Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ah. Hm. Da’s nou stomvervelend.

Maar goed. Het zal idd niet veel uitmaken. En zo met die roze en blauwe nopjes ziet het er ook wel geestig uit.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Whoehahahaahaha! Die arme meneer. Die een zeug in zijn been had hangen, en al zijn romantische ideeën tot rook zag vervliegen. En die mevrouw over wantrouwige piggies, dat die beer zo knorrig was vanwege een onterechte reprimande en mevrouw varken die zes maanden wantrouwig bleef. En dan het uitbreken.... Jaja. Ze kunnen er wat van die stopcontactjes met 1000 volt erop. Maar ze zijn zeker wel de moeite waard. Al ben ik erg blij dat we begonnen zijn met zachtaardiger knorren. Het spelen met de biggetjes had ik niet willen missen hoor!

Mijn lief is in de stal nu. Een poging om de stal kleiner te maken. We zijn het om de vier dagen uitmesten wel beu. De kledderige stinkerds!

Ik ben een poging aan het doen om het hier binnen iets of wat opgeruimd te doen laten lijken, zodat Nas straks niet al te geshockeerd is

Geplaatst: (aangepast)

Memo to me: geen biggen wassen als je ze schoon wilt hebben. (Opwrijven met een droge doek beter?) Ze zijn namelijk heerlijk het zand in gedoken daarna. En bovendien werd door het water dat zand wat modderig. Resultaat: ik kan Nas straks eender welke kledder meegeven, ze zijn allemaal onherkenbaar goor. Wel heel tevreden overigens. Lekker peuren in de modder is altijd kleine knorretjes van tevredenheid. (Tijdens het wassen niet trouwens. Kunes motten geen water!)

faebaaffa2f9d64d64d2dcbb30d1b822.jpg

7e134588fafc4152343b36e01038c1b8.jpg

58bebbadd1d573c0a093e8d2f9645f81.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Here She is.....Coco die Chaneli.

Ze is moöoooi en super ieniminie niet voor te stellen dat zwoerdje en LOLA ook zo klein waren.2018011413570833521515935486.jpg

De boers en zusjes zwaaien uit.

2018011413555014171515935504.jpg

Was super leuk, lekker zitten kletsen en heerlijk soepje gegeten.

Ook nog wat bonen plantjes mee gekregen. Fijn fijn.

Geplaatst:

Heel gezellig! En super lief nog van die spontane zaadjes en voorgezaaide dingetjes. Ik hoop dat Coco een beetje stil is onderweg en dat ze het snel goed kan vinden met de andere beestjes. Haar nieuwe familie!

Geplaatst: (aangepast)

Manmanmanmanman... Er is hier een soortement van gezegde: koop een geit en leer vloeken.

We weten door ervaring al dat dat een uitspraak is die op degelijk onderzoek gebaseerd is. Maar hij gaat net zo hard op voor varkens hoor.

Ik schreef het al bij het algemene varkenstopic. Maar onze Dikske wil echt nog niet weg van haar biggen. Raar, want de biggen zijn net kleine vampiertjes en gunnen haar weinig rust. Maar ze weigert achter het hek te blijven, tenzij de biggen bij haar zijn. Deze keer hadden we haar in het varkensweitje gestopt. Dat is / was borg-proof en dus naar je zou zeggen kansloos mbt uitbreken. Maar ze heeft zich door een belachelijk kleine opening gewurmd, tot aan haar oren volledig onder de modder. En daarna ook wederom het - door ons verstevigde - pallethek opengewrikt. Achteraf misschien maar goed ook, want ik denk echt dat ze te water gegaan zou zijn in haar queeste.

