Geplaatst: 4 februari 20178 j Gert van den Bosch ( https://www.facebook.com/gert.vandenbosch.7 ) is hier weer langs geweest om foto's te maken. Hij komt wel vaker, maar nu staat het borgje van Charly (edit: was em dus niet ) ook op de foto Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 februari 20178 j Oh wacht, dit is de verkeerde foto (zijn lelletjes missen en de vlekken kloppen niet ) ik zoek nog even Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 februari 20178 j Auteur Dit is ook een knappe verschijning hoor! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 12 februari 20178 j We hebben Dikkie en Borg vandaag bij elkaar gezet: (Dikkie ziet er een beetje 'scrappy' uit, en ze is nog wat dik Ze liep met grotere vreters en jatte daar steeds brood van Maar nu is ze weer op dieet) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 februari 20178 j What's in a name.... Als ze elkaar maar lief vinden Vinden ze sneeuw niet erg om in te wroeten? Of vinden ze het juist wel leuk?
Geplaatst: 12 februari 20178 j Sneeuw boeit ze weinig. Ze wroeten er in no-time een bruin/witte bende van Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 februari 20178 j Auteur Hahahahha, borg past wel 5x in Dikkie. Ze moet wel een meesterdievegge wezen! Wel goed om te weten trouwens, dan houden we haar straks extra in het snotje. Blij om te zien dat ze zo vreedzaam naast elkaar lopen, kunnen ze goed wennen alvast en is niet alles vreemd in hun nieuwe omgeving straks Hier het weekeinde druk geweest met die betreffende omgeving. Laat je niet te veel afleiden door de olijke sneeuwman, er staan daarachter een dikke 50 paaltjes in de grond, waar we er later nog bijna 25 bij getimmerd hebben. Ook loopt de spandraad al aan de bovenkant. Volgend weekeinde komt het gaas ertegenaan en gaan we van oude pallets poortjes fabriceren. Er komt ook wat familie langs om te helpen met de twee "bushokjes" als schuilstal. Het begint allemaal steeds meer vorm aan te nemen. We hebben d'r zin aan! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 13 februari 20178 j Super leuk Charly, en leuk om de gedachtes en de acties van een leekvte volgen, spannend allemaal.ik leed je enthousiasme.ik zal je avonturen op de voet volgen want oooooitttt......Wil ik dit ook. . https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 13 februari 20178 j Auteur Was nog even aan het snorren naar hoe en wat met de hoefjes.Lijkt exact hetzelfde te zijn als met de geiten.http://www.levendehave.nl/kennisbank/varkens/hoefverzorging-bij-varkensZo'n schaar hebben we al, ivm de dames geit.Wel een kwestie van uitproberen of madame Dikkie straks zin heeft om een pootje te geven of erbij te gaan liggen, maar dat merken we tzt wel weer! Ook eens snorren waar ontwormingsmiddel voor varkens te scoren is. En in dat verlengde: misschien überhaupt eens kijken of er een veearts of soortgelijk in de buurt zit. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 13 februari 20178 j Oh de hoefjes, sorry dat ik niet heb gereageerd... Wij hebben nog nooit varkenshoefjes geknipt/gezaagd/watdanook. Als onze Kunes wat te dik worden dan gaan ze een beetje zo op hun hakjes lopen, en dan groeien de nagels wat te hard. Nou ja, harder dan normaal, doordat ze juist niet slijten. Als ze gewoon goed op gewicht zijn, lopen ze meer op hun tenen, en slijten de hoefjes vanzelf. Zeker bij ons op zandgrond. We hebben niet eens verharding bij ze. Zelfs varkens van 5 jaar oud hadden we nog nooit hoeven bekappen. Ik heb nog nooit een hangbuikzwijn gehad, dus weet niet of die echt zo anders op zijn pootjes staat en dus bekapt moet worden, of dat ie dan dus gewoon te dik is en wat is doorgezakt... Ontworming halen wij bij de vee/dierenarts, poeder of korrels die je door het eten doet. Per 10 kilo varken moet ie dan zoveel gram middel krijgen. Dus als je er meer hebt lopen van verschillende gewichten dan kan je ze even apart voeren met dat middel er door. En klaar is kees. