windindewilgen Geplaatst: 9 december 2018 Auteur Geplaatst: 9 december 2018 Deze week 1ste keer behandelen aantal rassen wat ik nog niet behandeld had. De rest, die 8 november eerste behandeling heeft gehad, 2de keer behandelen. Ik denk dinsdag. Zou het liever nog later doen maar de lange termijn weer berichten zijn bepaald niet gunstig voor behandelen half eind december. Het moet ook uitkomen met mijn andere werk. Ook dinsdag dus eerste behandeling zeer vatbaar ras met houtas. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Roland Geplaatst: 1 januari 2019 Geplaatst: 1 januari 2019 Vandaag de perzikbomen bespuiten met Bordeauxe pap. Dit is de eerste behandeling deze herfst/winter.Kan ik het teveel aangemaakte middel gewoon in de drukspuit bewaren voor over een aantal weken? Quote
Roland Geplaatst: 6 januari 2019 Geplaatst: 6 januari 2019 Een half uurtje na de behandeling begon het wat te regenen. Vandaag zag ik dat er nog wat blauw op de ogen zat. Dus niet alles is afgespoeld. Quote
Yuras Geplaatst: 13 januari 2019 Geplaatst: 13 januari 2019 Net voor de kerst behandeld mijne perziken met BP... Nu zie ik, dat tweede keer moet NU gebeuren... Knoppen op vrijwel alle perziken beginnen te openen Quote
Roland Geplaatst: 14 januari 2019 Geplaatst: 14 januari 2019 Beste Yuras, Hoe ga je om met het regenachtige weer en afspoelen van de bordeauxepap? Quote
Yuras Geplaatst: 14 januari 2019 Geplaatst: 14 januari 2019 @Roland Wacht tot gunstige weer... Eerste keer net voor de kerst waren paar droge dagen. Deze week vanaf zaterdag wordt droge weer voorspeld.. Dan ga ik tweede keer behandelen... Mogelijk nog in februari... Met regenachtige weer bespuiten heeft IMHO geen zin - alles wordt onmiddellijk weg afgespoeld. Quote
windindewilgen Geplaatst: 15 januari 2019 Auteur Geplaatst: 15 januari 2019 Het ging razendsnel. Vorige week vrijwel niets aan de hand en gisteren begon het grote schuiven.Snel nog vandaag begonnen met waterglaszwavel en sodazwavl. Morgen of vrijdag Californische pap en houtas.Misschien is het mosterd na de maaltijd Was vandaag flinke klus doordat het hier flink waait. Heb dubbel zoveel vloeistof moeten gebruiken.Had liever vorige week gespoten maar toen was het weer ook al zo wisselvallig en heb het dus uitgesteld. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
DennisUtrecht Geplaatst: 1 februari 2019 Geplaatst: 1 februari 2019 Zijn jullie van mening dat het schuiven van de knoppen al te laat is om te behandelen? Ik heb het alleen in het najaar 1x gedaan tot nu toe, en ik wacht eigenlijk tot het droog is, en boven de 12 graden toch? Ik zal er anders zondag eens voor gaan! Dan in ieder geval droog, en zwavel/waterglas combi. Quote
Roland Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 In januari geen bordeauxe pap gespoten omdat het steeds erg koud was of regende. Vandaag wel behandeld met bordeauxe pap. Hoop dat het morgen met de regen niet afspoeld.Zo te zien blijft het de komende week onder de 10c dus misschien eind februari nog maal behandelen? Quote
windindewilgen Geplaatst: 4 februari 2019 Auteur Geplaatst: 4 februari 2019 Dennis,wat bedoel je met 12graden.Ik heb 18 januari nog behandeld en ik denk dat ik rond 15 februari laatste keer doe.Twee bomen had ik enkel op 11 december gedaan en die doe ik morgen. Maar ik twijfel of ik evt wacht tot rond 15 februari.Maar ik zie net op de knmi dat het de komende week zacht wordt. Ik slaap er nog een nachtje over. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 4 februari 2019 Auteur Geplaatst: 4 februari 2019 roland. BP is vrij goed regenvast, evenals Calipap. Maar yuras heeft hier meer ervaring in. Maar gezien de ontwikkeling van de knoppen bij mij is het helemaal niet te vroeg en ben je in principe, denk ik klaar. Hangt ook een beetje af hoe vatbaar je rassen zijn. Bij bv benedicte had ik gezegd: je bent na deze behandeling klaar. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Yuras Geplaatst: 4 februari 2019 Geplaatst: 4 februari 2019 Ik wacht nog met het BP. Toch moeten minstens 2 dagen na behandeling droog zijn met het temperaturen boven 0. En, bij het spuiten, wenselijk, weinig wind.... Quote