Nou weet ik dat ze ook iedere keer wat snaait als ze uitbreekt, toch is dat - volgens mijn logica dan he - niet de reden dat ze zo haar best doet. Ze doet namelijk geen uitbreekpogingen naar de moestuin vanuit het weitje dat tegen het stalgebouw aanzit, en waar ze met haar biggen bivakkeert. Dat ligt namelijk ook tegen de moestuin aan, en is niet steviger dan de andere hekken ofzo. Volgens mij wil ze echt nog naar de biggen toe. Ze is kalm als ze weer bij ze is.

Nu zie ik 2 opties:

- omheiningen verstevigen om te voorkomen dat ze weer uitbreekt: weide ophogen, schrikdraad en dat soort dingen

- haar uberhaupt niet scheiden van de biggen. Neem aan dat ze uiteindelijk zelf ook haar grenzen gaat aangeven? Zou toch tegennatuurlijk zijn als dat niet uiteindelijk ook vanzelf ging? Of ben ik nou raar (een sluit het ander niet uit, weet ik hoor )

Verder inderdaad: het brood terugschroeven. Waar mams en knorrepotjes vorige week nog allebei 8 broden kregen per dag, krijgt mams er nu nog 4 over de gehele dag. (Net zoals eerst, wel aangevuld met geweekte granen enzo) en ook nog maar 4 voor de biggen. De hoeveelheid groenvoer wordt opgeschroefd - en dat valt niet mee in deze wintermaanden - op dit moment veel bloemkolen, vanwege een AH die gaat verbouwen en 50% korting geeft. Maar ik ben nog op zoek naar meer groenvoorzieners. Bij de Turkse groentenman gaat het steeds minder goed. Volgens mij hebben ze er een beetje genoeg van ofzo? Hoewel ik heus ook iedere keer wat koop. Nou ja. Ik vind wel wat...

In ieder geval dus: veel minder brood en veel meer groente. Ik denk dat ze het daar (nog) beter op gaan doen.

Betekent trouwens wel dat ik aan meer brood kan komen dan ik nodig heb. Woonden jullie maar wat dichterbij Joriek en Nas!

Oh en als toegift: ben sinds vandaag begonnen met het anti-gil beleid. Vanochtend kregen ze zo ongeveer een rolberoerte. En maar gillen. En ik maar naast het hek staan en geen voer geven. Alleen als ze het hek bestormden (zowel mams als biggen) een 'nee', en 'n zet met schoen tegen hek. Na een dik half uur waren ze pas met volledige stomheid geslagen. Toen heb ik ze gevoerd (en de CZ gebeld voor een nieuw setje trommelvliezen)

Ik moet eigenlijk nu ook weer gaan voeren voor de avond... Maar ik heb nog een beetje uitstelgedrag merk ik. Wonder why...

Edit: Shame on me, alleen maar klagen. Maar dat is niet echt zo hoor. Ben harstikke dol op de biggemansen en ook op die eigenwijze muts van een mams. Ik zeg het er toch maar even bij!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Oef, een anti-gil-beleid Knap hoor! Het werkt echt, maar je moet inderdaad even veel geduld hebben en consequent zijn. En dat maken ze lastig!

Ik had vandaag weer 4 pummels die echt NIET met hun harses bij het schrikdraad vandaan gingen. Ze moeten van mij een eindje verderop gaan staan en dat konden ze altijd heel goed. Als je dan nog langer wacht dan lopen ze nog een stukje verder, en nog wat, etc. Maar nu zijn 2 van de 4 berig en dan snappen ze ineens helemaal niets meer en staan ze als een soort van zombies bijna met hun neus tegen het draad. Of er echt tegenaan, waardoor zij en ik hard schrikken.

Ik ben dus weer weggelopen bij ze, en ben de volgende varkens gaan voeren. Die ik in mijn ooghoeken al wel netjes bij dat draad weg zag stappen steeds

Op de terugweg ging het nog moeizaam maar gingen 3 van de 4 toch een soort van verderop staan en heb ik ze gevoerd. Anders hadden ze mooi niets gekregen hoor. Stelletje....

