Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Wat zijn ze hard gegroeid! Heel leuke filmpjes en foto’s! Ben er met 2 koters al 20 min zoet mee. Nog een x het filmpje in de sneeuw mama.

En dat keer 20 [emoji38][emoji38][emoji38]

Wel erg schattig

Geplaatst:
  • Auteur
Onze Coco is een stevig dametje aan het worden.

Ze is te herkennen aan een rood en een zwarte oor toch?

De derde van bovenaf gezien?

Ha Nas, nee dat is Grote zus. Jullie hebben Kleine zus. Da's de eerste van boven.

Die is haast precies hetzelfde getekend maar minder dominant en het oortje zwart aan de andere kant.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Bah. Ons duiveltje eet nog steeds niet. Maar dan ook echt niet. Ik dacht eerder dat hij wel wat hapjes nam, maar dat blijkt niet zo te zijn. Hij poerkt wat met zijn neus, maar dan houdt het ook op

Wel loopt hij in zijn pieren-eentje naar de waterbak achterin het veldje. Maar dat is ook het enige dat ie doet. Vanochtend geprobeerd met melk, bouillon, brood... hij wil niets! Hij heeft dus sinds dinsdagochtend niets gegeten. En vandaag natuurlijk de laatste kans op een dierenarts voor drie dagen lang... Misschien moet ik ze toch even bellen.

Enfin. Never a dull moment hiero op de farm.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou net een uur naast ze gezeten. Maar het leukste om te doen als ik er ben, is naar mij staren om te kijken of er voer komt. Aldus Dikkie. Er werd door niemand gedronken dus. Straks sluit ik ze even apart op en geef ze eten. Daarna is Dikkie soms wel genegen...

Edit: ik las op internet dat biggen soms een tot twee dagen niets eten als ze stress gehad hebben. Het schijnt dus wel eens vaker voor te komen. Ik hoop in ieder geval dat het snel weer voorbij is.

Geplaatst:

Hier werkt het vaak dat de zeug en de biggen DENKEN dat ik ze eten kom brengen, en dat het ze dan te lang duurt en dan dwingen de biggen hun moeder zo ongeveer tegen de vlakte voor melk. Maar ja, dan ligt hun moeder er niet heel relaxt bij want ook zij denkt bij elk geluidje dat ik toch echt kom en dan springt ze op

Omdat we onze biggen (-van grotere rassen) eerder castreren is er dan nog geen sprake van voer, alleen van melk. En dat drinken ze eigenlijk altijd wel. Maar iets oudere biggen hebben ook wel eens 'iets' waardoor ze even niet zo meedoen met eten. Onze Dobby (geboren op 5 okt.) at ook even een paar dagen veel minder of zelfs niets toen ie zo'n 6 weken oud was. Ik weet niet waarom, hij leek verder nergens last van te hebben en was al 4 weken daarvoor gecastreerd. Je houdt hem dan toch even in de gaten en hij ging gewoon weer eten. Ik weet niet meer hoeveel dagen dat was, want ik weet niet vanaf wanneer hij echt minder meedeed. Dat is bij 11 biggen wat lastig zien. Maar ondertussen is ie al een flink grote big De grootste van de 4 die we hebben gehouden

Geplaatst:

Tjee wat zielig. Bij kinderen is het zo dat een paar dagen niet eten niet eten niet zo erg is maar niet drinken is wel erg.

Misschien anders toch even bellen, het tis toch heel vervelend dat je straks weekendtarief moet betalen.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou. Net weer een tijd staan turen: van wat wij kunnen zien, drinkt hij ook niet. Hij staat overal een beetje aan de zijkant bij. Wil wel tussen zijn broertjes en zusjes kruipen voor de warmte. Maar dat is het dan ook. Heb toch besloten niet naar de dierenarts te gaan: hij is niet warm, de wonden zijn keurig aan het helen, hij is wel responsive. We kijken het toch maar gewoon aan. Is ook een stukje hoe het is. Hoe vervelend ook.

Geplaatst:

Wat een zorgen

Ik zou hem in elk geval even tempen. Dan weet je al wat meer.

Hij kan bijvoorbeeld inwendig een infectie aan de stomp hebben die niet reageert op de antibiotica* die hij al gehad heeft.

En dan zie je aan de buitenkant niets.

Maar inderdaad: zolang hij maar drinkt, al is het alleen water.

* (of was dat een pijnstiller?)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hebben jullie die klootjes eigenlijk opgegeten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Hij doet t weer!

