Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Heeft het toppen van meloen invloed op de groeikracht?

rommert

Recommended Posts

heeft dit toppen echt invloed op de groei van die van mij meloen en watermeloen groeien voor geen meter ze zijn nog net even groot als half april of zou dit komen omdat ik ze in de broeibak heb gezet? daar was het snachts maar 6 graden of lager.

de watermeloen in een broeibak in de broeibak is niets aan de bemesting gedaan erhebben vorig jaar toen de broeibak er nog niet stond boontjes gestaan en daarna aardbeien die in maart zijn verplaatst. de meloenen staan in de kas waar in de winter stalmest is ondergespit.

En hoe lang is de grond van de kas al in gebruik?

Als er aan de grond van de broeibak niets is gedaan dan best de watermeloen bijmesten, of het moest zijn dat deze niet genoeg zon vangt voor de warmte.

De proefopstelling onder zeil op broeiveur die ik heb gemaakt is er zo warm onder, je houdt dat niet vol, zal morgen eens meten hoe warm het is met dit koude weer trouwens.

Volgende week wordt het beter van weer, dan zal ik weer eens meten hoe heet het er is voor de watermeloen.

De groei van de watermeloen op broeiveur is wat groei betreft al verder dan die in de serre.

Maar in de serre al wel vruchten, al kan ik het zo goed als niet zien die op de broeiveur staan.

Ga morgen eens met een wattenstaafje op zoek naar te bevruchten vrouwelijke bloemetjes.

Volgens mij heeft toppen geen invloed op de groei kracht maar als hij plat op de grond ligt is het handig dat hij dan aan de zijkanten gaat uitlopen ipv

1 lange sliert, pompoen top ik ook na 5de blad.

Players only love you when they're playing.

Volgens mij heeft toppen geen invloed op de groei kracht maar als hij plat op de grond ligt is het handig dat hij dan aan de zijkanten gaat uitlopen ipv

1 lange sliert, pompoen top ik ook na 5de blad.

De titel is nogal slecht gekozen Hans, dit is een afwijkend topic van Aveve info over meloenen waar Rommert zijn probleem beschreef.

Natuurlijk heeft dit geen invloed op de groeikracht, het is enkel om sneller vrouwelijke bloemen te laten opkomen.

Titel zou moeten zijn "Waarom groeien mijn meloenen voor geen meter"

ja maar de bodem waar ze in staan is in de winter nog bemest.

misschien wat kunstmest dat wij op de boerderij gebruiken erbij??

Het is niet enkel opgelost met mestgeven, de mineralen, schimmels, ziekten en bodeminsecten bv zijn onevenwichtig door zelfde soort groenten en fruit in zelfde grond te telen, net zoals bij wisselteelt.

De grond ziet er erg onbewerkt uit, droog kluiterig hard, heb je hier de grond wel goed gespit gefreesd en

lekker veel compost in gewerkt ?

Ik snap best dat je lekker wil planten en opbrengst wil hebben maar een goede grond proberen te krijgen en bij houden door compost er steeds intewerken grond los maken enzv. is mischien veel werk maar heel belangrijk.

Ja tuurlijk helpt dat, dat moet je op regelmatige basis doen vooral compost erin, daarom is een tuin nooit klaar, elke tuinman probeert jaar in jaar uit zijn struktuur van de grond beter te krijgen, losser meer bodemleven, voedingsrijk nu ben je net begonnen dus is logisch dat je grond er niet bewerkt uit ziet gedeeltelijk dan je moet er wel aan werken en niet zo van plant erin en dan klaar, dat bouw je op in jaren van losmaken de grond en vooral compost in en op bovenlaag inbrengen.

kunstmest kun je gebruiken hoor maar helpt niks aan de grondstruktuur verbeteren, je geeft voeding maar meer niet, beter kun je bodemonderzoek bij je tuincentrum laten doen en aan de hand daarvan de grond proberen te verbeteren dat het optimaal voor groentekweken wordt.

kunstmest is beetje voor luie mensen en zeker geen wondermiddel.

Ik ben het eens met Hans eens. Het is een berenklus om mooie grond te creëren van nul af.

Er moet gewoon levend en half levend materiaal de grond in. Ik haksel ook het onkruid weer terug. Ik zit namelijk op kale zandgrond, en in mijn eerste jaar. Dat organische materiaal geeft lucht aan de bodem, en trekt bodembeesten aan, zoals wormen die het gaan afbreken, maar wormenpoep is weer geniaal goeie mest voor je grond. Gedroogde koeienmest met wat stro vind ik ook prettig. Trekt compostwormen aan. En verluchtigd de grond.

Op sommige stukjes waar de grond naar mijn idee te 'dood' was, heb ik ook wat klonten koeiemest gelegd, zonder verder te zaaien. Die klonten kan je weer verwijderen als je wilt zaaien of planten (die brokken zijn te grof), maar als je dat doet zie je direct wat een leven dat heeft aangetrokken...

En in een bodem met lucht en leven, kunnen de wortels van je planten zich ook makkelijker nestelen en makkelijker groeien. Ik denk dat jouw kleigrond echt bikkelhard kan worden....

Maar ja... ook voor jou is het het eerste jaar... flink composteren in de tussentijd, zodat je volgend jaar een mooie compostlaag kunt aanbrengen. Ander oplossing is om eventueel met potten en bakken te werken in je kas. Heb je het voordeel van de beschutting, maar niet het nadeel van je keiharde grond.

Hans, elke tuinman!?

Hier bij ons zitten enkele die oftewel te lui of dan weer te gierig zijn om iets aan hun grond te doen.

Vorig jaar is er eentje afgevlogen omdat er meer onkruid groeide dan groenten of fruit, die zaaide en plante en kwam zo eens in de maand eens kijken, van metstof-compost of grondbewerking nada.

Die begreep niet dat het bij hem niet groeide buiten het peengras.

En net daardoor kon hij zijn biezen pakken.

De strijd tegen het peengras is nog steeds niet gewonnen, die er nu opzit krijgt dit gewoon niet weg.

Er groeit bijna niks deftig, zelfs iets makkelijks niet, zijn aardbeien stonden weg te kwijnen.

Hij heeft enkel in voorjaar verteerde paardemest gegeven en af en toe wat kunstmest, maar verwaarloosde grond is niet meteen weer in orde.

hans

ja dat weet ik dat kunstmest niets aan de bodemstruktuur doet.

zo hard is de grond niet ik moet het eerst maar met de schoffel erbijlangs dus. alleen de tomaten die in dezelfde kas staan groeien wel goed.