Er is nog een ander groepje van 4 die steeds met een boel bombarie over de voerbakken heen komen klimmen dus die voed ik ook nog op. Tis wat.

Zo kennen we Dikkie echt niet hoor, wat een rare acties steeds. Ja je kunt ze er bij laten, ze zullen vast vanzelf een keer ophouden met drinken of zij stopt met melk geven. Maar goed, ga je ze nu minder zwaar voeren dan weet ik niet of ze weer meer gaan drinken en dat Dikkie dus eigenlijk weer meer gevoerd moet krijgen omdat ze zoveel melk geeft nog Daar hebben wij geen ervaring mee.

Teveel brood kan je goed drogen (zeker dat brood... met al veel lucht er in ) en dan lang opslaan voor bijv. kippen en voor als je eens niets kunt halen ofzo.

Mocht je nog eens in de buurt zijn hier dan kan je nog wat aardappels inslaan? We hebben nu ook gratis aardappels maar die wil je niet zonder handschoenen of schep aanraken. De varkens vinden ze heerlijk, zo half pureeïg. Maar om die nou in jouw auto te vervoeren in jute zakken...?

Kan je ergens aan hooi komen daar? Wel apart dat ze niet meer zo blij lijken te zijn dat jij verlepte groente komt halen?

Geplaatst:

Pureëige aadappels... Klinkt lekkerder dan het zal zijn inderdaad. Maar ik geloof graag dat de varkens er dol op zijn hoor! Rare beesten

Ik heb net even op google maps gekeken naar bedrijven in de buurt. Ik heb een hotel vd Valk gevonden! Misschien dat ik hun groentenrestjes uit de keuken mag ophalen? Ik ga morgen eens met stoute schoenen aan op pad... Lokale restaurantjes kan ik ook eens proberen. Je weet het niet!

Ik ben trouwens nog wel in de buurt, ergens half februari. Maar jullie hebben zelf al zo weinig voer, dus ik kom echt niets bietsen. Tenzij het een kopje thee is

Net weer gevoerd. Moest behoorlijk lang wachten, maar het werd wel stiller dan vanochtend. Ik hoop dat ik dit volhoud, want voeren in stilte is wel echt heel prettig. Minder prettig is dat de hond de gelegenheid te baat genomen heeft en tijdens mijn focus op big&co in ganzenpoep heeft lopen rollen, en daarna in de woonkamer op de vloerbedekking. Ons huis heeft een uiterst 'buitenleven'-aroma op dit moment.

(En dat ze dan diep beledigd is, als ik haar al mopperend afschrob he )

Tijdens het wachten op stilte nog bedacht waarom Dik zich hier anders zou gedragen... Bedacht me: zou het kunnen zijn dat het meer is dat ze uberhaupt bij varkensgezelschap wil zijn? Want ze staat in haar piere-eentje op het varkensweitje. Dat versterkt haar impulsen misschien? Nou ja. Ik weet het ook niet. Mooi nieuws is wel dat onze houtsnippers eindelijk binnen zijn. Niet op tijd voor mijn kippen-in-kas-experiment, maar zeker wel goed om de varkensweide mee op te hogen.

Geplaatst:

Nou aan (die gore) aardappels ineens geen gebrek hier, met kisten tegelijk, dus gil maar als jij wat nodig hebt voor al je 4 a 5 kleine varkens straks. Voor een kopje thee ben je altijd welkom hoor.

Zijn de andere biggen ook al opgehaald?

Kan inderdaad ook wel zijn dat ze niet helemaal alleen wil zijn. Al hebben ze daar meestal niet zo'n last van als dat voor korte tijd is. Meestal vinden ze het dan wel even lekker, al het eten voor je zelf! Je zou voor de test eens kunnen zien of het uitmaakt dat je haar met 1 big in het varkensweitje zet. Al is het maar om er van te leren

Geplaatst:

Tof van de piepers!