Ons duiveltje lijkt weer 'heel'. Hij wilde vanochtend zowaar de fles. Eerst aarzelend, maar daarna vrij enthousiast. Heeft ook een heel klein beetje in melk geweekt brood achter de kiesjes. Nog zeker niet 100% maar ik heb er weer alle vertrouwen in! Man. Zo opgelucht. Wist niet dat het me zo dwars zat.

Wie wel een pokke-ochtend had, was ukkepuk. Zij wordt nu geacht mee te eten met de rest, en zag met zeer lede ogen de melk in het buikje van duiveltje verdwijnen. Dat was geen lijdzaam stil protest zeg, hemeltjelief wat een volume uit die stembandjes!

Maar goed. Hartstikke blij dus hier!

Edit: Wel sorry voor jullie wederom allemaal lastigvallen met onze overbezorgdheid zeg. Mag ik het op de onervarenheid gooien nog maar eens? Zal de volgende keer minder snel proberen te piepen hoor...

En Appelvrouw: brrrr. Neee. Dat zat er niet echt in hoor.

We vonden ze er weinig appetijtelijk uitzien... b076866a348833dab7f96644401e468a.jpg

Geplaatst:

Oooo fijn Charly! Snap je stress ervan

Geplaatst:

fijn....scheelt weer een nachtrust voor je. Ik snap het wel hoor.

Het is allemaal nieuw, ik herken dat met de reguliere verzorging al.

En je moet op je gevoel blijven afgaan. Ik weet nog dat ik op de mtfd smorgens de dierenarts belde en die gaf spuitje en stelde me gerust.

Nou en de volgende dag was die dood. .

Je doet het hartstikke goed...Ze boffen met zo'n surrogaat mama.

Geplaatst:

Goed zo, mooi

En blijf gerust 'piepen' hoor, ik kan me daar alles bij voorstellen.

Lig er ook wakker van als mijn oude asielbeest een dag niet eet.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Jeej, fijn nieuws!

Geplaatst:
  • Auteur

Moeke en biggies maken er een zwijnenstal van.

In de bushokjes waren borg en Dikkie zo schoon! Maar in deze grote paardenbox maken ze er een smeerboel van hoor. Jekkes.

Het begon natuurlijk met dat die kleintjes niet naar buiten gingen, maar keurig aan de randen van de stal hun behoefte deden. Dikkie besloot daarop dat als big&co de koude niet in gingen 's nachts, dat zij dat ook niet hoefde. En flatst en klettert er dus haar bijdrage ook lekker bij. Ze doen het ook wel buiten hoor, maar vooral overdag; 's nachts lijkt niemand daar zin in te hebben. Enfin. Wij, alias 'de gekke Henkies', scheppen poep bij de vleet en maken alles wel weer schoon. Gelukkig gaat mams 9 januari, dan zijn de biggen 7 weken, weg bij de biggen. Dat zal in ieder geval schelen in de hoeveelheid gekledder binnen. En we hebben goede hoop dat als de biggen in het voorjaar naar de bushokjes gaan, ze ook hun stinkboel netjes buiten gaan deponeren....

Tot zover dit smakelijke onderwerp

Verder is alles wel met ze hoor. Je merkt dat de karaktertjes zich ook langzaam aan het vormen zijn. Eerst was het nog een beetje 'alles samen doen' bijvoorbeeld. Maar inmiddels hebben we er ook 2 die als ze een stukje brood hebben, er heel hard mee wegrennen. Erg komisch. Dan gaat het staartje omhoog (zoals soms zo mooi bij een uitgelaten paard, maar dan íetsje minder sierlijk ) en racen ze al piepend weg. Verder is zwartpootje (blijft bij ons) de grootste vechtjas. Heeft echt een heel kort lontje naar de rest toe. Grappig dat de een daarmee afrekent door ook op de stuiven (Coco bijvoorbeeld, die super lief is, maar zich niet op de kop laat zitten!) en de ander denkt 'Joh krijg de hik', en zich van haar afdraait en verder zijn gangetje gaat. (Pitbull bijvoorbeeld, een zeer goedmoedig ventje dat ook bij ons blijft).

Verder zijn we langzaam aan het rekenen wat wijsheid is mbt de toekomst.

Hieronder twee uitgedachte mogelijk te bewandelen paden:

-We houden zoals gezegd 4 biggen. Die zijn pas over 1,5 jaar (ge)slachtrijp, zeg april 2019.

