb zou ik haast zeggen vrijwel dezelfde bonen

DSC0131085491469298172.JPG

Edited by Guest

Interessant. Een tijdje geleden heb ik onderzoek gedaan naar pronkbonen. Het is een zeer aantrekkelijke soort, maar dat terzijde. Ik heb het idee dat de bonen van Frans Boeretenen ofwel Priesterbonen zijn (pronkboon soort). Dit omdat zijn bonen wat dikker zijn. Qua groei zou het ook goed kunnen. De boerentenen zijn meestal zo'n 2,5 cm groot. Limabonen zijn volgens mij over het algemeen iets kleiner al klopt dat dan weer niet bij het hierboven geschetste beeld.

~ Vita rosa est ~

Onze bonen zijn in ieder geval familie van elkaar pippi

lima4a24001469990414.JPG

Een kleine update. Dit zijn de eerste (vrijwel) rijpe limabonen uit de kas. Er hangen nu wat meer peulen aan de planten maar het eindresultaat zal magertjes zijn.

lima544601469990447.JPG

In de vollegrond bloeien de planten volop maar tot nu toe is er nog geen enkele peul te zien. Na verloop van tijd vallen de bloemetjes massaal af zonder bevrucht geraakt te zijn.

lima659831469990474.JPG

• 3 weeks later...