De andere twee biggen worden volgend weekeinde opgehaald. Voor wie ze nog uit elkaar kan houden: ukkepuk en wortel. Die eerste is echt de aller fanatiekste schreeuwer, zo klein als ze is. Dus die gaan we niet heel erg missen - tijdens het voeren dan. Verder is het een geestig tuttebelletje dat het tegen de verwachting in toch maar mooi gered heeft.

De test met mams + 1 ga ik van de week doen. Hebben we vandaag nog om de hekken te verstevigen en houtsnippers en zand in de varkensweiden te kieperen tegen de modder.

Fotootje van vanochtend;

a1b6f2175ec64e63a72fc82d577d6947.jpg

Geplaatst:
Gaan ukkepuk en wortel naar de kinderboerderij?

Yep. Soort hobby kinderboerderij op kleine schaal. Aan ukkepuk gaan ze een goeie hebben. Die is enorm tam. Worteltje ook wel, maar die is ook zo verdraaid slim en ondernemend. Dus daar zullen ze, naast een dotje, ook een hele kluif aan hebben. Denk ik.

Het stoute schoenen experiment is er een van ‘een lange adem hebben’, hoor. Het gegil is nog niet minder intens. Echter houden ze er wel na een tijdje mee op. Ik doe het nu zo: ik maak het voer klaar (gillen). Ik zet het voor het hek neer (gillen!). Ik ga rustig de kippen voeren. Ik kom terug om geitenvoer te halen (ietsje minder gillen) en na het voeten van de geiten zijn ze een heel stuk kalm. Dan wacht ik nog even voor het hek en krijgen ze eten.

Ik weet niet of dit de beste manier is, maar we gaan het es een tijdje proberen zo. Ik vermoed dat het beter is als ik, zoals de eerste twee dagen, echt wacht voor het hek tot ze zijn uitgegild. Dan is er wellicht een logischer verband oorzaak - gevolg voor ze. Maar dat houdt zo op!

Dus ik probeer het nu zo. Ik hoop dat als na volgend weekeinde het kliekje wat kleiner is, dat eea ook wat makkelijker gaat. Dan hoef ik nog maar 4 gillers stil te krijgen.

Geplaatst:

Hier gaat het echt super goed met coco.ze heeft haar plek gevonden, ze wordt door de varkens en de schapen geaccepteerd. Ze lopen de hele dag met hun drietjes en van derde wiel aan het wagen lijkt geen issue meer te zijn.

Slapen lijkt ze definitief in haar stalletje met de konijnen te doen.want als ik eraan kom, komt ze meestal uit de stal gevolgd door een konijn of 4/5

2018012114252272541516554180.jpg

Over het africhten, ken hier mensen met 2 kunekune varkens die enormmmm gilde bij elk mens wat voorbij kwam. (Omdat ze elke keer voerde??)

Dat hebben ze afgeleerd, hoe???

Door steeds voordat ze gingen voeren met een belletje te rammelen na een week reageerden ze niet meer op de mensen maar wel heel hard gillen als ze het belletje horen. Maar dat mag.

Misschien iets voor jou?

Geplaatst:

Mooi plaatje Nasuada Nu kan je goed zien hoe klein Cocootje nog is.

Dat belletje: ik wilde het net opschrijven! Pavlov heeft dat destijds uitgetest.

Ik had mijn katten aangeleerd dat ze voer kregen als ik de radio aanzette. Dat werkte perfect, tot ze doof werden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Klassieke conditionering! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Dat ga ik proberen. Even denken wat ik kan gebruiken... Misschien een beltoon van mijn telefoon ofzo.

Dank voor het meedenken hoor!

To be continued!

Geplaatst:

Aha! Ja je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Die stoute schoenen staan alleen nog in de kast, moet ik tot mijn spijt bekennen. Ik heb een beetje uitstelgedrag. Van de week echter wel. Echt heus!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...