windindewilgen Geplaatst: 5 februari 2019 Auteur Geplaatst: 5 februari 2019 De verwachting van het weer zijn niet bepaald gunstig, hoge temp en neerslag.Zoals eerder gemeld verwacht ik dat de groei er flink in komt. Maar dat is ook maar een inschatting.Zelf ga ik vandaag, als de mist tenminste optrekt, 2 bomen behandelen die ik op 18 januari vergeten was.De revita en redhaven waren op 11 december voor het eerst behandeld met calipap. Ik durf het bij deze 2 niet nog langeruit te stellen.Voordeel is wel dat deze 2 dus totaal maar 2 behandelingen krijgen ipv 4 bij de rest. Ik ben benieuwd wat dan het verschil is. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 11 februari 2019 Auteur Geplaatst: 11 februari 2019 vandaag de laatste behandeling gedaan.De meeste rassen hebben nu volop schuivende knoppen. Ik vertrouw erop dat ik voldoende overlap heb met de behandeling van 18 januari.Nu is het afwachten tot eind april. Ben vooral benieuwd naar huishoudsodazwavel [twijfel over regenvastheid] en de houtas behandeling op een supergevoelig ras. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
DennisUtrecht Geplaatst: 12 februari 2019 Geplaatst: 12 februari 2019 Ik heb ook vandaag gedaan, spuitzwavel met waterglas. Ben benieuwd. Het zal wel hard gaan aankomende tijd. Quote
Yuras Geplaatst: 12 februari 2019 Geplaatst: 12 februari 2019 Vandaag eerste deel met BP behandeld. Morgen ga 2de deel, op tuincomplex, behandelen. Beetje laat, maar door het regenachtige weer was vroeger zinloos... Quote
mastert Geplaatst: 17 maart 2019 Geplaatst: 17 maart 2019 Vraagje aan de ervarings deskundigen. Ik zag in een permacultuurdesign filmje van Taco Blom op youtube, iets over het tegengaan van krulziekte. Behalve, de volgens hem noodzaak van goede ventilatie, had hij het ook over het gegeven, dat in perziklanden vaak lipbloemigen, onder de bomen geplant worden. Zijn er forumleden met gedachten daarover? Ik heb sowieso bij "Wind in de Wilgen", de minder vatbare soorten gekocht, want ik wil min mogelijk spuiten. Quote
windindewilgen Geplaatst: 18 maart 2019 Auteur Geplaatst: 18 maart 2019 Tja, ik heb daar geen ervaring mee.Ik vrees dat dat hetzelfde is als plant knoflook en bieslook. Maar je weet nooit.Veel mensen hebben het ergens gelezen maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die het goed had beproefd en waar het hielp.Wat wel interessant is krul bestrijding met compostthee. Daar is ook een verklaring voor: er zijn grond bacteriën bekent die schimmels infecteren en doden. Bayer heeft zelfs een grondbacteriepreparaat wat goed helpt tegen oa monilliaschimmel.Dus zou compostthee evt kunnen helpen bij de bestrijding van krul.Ik hoop volgend herfst/winter hiermee een proef op te zetten. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
