Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

How to varken


Charly

Aanbevolen berichten

Jottem! (En heerlijk plaatje ook ) Prima idee om ook een paar heuveltjes in het huidige varkensweitje te storten. Dank voor het meedenken Joriek!

Meteen een mooi haakje naar de deep bedding / deep litter techniek die wij deze winter willen gaan toepassen. Zag nog geen topic hierover, dus die zal ik zo aanmaken (en dan hier het linkje plaatsen)

Edit: post363204.html#p363204

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat schiet mooi op

 

Ik zou alleen bang zijn dat er een keer een big in de sloot kukelt. Of blijft Dikkie niet in die wei?

Anders misschien een loopplank neerleggen, zodat ze er in geval van nood zelf weer uit kunnen klimmen?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha die Speets

Nee, ja, het zit wat anders hoor. Dikkie mag af en toe op de grote geitenwei, die omheind is door slootjes. Als ze zin heeft om te ploegen bijvoorbeeld en omdat ze het concept van de slootjes lijkt te snappen. Maar dat is altijd maar voor een paar uurtjes. De rest van de tijd zit ze keurig in een omheind weitje met een prachtige stal.

Ik wilde het weitje een beetje sparen voor als de biggen er straks zijn. Dat is vandaag echter trouwens sowieso niet gelukt

e28d69bdd4cfcf1ab8b1b8e8465bf94e.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou. Ons varken kan duidelijk niet rekenen (en lijkt daar verder overigens bar weinig mee te zitten hoor )

Eergisteren was ze uitgerekend. Maar ze is nog net zo vrolijk in het land aan het rommelen als daarvoor, en maakt totaal geen aanstalten.

Stilaan rijst dan natuurlijk bij ons de twijfel

a - is ze uberhaupt wel gedekt, of hebben we haar gewoon teveel gevoerd? Maar we hebben foto's van toen beer hier was erbij gepakt. Ze is toch wel echt heel veel zwaarder. En daar ook 'de melkfabriek', zoals Jorieke het zo treffend noemt , lijkt vol te lopen, denken we nog steeds dat ze er wel ín zitten.

b - misschien is ze een cyclus later gedekt, dan wij denken. In welk geval de kleine knorretjes pas 3 weken later zouden komen.

c - zijn we gewoon te ongeduldig...

 

Dat laatste zeker! We hebben het maar gewoon af te wachten he.

En tot die tijd spring ik iedere ochtend met frisse spanning mijn bed uit om te checken 'of ze er al zijn'.

En droomde ik ook vannacht weer dat ze er al waren. 7 stuks. In normale kleuren dit keer, maar Dikkie had een kuil voor ze gegraven in de wei, die ongeveer tot aan China liep. Foei, kreeg er hoogtevrees van.

Keep ya posted!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nee die is echt wel drachtig hoor Maar Kune's zijn wel vaker wat later. Kan je haar eens proberen te melken? Klinkt wat stom natuurlijk... maar als er een beetje melk uit blijkt te komen dan komen de biggen ook snel.

 

Onze grotere rassen zijn juist de laatste tijd steeds een paar dagen eerder dan wij uitrekenen.

 

Maar goed, 3 weken later kan natuurlijk ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, voor wie dit nog nooit gezien heeft, bereid je voor op een breinimplosie van cuteness...

 

dcd8389d9d2e4f9b164003717dfd7f14.jpg

 

Dikkie is haar in melkwei gefermenteerde zaden aan het munchen, de hummels kregen mijn jas. Ze hadden het zo koud.

a4c8e36305e0c4e449bb3153a8df4023.jpg

 

708d6b99e6c9e9d445b6f68753a70d33.jpg

 

d00c2a0e3094d9007a65d1ec233c06e8.jpg

Ons hondje, toch een echte jager, is ineens verliefd zeg. Zo voorzichtig. Piepend om maar dichterbij te mogen komen.

cf8cf8b3a001f284586a262b0dcaa109.jpg

 

En dan gaat de melkbar open. Maar er zit geen handleiding bij he. (Die rechter heeft t goed voor elkaar! )

 

Gelukkig leren ze snel:

 

Nou. Het zijn er 7 in totaal. We hebben nog niet geteld hoeveel beertjes en hoeveel zeugjes.

 

Helaas is de geboorte niet helemaal zonder kleerscheuren verlopen. De laatste heeft zich niet goed uit de nageboorte weten te bevrijden leek het. En heeft het niet gered. Een ander biggetje is helaas onder moeders terecht gekomen, en heeft dat ook niet overleefd. Dus we hebben ook twee dode biggetjes verwijderd vanochtend. Erg sneu. Maar zo gaat het in de natuur nou eenmaal blijkt het.