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 februari 20178 j Auteur Nou hehe! We hebben knotshard gewerkt dit weekeinde, maar kijk eens wat een prachtig resultaat: 2 bushokjesMoeten alleen nog schoon, even met de slijptol de slotbouten aan de binnenkant netjes "afvijlen" en het niet-hardhout even beitsen oid.Mijn vader kwam nog met de tip om mss kleine gaatjes in de bodem te boren, opdat eventueel ingeregend water weg kan lopen. Vond ik niet onlogisch klinken. En ook klaar: de 3 weitjesAllen van 9x30m. Enige dat nog moet zijn de hekkensluiters Het begint allemaal goed vorm te krijgen zo. Erg tevreden over. Overigens leeft de hele familie mee, we hebben ook een hobbyschilder in de familie die de volgende twee kunsttukjes meenam. Deze pronken nu in onze keuken. (Ze staan gedraaid, ondanks "recht" opslaan, heb meer over dat probleem gelezen, maar nu - zo vlak voor t werk - geen tijd om op te zoeken hoe dat zat. Adviseer mensen die een hekel hebben aan gedraaide foto's vanaf hier te stoppen met lezen. Mag dat? ) Plaatjes toch! Verder buigen Jorieke en ik ons over een datum die een beetje past. Lief en ik willen het liefste allebei thuis zijn, maar dan is het aantal opties wel erg gelimiteerd, zie ik net. Nog even puzzelen, of anders toch gewoon een van beide thuis. Da's ook geen ramp natuurlijk. Oh en is Dikkie nog steeds op dieet. Ik ontvang goede berichten. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 21 februari 20178 j Zooo dat schiet lekker op.Wat een gezellige schilderijtjes.Jij bent er helemaal klaar voor! https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 21 februari 20178 j Hard gewerkt! Ziet er goed uit hoor allemaal Inderdaad; wat gaatjes in de bodem, een paar flinke scheppen zand onderin, en dan stro of hooi. Die schilderijtjes zijn geweldig, dat kontje! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 maart 20178 j Auteur Jawel! De datum is geprikt! Zaterdag 11 maart komen borg en Dikkie het Voorhoutse landschap verrijken. De bedjes zijn al opgemaakt: En in elk weitje hebben we een flinke boomstam gelegd voor een beetje vertier. (Hoewel ik vermoed dat het meeste vertier gaat zitten in alle engerlingen en emelten onder ons grastapijt vandaan poeren... ) Drinkbakken hebben we nog niet. Ik heb wel van die 200 liter vaten. Als we die door de helft doen, en een stuk ingraven, leek ons dat wel wat. Verder hebben we nog veel spaghetti-pompoenen. Wij zelf zijn er toch wat minder dol op, en gebruiken ze alleen als vermicelli door de soep zo af en toe. Maar begreep dat de Veldvarkens met regelmaat pompoen eten, dus daar gaan we ze ook blij mee maken. Bedenk me net: geef je die dan heel? Afijn, dat gaan we uitproberen! Tot zover weer even! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 2 maart 20178 j Hun bedjes opgemaakt Geweldig. Gaan ze vast overnieuw doen weer Zo zijn ze. Een ingegraven bak moet wel goed gaan ja. En pompoenen kan je ze heel geven, als de schil niet keihard is. Want Dikkie heeft een klein (breed ) bekkie en zal een harde pompoen alleen maar voor zich uitduwen als ze probeert te happen. Hilarisch om te zien, tot ze hem door of tegen het schrikdraad duwt Meestal steek ik een pompoen een keer door met een schep, laat hem van grote hoogte vallen, of stamp er even op. Daarna vreten ze alles op. Van schil tot pit. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 maart 20178 j Charly; je krijgt wel waar voor je geld, want borg is al goed opgevoed: (hij moet eerst opeten wat hij net heeft laten vallen, voordat hij een nieuwe boterham krijgt) En ondertussen staat Dikkie Dik haar rauwe aardappels op te knagen: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 maart 20178 j Auteur Oh wauw, wat een welopgevoede knorren! We hebben hier smakelijk om de filmpjes gelachen. Kunnen niet wachten tot 'Mr. de Keurige Eter', en 'Madame de Smakker' hier zijn!Borg heeft dus wel wat krachtvoer nodig he. Eens kijken of we voor hem hier ook restjes brood kunnen regelen. Eens bij de bakker vragen. Madame moet zich tevreden stellen met pompoen, en gewoon gras natuurlijk.Nog wel benieuwd trouwens hoe we ze van wagen naar weiland krijgen. Aan een riempje zal niet gaan. We gaan het meemaken, maar komt vast helemaal goed! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 11 maart 20178 j Dikkie en Borg zijn net opgepikt, door Adrie die ze naar Charly brengt Adrie komt daar vaker, want hij heeft er al meerdere keren vlees bezorgd Ook nu heeft hij ook weer een koelbox met vlees, een 10-tal eendeneieren, en een enveloppe met 10 slachtblikjes (oormerken voor een varken dat naar de slager gaat). Oh en het benodigde papierwerk voor het vervoeren van 2 varkens uiteraard Het inladen ging echt weer zo makkelijk! Ze zijn altijd al gewend om in die veewagen te stappen, normaal brengen we ze dan naar een nieuw groen veld. Nu duurt het een paar uur langer voordat ze kunnen gaan grazen, maar ze hebben geduld hoor. Hier staan ze geduldig te wachten, en te luisteren of de klep alweer open gaat: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 maart 20178 j Auteur Jottem! Filmpje meteen 10x bekeken. Wat staan ze keurig rustig te wachten inderdaad. En die vragende 'gnork----gnork------gnork' van Dikkie is hilarisch. Ze ziet er weer knap uit trouwens hoor. Wij staan hier Adri op te wachten met een lekkere appelkoek, en de knorren krijgen brood en pompoen als welkomst-lunch straks. Ze moeten straks uit de trailer, door de moesuin, door het geitenveld (met geiten), naar hun eigen weitje. Benieuwd hoe dat gaat!Zin aan! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 11 maart 20178 j Als je een emmer of zak hebt, dan lopen ze hopelijk zo achter je aan Maar misschien zien ze hier en daar wat afleiding. Ik ben benieuwd. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 maart 20178 j Auteur Hai allemaal, beetje laat, maar we waren te verknocht aan varkentje-kijken. De aankomst verliep super vlotjes! Adrie was lekker op tijd. En bij het inparkeren hoorde we al het kalme-maar-vragende "gnork-gnork" uit de trailer komen, Dikke wilde wel es weten wat er aan de hand was.Op aanwijzen van Jorieke een emmer met broodjes en appels bij de hand. Ging super vlotjes! (het embedden lukt niet, althans, ik zie alleen de iframe / embed link, en niet het embedde filmpje, zoals wel in de post van Jorieke. Heb exact dezelfde code geprobeerd, maar pakt niet helaas. Dus alleen even linkjes. Die werken prima! ) Toen zijn we 10 minuten koffie gaan drinken met n lekkere Franse appeltaart met frangipane.Ging er prima in. Uiteraard wilden we daarna nog allemaal even gaan kijken 'hoe het ging'Nou, als een zonnetje! Vark&vark vermaakten zich duchtig. Geen ontwenningsverschijnselen, nix.Maar buldozeren! Hemeltjelief. Mijn lief trok wat bleekjes weg, bij de ravage die vooral borg in die 10 min voor elkaar had weten te krijgen...(Zou ook wat te maken kunnen hebben met het mogelijke gebrek aan informatie verschaft door ondergetekende, want stel dat ie geen varkentjes meer gewild zou hebben... ) Afijn. Ze vermaken zich opperbest. Ik ga weer even naar buiten, eens kijken hoever ze nu zijn! 11 maart 20178 j aangepast door Gast wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 11 maart 20178 j Helemaal leuk! We kregen net van Adrie ook al een 2 tal filmpjes te zien Ook 1 met al een flinke wroet-zooi in jullie mooie veld Niet te druk om maken, over een paar weken groeit het gras en onkruid harder dan ze bij kunnen houden. En Borg heeft een lange neus, als je straks alleen nog maar Kune's hebt (als je een beer weer te vinden) dan zal de schade een stuk minder zijn. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.