-Met borg denken we nog tot aan de zomer te kunnen doen. Dat betekent dat we vanaf de zomer weer vlees nodig hebben.

- Niet van de biggen, duidelijk. Van Dikkie zou wel kunnen.

- Met haar moeten we dan tot april 2019 doen... aangevuld met vleespakketten van veldvarkens.nl waar nodig. Oh en tegen die tijd hebben we ook kippies. Dat scheelt ook.

- April 2019 kunnen de eerste 2 kune's naar de slacht.

- Dan kan ook ons nieuwe zeugje gedekt worden (door nog onbekende beer trouwens, want Chipp gaat dan natuurlijk niet meer.)

- Rond februari 2020 kan dan de derde kune naar de slacht.

- En hebben we alleen nog mams met de biggen: dan hopelijk 6 maanden oud.

- Die eerste biggen van dat nestje gaan dan pas rond februari 2021 naar de slacht kunnen.

Dat is wel erg lang ter overbrugging.

Andere scenario:

- Dikkie nog een keertje laten dekken. Zodat we 2 generaties biggen hebben.

- Zeg Dikkie ergens rond mei 2018 laten dekken

- Dan werpt ze ergens in Aug ofzo.

- Kan ze zo half sept de diepvries in.

- En volgen we verder bovenstaand scenario maar dan met minder overbruggingstijd.

Dat is misschien beter...

Klinkt misschien wel cru zo he. Maar goed. Dit is waarom we het doen: fijne varkens met een goed leven, voor op het bordje. Dat moeten we ons wel steeds voor ogen houden. (Spreekt zij met name zichzelf nog maar weer es toe )

Verder moet ik wel überhaupt met lief nog even om tafel voor het biggen-avontuur. Want we hadden beloofd te evalueren hoe eea nu bevallen is. En of zelf in je vleesbehoefte voldoen, opweegt tegen de tijd en moeite die het kost. Want dat kost het echt wel hoor. Meestal is dat leuk, maar soms ook even niet. Goed om even de plussen en minnen te wegen. Maarreh: niet nu, want nu is ie verkouden en is alles "beeeeuuhhh", en "grrrrrmmmbllll" Dus ik kies liever een zonnig momentje...

Geplaatst:

Jup, in een te groot hok maken ze een binnentoilet. Een groepje biggen kan het in een IBC ook nog steeds wel vies maken, als ze straks met zijn 4-en in dat (dan nog) grote hokje liggen. Je zou kunnen kijken of je er een schotje o.i.d. in kunt maken zodat het hok eerst nog wat kleiner is.

Denk je ze de luxe te geven van een grote slaapkamer... krijg je stank voor dank

Ik ben voor plan 2, maar dat wist je al. En dat is wat wij zouden doen, niet wat jullie moeten doen Namen die mensen van Chip een nieuwe beer? Die onverwant is aan jullie nieuwe zeugje? Anders is het weer een zoektocht naar iets nieuws. Ik ben even te verwaaid om je maanden en jarenplan te volgen, maar je houd rekening met de draagtijd van 4 maand? Vast wel

Als het hele fok-verhaal niet zo bevalt dan kun je ook af en toe in de lente 2 biggen halen en die na heerlijke graas- en wroet- en zon- en oogstmaanden laten slachten (als het een wat groter ras is dan he? Kune's groeien niet zo hard dat dat handig is). Dan zit je in de winter niet met varkens die de modderbende nog groter maken. Zit je niet met veel zorgen om biggen en moeders enz. En heb je toch een heerlijk stukje vlees.

Kippen zijn wel een stuk makkelijker, maar niet leuker (vinden wij dan) en ook niet lekkerder dan varken

Ach ja, alles is nog mogelijk, je moet toch zien waar jullie je allebei goed bij voelen qua hoeveelheid werk en gedoe ook.

Geplaatst:

... al zal dat 'gedoe' minder worden naarmate jullie het beter in de vingers krijgen...

Geplaatst:

Ik zou idd ook voor plan B gaan. Maar kan je een biggie niet wat eerder naar slager brengen?

Geplaatst:

Of een combi met wat Jorieke voorstelde: ter overbrugging een borgie erbij kopen om te mesten.

Geplaatst:

Zo ziet onze Nugget er trouwens ondertussen uit (ten opzichte van haar broertjes). Ze is nooit zieligjes geweest zoals jullie ukkie, en staat elke dag weer vooraan bij het drammen om voer. En er gaat een BOEL voer in die 6 biggen.

IMG291278381514733092.JPGIMG291989661514733094.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic