Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

How to varken


Charly

Aanbevolen berichten

...zelfs als de kar 25 jaar oud is is de constructie dan misschien nog wel helemaal gaaf.

He Joep wat fijn dat je hier even op reageert. Heb ik veel aan.

Het is echt een oude bak. Eerder van 1980 begreep ik...

Wacht ik heb wat plaatjes:

2993d74ca807c2636bb539d4320ac3b2.jpg

bd0cb9ccec985fc5b645dc51b381f9be.jpg

3d1802bc725847086317fd9c8ad0a666.jpg

Zal goed kijken bij de aansluiting van de staande op de liggende delen en vragen of eea gegalvaniseerd is. Dan lijk ik er ook nog wat verstand van te hebben. Misschien

Briljant idee om hem ook als mobiele varkensstal in te zetten in ieder geval!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh, dubbelasser! Het dak ziet er lekgevoelig uit, maar de rest zo op het 1e gezicht wel goed. Er zit geen hekje in? Zodat je de laadklep nog naar beneden kunt hebben maar het varken al wel achter een hekje zit en er dus al niet meer uit kan? Kan je ook zelf maken hoor, is errug handig.

 

Mocht je hem ooit in de verre toekomst als hok gaan gebruiken dan moet je wel zorgen dat de varkens niet bij de banden enz. kunnen komen. Zoals dit:

 

(zoals je ziet is onze oude wagen er echt veel slechter aan toe dan die jij laat zien. Er wonen ook al een hele tijd varkens in hoor, dat helpt ook niet.)

 

IMG139842641519468192.JPGIMG139934671519468248.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dubbelasser? Ahh. Twee paar wielen?

Sjonge. Ik moest over gegalvaniseerd ook al goed nadenken. Het is droevig gesteld met mijn motorische kennis

Tnx voor het meedenken. We kruipen er straks even onder om te kijken hoe t met het metaal aan de onderkant staat.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou. Zag er best uit!

Alleen is ie wel behoorlijk zwaar. Boven de 750kg.

Ik vraag me af of ik ermee mag rijden.

Volgens dit schema:

587aa80d8cd4500a52afb1e351ece79b.jpg

Hangt het af van hoe zwaar de TMM (toegestane maximum massa) van de auto is.

Maar denk sowieso dat we em voor dit geld niet laten staan!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tweepaardstrailer is trouwens best heel breed ook. Hier komen wel eens mensen varkens brengen of halen met zo'n ding en die past dan NET door onze hekken. Die van ons (niet die van de foto, maar onze betere trailer...) is 1,5-paards (leuk zo'n half paard... )

 

Van gewicht enz. weet ik niets... Joep zal zo wel weer reageren

 

Kijk voor het vervoeren van Kune's heb je heel weinig nodig. Daar heb je die hoogte ook niet voor nodig. En de breedte ook niet. Voor kruisingen en voor ons formaat slachtvarkens ook nog niet. Ga je met volwassen Duroc beren en zeugen aan de haal ja dan is het wel handig om een flinke kar te hebben.

 

sja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja. Hij had van mij gerust veel kleiner mogen zijn ook idd. Maar dit is toevallig wat op ons pad komt nu.

Ik kan het natuurlijk ook niet doen, maar hoe lang moet ik dan weer niet gaan zoeken naar iets in de buurt, wat ook betaalbaar en nog een tijdje bruikbaar is? Da’s zo’n beetje wat ik aan t peinzen ben...

Maar ik moet het wel mogen rijden. Da’s idd wel een voorwaarde.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry heb ook maar half verstand van toegestane aanhanger laadgewichten. Volgens mij op te lossen met gezond verstand . Je ziet paardentrailers vaak achter SUV's maar achter mijn VW Caddy TDI gaat het ook prima. Je moet wel wat power in je auto hebben om met een goed gevoel met zo'n kar rond te rijden. Een diesel SDI vind ik bijvoorbeeld niet fijn, dan kom je heel moeilijk op snelheid. Meeste middenklasse auto's met een wat zwaardere motor wil prima maar achter de auto waar ik jou een paar keer in voorbij zag komen zou ik hem liever niet hebben, dan heb je niet genoeg controle, is de kar de baas ipv jijzelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

He fijn zo’n doorslaggevend argument, Joriek. Daarmee kan ik mijn innerlijke tegen-stem heel goed de mond snoeren. Hahahahaha.

Allebei bedankt voor t meedenken trouwens hoor.

Ik moet even de auto van de bakker checken, die ik mag lenen tot we de Caddy krijgen. Dat doe ik morgen of maandag. En dan denk ik dat we em snel gaan halen. En hopelijk ook snel op berenjacht kunnen!

Toevallig al iets van Hansi-met-het-kurkentrekkertje gehoord trouwens, nu ik er toch aan denk.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest enorm lachen om die pier in haar neus!

 

Wij zitten hier ook te twijfelen om varkens te nemen. Momenteel ondervinden we meer na- dan voordelen, maar wellicht kunnen jullie dit veranderen.

Hallo allemaal!

 

Samen met een team van 5 andere harde werkers houdt ik moestuinen bij van scholen, hotels en dat soort ongein.

Voel je vrij om me een berichtje te sturen over alle soorten kruiden, fruit en noten die wij verbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilma, bij het reageren op een gedeelte van iemands bericht (in dit geval de pier in de neus van Dikkie) kan je die quote nemen, en daar alle overbodige tekst en foto's uit halen, en alleen die foto laten staan waar je reactie over gaat. Is even oefenen, met bijv. 'voorbeeld' voordat je op 'plaatsen' klikt, maar dan heb je ook wat

 

Wat zijn de nadelen die jullie zien dan? Misschien kunnen we die wegnemen Niet dat er geen nadelen zitten hoor, aan het houden van varkens. Maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees al een tijdje mee met alle avonturen met de varkens. Erg leuk!

Wij hebben sinds vorige zomer twee Kunes. Hiervoor hadden we schapen. Neem ik nooit meer (tjonge wat zijn die dieren ehm...dom..., en dat gedoe met vliegen in de zomer...2x per dag m’n schapen kammen, klauwproblemen...laat maar).

 

Maar goed terug naar de varkens. Ze heten Gijs (borg) en Charlotte. Geen familie. Bevalt super. Hoeveelheid werk valt me mee en wat zijn ze gezellig!

 

e777c8366251f4b277739a8599c558e1.jpg4a0a9b4613419de6edb37c03d43b8e97.jpgf22e419ef8943dde69398c7ab2ab0e3d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaah wat een schatjes....als je het leuk vind,maak dan ook een eigen topic voor de avonturen van deze 2 mooie knories.wij zijn gek op verhalen en bijbehorende foto's.

 

Dank je! Een eigen topic gaat t niet worden, tegen de leuke bestaande topics kan ik niet op. Maar wilde t toch ff delen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zwarte stopcontactjes zijn erg mooi! Dikkie heeft ook n donkere. Maar de drie biggen die we nog hebben, hebben 2x roze en 1x soort van grijzig.

Grote zus ontwikkelt zich trouwens tot een driekleur Kune. Die schijnen, naar ik begrepen heb, vrij zeldzaam te zijn. Dus das wel geestig. Ze krijgt een blonde giechel en poten en links en recht nog een plukje. En dan verder ginger met zwarte vlekken.

Maar goed. Zeldzaam is leuk, maar een erge knapperd is het verder niet hoor:

99fe15fd13411e3b295ce5bba858df45.jpg

Helaas! Zo mooi als Coco zijn ze geen van allen

 

Wij hebben vanavond wederom nasi gegeten. Maar deze keer met borg-gehakt. Je man zou het eens moeten proeven. Het is echt erg lekker en je weet tenminste wat je eet. Maar goed. Ik, en wij allemaal denk ik wel, snappen het confronterende stuk ook heel best hoor.

 

Verder vandaag weer een 60 litervat vol met appels en ander spul kunnen ophalen.

7c5838faa0a47c4194c1d3bd0476f4a9.jpg

Voelen ons zo’n mazzelaars!

Wel een kras op de bumper gemaakt met dat zware ding. Ik til me een breuk, die kofferbak in! Maar goed. Naast de deuk die ik gisteren toch al in de bumper gereden heb, maakt dat krasje ook weinig meer uit

db4f9fd75ba3a3286dc8726792dbafc4.jpg

 

Grote zus hoest nog steeds een beetje. Maar volgens mij wordt het niet erger. Pitbull lijkt inderdaad blijvend scheef. Maar rent alweer veel beter. Hij blijft wel slanker dan de dames. Ondanks af en toe los bijvoeren.

 

Het anti-gilbeleid is trouwens faliekant mislukt helaas. Of nou ja: als ik voor ze sta, zijn ze keurig stil aan het wachten op hun beloning, maar als ze me spotten in de verte, gaan ze te keer - tot ik dus bij ze ben. Ik moet beschaamd bekennen dat ik het maar heb opgegeven. In deze ijzige koude is mijn standvastigheid ernstig aan de wiebel.

Morgen de koudste nacht begreep ik. Nou. Dan kan ik daarna mijn pikhouweel weer opbergen. Ga ik geen tranen om laten hoor. Bik-se allemaal nog!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaah en zo hebben ze allemaal toch hun charme op hun eigen manier. Jaa cocootje steelt de show.

Prachtige krulletjes. Heb het idee dat ze een wat smaller bekkie aan het krijgen is, maar dat vind ik van grote zus ook zie ik nu.mischien omdat ze aan het groeien zijn.

Lekker hoor weer zo'n tonnetje vol.

Jammer van je auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zooo. Terug van even weggeweest. Maar er is veel te melden weer. Want met een beetje creativiteit, en motiverende aansporing, kom je toch steeds weer op nieuwe briljante plannen. Althans. De een redelijk briljant. De ander wat minder. Enfin. Ik leg uit:

 

Dikske gaat komende maandag terug naar J&J. Ja echt! Maar het is maar tijdelijk hoor. Ze gaat daar proberen Bershire Beer Hansi te verleiden. Als het goed is, is ze eind volgende week namelijk berig. En met een beetje mazzel kon Hansi dan ook al even komen kijken. Ben heel benieuwd of het lukt allemaal. En ook of ze haar oude plekje nog herkent!

Het is wel een Lady of the World he. En denk nou niet dat ze ervan in de stress raakt hoor. De trailer staat al een tijdje klaar. En ze wordt er niet warm of koud van. Was ook zo toen ze hier arriveerde. Een jaartje geleden alweer. Gewoon kalm een beetje groink-groink zeggen op zijn tijd.

Waarom Hansi? Nou ik heb erg naar andere beren in de buurt (en minder in de buurt) gezocht. Maar het is veelal veel te groot voor zo’n klein varkentje als Dikkie. Daar mag bijvoorbeeld echt geen Bonte Bentheimer van 3 jaar mee gaan stoeien. Of een Piétrain beer van diezelfde leeftijd. Wel hadden we een potentieel leuke vent gevonden die half husumer is. Maar heb over Berkshires gelezen dat ze zo ontzettend makkelijk en lief zijn. En stil. En (sorry) smakelijk - zij het wat aan de vette kant. Maar dat vinden wij niet zo erg.

Bovendien zien ze er zo geestig uit. Dat zwart met dat witte plukje. En dan die puntige oren. Enfin. Spannende tijden weer!

 

Ook omdat (minder geslaagd experiment) we met onze ‘nieuwe’ trailer naar Zelhem gaan rijden. En daar ik geen trekhaak heb, gaat de bakker (van wie we vaak brood krijgen) rijden. Ik zou eerst zijn auto lenen, maar nadat hij de trailer, en ook wellicht mijn rijvaardigheden eens bekeken had, besloot hij dat hij daar toch in de buurt moest zijn binnenkort .

Ik heb zelf met de auto van de buurman geprobeerd te rijden met onze nieuwe trailer. En inderdaad besloten dat dit em niet voor mij gaat worden hoor. Het is een super robuust ding. Maar ik ben niet de allerbeste chauffeur en heb daarnaast 0 aanhang-ervaring. Ik kan (voor uw en onze veiligheid ) beter kleiner beginnen denk ik.

Wat ervoor zorgt dat de trailer dus weer te koop gezet wordt op MP.

Zal morgen ff de link plaatsen hiero. Mss ken je iemand die wel interesse heeft? Is oerdegelijk. Verlichting werkt nog. Bandjes kunnen nog best ff mee. Onderstel is nog goed. Houtwerk is buiten wat aangetast maar daar zijn binnen al watervaste platen tegenaan geschroefd. Wie ik er een plezier mee kan doen: geef gil. Heb em zelf ook via kennissen voor weinig kunnen krijgen nl.

Edit: Oerdegelijke Tweepaardstrailer

http://link.marktplaats.nl/m1264430075?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

 

Nou. Dat wazzem weer voor nu!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...