Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had aantekeningen gemaakt voor het maken van de stellingen voor de aarbeien in Bato bakken. Helaas heb ik deze niet meer en ik zoek dus naar de afmeting van de lange dragende balken. Het gaat me expliciet erom dat ik de goede dikte heb zodat de 'oren' voldoende draagkracht krijgen.

Ik heb 6 bakken, kom ik weg met 4 palen? Of moet ik ook in het midden palen zetten? Per bak 40cm geloof ik, is dus 240cm in totaal voor alleen aan de uiteinde palen is krap aan ben ik bang?

Geplaatst:

Heb je hier iets aan: post329684.html#p329684

Toevallig zonet de 2 x 3 bakken gevuld, om de stevigheid van de constructie te testen (ook een test op termijn: harde wind/storm).

Het blijkt dat aan de smalle rechterkant beter ook nog zo een kruisje moet, zoals nu alleen links.

(de latere versteviging van de pootjes zie je hier: blog/henkg/wat_staat_er_nog_beetje_geklust_b-6307.html (laatste foto))

Die kruis verstevigingen zijn niet / veel minder nodig als je voor de horizontale onderdelen geen latten maar planken (iets van 15 cm?) gebruikt.

Ik vond het een sport om met zo min mogelijk, en goedkoop materiaal een rekje te maken. De praktijk zal leren of het stevig genoeg is, en iets van 4 a 5 jaar mee gaat.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Thx! Die latten van 2,2cm zijn een goede breedte? Je geeft me mooi wat denkvoer, thx!

Bij komt de stelling te staan op een stuk van kiezel. Ik was aan het denken, ipv de palen in de grond te bevestigen kan ik ook voetjes maken en die onder de kiezel leggen. En dan op de onderste latten (ik wil iets bredere latten dan welke jij hebt gebruikt) stoeptegels leggen die ik nog hebt voor een lage stevigheid.

Ik wil wel graag de 6 bakken op dezelfde hoogte, 6 palen zijn beter toch?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...