 

De overige zeven (7!) dondertjes maken het opperbest. Het liefst zou ik er de hele tijd bovenop gaan zitten. Maar ik vermoed dat het beter is als ik ze een beetje met rust laat vandaag?

 

Enfin. Ontzettend geweldig wonderbaarlijk prachtig. We zijn er heel blij mee. Dit worden super vrolijke biggen met een fijn leventje. Helemaal super!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd! Wat een dotjes zeg Leuk al die vlekken en stippels, maar toch veel rood

 

Het gebibber is vrij normaal, fluff het stro/hooi wat op en ze leren dat ze daar lekker in/onder kunnen kruipen. Maar dat is ook weer wat gevaarlijk, want dan komt dat slagschip van een moeder er aan en moet je niet vast zitten in je beddengoed als ze gaat liggen. Oef je houdt je hart vast steeds Houd het hok nog maar even dicht de komende paar dagen, en geef Dikkie lekker veel te eten zodat ze steeds vol zit en lekker gaat liggen. Ze is er zo 1 die rustig een tijd gaat staan grazen anders. Ook niet erg, maar voor je eigen gevoel liggen de biggen dan af te koelen (wat dus niet zo is hoor... )

 

Ja er gaan wel eens wat biggen dood. Als die ene niet uit het slijm/vlies wist te komen dan was hij zeker niet sterk genoeg, of werkten zijn longen niet goed waardoor ie dood ging toen het er op aan kwam om ze te gebruiken.

Die ander kan hetzelfde hebben gehad. Ze hebben van die wittige kapjes om hun hoefjes als ze geboren worden. Zitten die kapjes nog aan een dode big, dan heeft hij niet rondgelopen. Zijn ze er al af, dan heeft hij even gelopen en is daarna dood gegaan.

Je hebt er weinig aan hoor, maar het is wel leerzaam

 

7 stuks is heel top voor een Kune, al kan de komende dagen ook nog blijken dat er misschien toch iets niet helemaal goed zat in de fabricatie van 1 ofzo.

 

Onze hond was er ook altijd wel gek op, maar vind het jammer dat ze niet viezer zijn. Lammetjes likte ze altijd schoon als je dat toeliet Biggetjes hebben niet eens vieze oortjes of kontjes etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx voor de feli's!

Weet je dat je nu al een ernorm verschil merkt met vanochtend? Toen was het lampje nog maar net aan, nu hobbelt het al meer en heeft veel meer bewustzijn ook. Als Dikkie gaat eten, wandelen ze al met haar mee. Zoals voorspeld krijg ik daar inderdaad een zenuwverzakking van steeds. Ze is zooooooveel groter! Maar tot dusver gaat het goed.

Het grappige is dat ze helemaal niet ruiken, en zo ongelofelijk schoon zijn! Dikkie kan ze toch niet schoongelikt hebben. Puur natuur? Ik heb met mijn neus in een vachtje gezeten (want kijk: zo onweerstaanbaar:

3a6331d4e2b1d7fc264855a6fcb8a2af.jpg)

Maar je ruikt dus echt nix. Een beetje hooi / stro. Maar dat is t.

 

Verder heb ik een dealtje hier opgezet sinds vorige week met de Turkse groenteman. Wat we krijgen is wel vaak echt ver heen. Dus dat sorteer ik. Mijn credo: beurs is okay, schimmel niet. Dus die zaken gooi ik weg. Of ben ik dan te voorzichtig?

Enfin. Vanavond krijgt Dikkie nog een lading aubergines, tomaten, paar geplette kiwi's en een appel met een plekje. Mooie aanvulling zo!

 

Oh mbt de twee verloren biggetjes: we hadden ze al in een zak gestopt en dichtgeknoopt. Dus we hebben geen hoefjes meer bestudeerd. Hadden we eigenlijk wel moeten doen ja. Maar we waren vanochtend vooral bezig met die andere 7 .

 

En nog steeds. Over een half uur komt mijn meneer thuis. En mag ik ook weer gaan kijken. Heerlijkheid.