mastert Geplaatst: 18 maart 2019 Geplaatst: 18 maart 2019 Bedankt Wim voor de reactie. Proberen kan geen kwaad, dus ik heb bij alle perzikken, en abrikozen in ieder geval, het een en ander aan lipbloemigen gezet. Wat mediteraan, maar ook munt en citroenmelisse. Baat het niet, schaad het niet. En deze planten wil ik toch hebben. Ik gebruik ze in de keuken. En voor tisannes. En de insecten zijn er ook blij mee. Ik ben nu veel informatie aan het bestuderen over het bodemleven, en "soil food web". Compost, en compost thee wil ik ook gaan gebruiken. Ik heb al brandnetels, en smeerwortel voor plantengier. En ik wil binnenkort wat schimmels gaan introduceren. Mijn tuintjes zijn sowieso allemaal polyculture minivoedselbosjes. Met voornamelijk vaste, meerjarige planten. Dus onder de grotere struiken, en boompjes kan ik mooi, laagblijvende bessenstruikjes, kruiden en groenten kwijt. Vandaag bv, wat aardbeiplantjes gezet. De boompjes die ik bij jou gekocht heb, staan er prachtig bij. Ze hebben de wind en regen goed doorstaan. Alleen er niet aan gedacht, om ze een beetje tegen de nattigheid te beschermen. Ben benieuwd hoe het gaat, wat betreft krulziekte. Quote
windindewilgen Geplaatst: 15 april 2019 Auteur Geplaatst: 15 april 2019 Deze dagen weken zal een evt krul besmetting goed tot uiting komen.Het natte weer van eerste helft maart en daarna de kou tot eergisteren heeft de krul erg bevoordeelt.Hier en daar zie ik een verdacht topje. De bloei is voorbij en binnenkort, als de symptomen duidelijk zijn, ga ik de lente snoei doen.Vlak daarvoor ga ik de bomen keuren op infectie graad.Eerste indruk van de houtas behandeling: erg goed resultaat bij een zeer vatbaar ras.Afgelopen week balanceerden de perziken en abrikozen langs de afgrond van de nachtvorst. Eind deze week weet ik of ik schade heb, gedeeltelijk of geheel. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Yuras Geplaatst: 15 april 2019 Geplaatst: 15 april 2019 Hier nachtvorst was matig, valt mee. Behandeling met BP, lijkt, was te laat. Veel gekrulde bladeren ... Quote
Mellie Geplaatst: 15 april 2019 Geplaatst: 15 april 2019 Ik heb pas 4 of 5 jaar een perzikboom, maar zo erg als dit jaar heb ik het nog nooit gezien. Ik zou de hele boom leeg kunnen plukken. Elk blaadje is ziek. Ziet er niet uit. Wat zal ik doen? Ik heb eigenlijk geen zin elk blaadje er af te trekken. Wat zijn de consequenties daar van? De nectarine heeft het er beduidend beter van af gebracht. Daar is ‘slechts’ de helft van gekruld. Zo jammer dit... Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 15 april 2019 Geplaatst: 15 april 2019 Interessante posts weer, ik ga morgen eens kijken of ik al blad zie.Wind in de wilgen, is jouw jonge spul altijd behandeld of onbehandeld? Ik heb afgelopen najaar boompjes bij je gekocht. Niet dat ik nu denk van yeah ze zijn krulziektevrij, maar dat jij ze behandeld hebt en dat dat dus niks zegt over volgend jaar Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 15 april 2019 Geplaatst: 15 april 2019 ik heb in ieder geval vrij veel krulziekte in mijn gezaaide nectarine, die ieder jaar het meest aangetast is. Ik heb 2x met spuitzwavel gedaan, met waterglas erin. 1x najaar, 1x voorjaar, net voor de blaadjes uit de knoppen ontluikten. De andere perziken, ik wacht het af. benedicte lijkt er op dit moment nog goed uit te zien. avalon heeft uberhaupt tot nu toe weinig krulziekte gehad. En 1 zaailing van iemand van marktplaats, is zeker beter dan de gezaaide nectarine door mijzelf. Quote
windindewilgen Geplaatst: 16 april 2019 Auteur Geplaatst: 16 april 2019 Frutuin, ze zijn in december 1x behandeld. Welke rassen heb je? Nu is het zo, door het verplanten is meestal het uitlopen later dan bij vaststaande bomen en dat zorgt al voor wat minder aantasting.Ikzelf heb 2 a 4x behandelt met 4 verschillende methodes. En ook weer op een iets ander tijdstip dan het jaar ervoor.Nog even 14 dagen afwachten en ik weet het resultaat.Ik heb de vage indruk dat ik wat meer aantasting heb dan het jaar ervoor.Bovendien viel en deel van de bloeitijd in de koude maart periode, het was toen te koud voor bevruchting.Het blijft dus nog even spannend!! De komende week moeten de vruchtjes zich gaan ontwikkelen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.