 

03d2e0530c0a5ae9bbbc703070d1215f.jpg

 

Oh. 5 dames en 2 meneertjes. Naar wat ik zo snel heb kunnen begluren (werd als dank op mijn hand gepoept. Super klein poepje. Dus niets aan de hand. Ehhh. Nou je snapt wat ik bedoel )

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och och wat zoet. Ja de ruiken zo goed als nergens naar, lekker he? Vanaf nu ruikt dat naar pasgeboren biggen Hun moeder doet er inderdaad helemaal niets aan. Ze wandelen wat rond, verliezen daardoor dat slijmlaagje van de geboorte, en zijn droog en schoon! Zelfreinigend ook.

 

Kan je eens een foto maken van de schimmels die je aantreft? Want op groente en fruit zitten vaak geen hele nare schimmels. Ze kunnen heel wat hebben, of eten er zelf al omheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beschuit met muisjesssss. Tjee charly wat super gaaf zeg. Wat een pret.

De rode met meeste zwarte stipjes.

Dievinnikleukkk.

En?? Kan je er een missen of ga je ze allemaal houden.

Als je er een kan missen....denk even mee.

Een dame en dan tzt een mannetje " huren" voor de 3 dames ( word te veel Denk ik).

Of een manneke....en die bij de dames laten tot hij en de dames oud genoeg zijn. Zou dat lukken.

Wanneer is zo'n beer geslachtrijp? En mijn nog goed dan zover? ( van juni 2017).

Ooh leuk leuk.

Charley geniet ervan en veeeel foto's maken he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nog even niets afspreken, wieweetwaternogmisgaat

 

Kerels zijn met een kleine 6 maanden wel geslachtsrijp, al is een Kune misschien een maandje later? Maar dan nog, das echt te vroeg voor jouw dames Nas, dan zou je ze apart moeten houden. Ook lijkt het mij handiger om ergens een stoere beer te huren zoals Charly deed. Dat scheelt een boel gedoe en gevoer.

En 3 dames om mee te fokken? Ha dat wordt een flinke fokkerij dan Waar ga je al die biggen laten? Je raakt ze niet zomaar altijd kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Nas! Wij hebben ook een tijdje gedacht dat het leuk was een fulltime beer te hebben. Maar al naar gelang je plannen (een kune-fokkerij j/n ) is het, wat Jorieke schrijft, echt een behoorlijke onderneming. Dat beest eet!!! Daar wordt je eng van hoor. Verder hadden wij met Chipp de mazzel dat het echt een ongelofelijke goedzak was. Maar dat schijnt - zelfs bij kunes - geen vanzelfsprekendheid. Ik geloof ook dat ik zou huren als ik jou was hoor. Bij jullie in de buurt is de keuze ook ruimer. Kun je Tinder-voor-varks doen. Is erg leuk.

 

Ik ben ondertussen aan het overpeinzen of ik zal wachten of mijn lief wakker is of niet, voor ik bij de knorries ga kijken. Verleiding...

 

Oh Nas op de laatste foto die ik postte, bedoel je dan de meest linkse of die ernaast (rood met veel vlekjes)

En dan de tweede van rechts: de meest donkere zwart-witterd. Dat zijn in ieder geval allemaal zeugjes. De heren liggen geheel rechts (zwart-wit) en derde van rechts (die helemaal rooie).

 

Overigens, raar want beide ouders wel, maar we hebben er tot nu toe ook 2 zonder piris gespot. Maakt voor ons niet uit hoor. Maar had het niet verwacht. Het niet-piri-allel moet dus bij beide ouders wel aanwezig zijn, en recessief. Heb ik toch nog iets gehad die blauwe maandag biologie

Nou. Het is goed met die slaapmuts hier in huis, ik ga bigje gluren. En hoop dat er geen ongelukken met t slagschip hebben plaatsgevonden afgelopen nacht!!

 

Edit: allemaal goed de nacht doorgekomen! En alweer heerlijk met ze geknuffeld. Mmmmm.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm. Dikkie heeft net overgegeven. Dat hebben we nog nooit eerder van haar gezien en we zijn er erg van geschrokken. Mijn vriend zei: misschien omdat we haar nu ineens zulke grote hoeveelheden voeren? Ikzelf denk dat of de gefermenteerde granen niet meer goed waren (stonden sinds zaterdag in melkwei. Dacht dat dat wel zou kunnen eigenlijk) of dat de aubergines toch te ver heen waren. De schrik zit er wel eventjes in hier. We hebben de twee plekjes (handgrootte) meteen opgeruimd (we waren erbij toen het gebeurde) Mams en kroost liggen nu te slapen. Ik ga met een uurtje weer even kijken. Als ze dan niet okay lijkt, bel ik de veearts even hoor. Jekkes.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...