Jump to content

Heeft het toppen van meloen invloed op de groeikracht?

rommert

Recommended Posts

Hans, elke tuinman!?

Hier bij ons zitten enkele die oftewel te lui of dan weer te gierig zijn om iets aan hun grond te doen.

Vorig jaar is er eentje afgevlogen omdat er meer onkruid groeide dan groenten of fruit, die zaaide en plante en kwam zo eens in de maand eens kijken, van metstof-compost of grondbewerking nada.

Die begreep niet dat het bij hem niet groeide buiten het peengras.

En net daardoor kon hij zijn biezen pakken.

De strijd tegen het peengras is nog steeds niet gewonnen, die er nu opzit krijgt dit gewoon niet weg.

Er groeit bijna niks deftig, zelfs iets makkelijks niet, zijn aardbeien stonden weg te kwijnen.

Hij heeft enkel in voorjaar verteerde paardemest gegeven en af en toe wat kunstmest, maar verwaarloosde grond is niet meteen weer in orde.

Ja Bor, dat soort types kom je bij elke vereniging tegen, maar die blijven niet lang hangen. En ook nog eens: het feit dat je een tuintje hebt, maakt je nog niet automatisch een (goede) tuinier...

Het doet mij óók echt pijn aan het hart om een verwaarloosde tuin te zien. Net als een verwaarloosd huisdier... doe het dan niet als je het niet aankan. Simpel. Maar ja... soms moet iemand eerst iets ervaren... om er weer van te leren..

Een volkstuintje (alsin: een tuin op afstand) zou bij mij ook minder aandacht krijgen denk ik... Nu loop ik langs mijn tuin, en zie ik dat er 1 hele grote onkruid plant heeft weten te ontsnappen aan mijn aandacht, en trek ik hem er snel uit voor hij zaad kan gaan verspreiden. En dan zie ik dat de kool een paar bladeren heeft die op de grond hangen door opgespat zand, en die maak ik schoon. Voor je het weet zit ik weer een uurtje te werken terwijl dat niet eens het plan was...

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Daarom verwacht ik ook dat je tuin er spik en span bij ligt op 2 juli (grapje)

Voor je het weet zit ik weer een uurtje te werken terwijl dat niet eens het plan was...

En dat is dan net weer het voordeel (een van de weinige) van een volkstuin op afstand, je gaat pas als je tijd hebt.

Het is juist zaak om je tuintje consequent bij te houden, niet alleen onkruid maar ook aandacht besteden aan de bodem (na regen harken, compost/mest, mulchen) en het onderhouden van de planten. Ik werk alleen op zaterdagochtend in mijn volkstuin en dat is heel goed mogelijk zolang je alles goed bijhoudt. Het oogsten en watergeven is een ander verhaal, wat is dat toch vervelend werk , daarvoor schakel ik door de week mijn ouders in. Maar ik heb het al vaker geschreven, een moestuin hoeft helemaal niet veel tijd te kosten, als je alles goed bijhoudt ga je daar snel profijt van hebben.

Nou, spik en span is ie niet, maar je ziet de groenten, en niet een val vol onkruid (zoals vorig jaar ) dus ik ben allang blij Ik zorg iig dat het onkruid geen zaad kan maken, zodat het volgend jaar nog minder op komt.

Een goede bodem is ontzettend belangrijk, maar hoe kwamen we daar terwijl het over het toppen van een meloen gaat?

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ja even schoffelen flink wat compost bij de planten en over maand ofzo doe je dat weer enzv. enzv.

heb geen compost

ben dit jaar begonnen met een compost hoop. de struktuur mankeert niets aan denk ik maar ik nog wel eens te lui om water te geven

• 2 weeks later...

de meloen en watermeloenplantjes zijn niets gegroeid alleen de watermeloen word iets hoger. maar nu begint de meloen in de kas te bloeien ze zijn nog niet een 10 cm hoog. ik laat ze maar gewoon hun gang gaan zien wat er gebeurt. ik weet al hoe het gekomen is waarom ze zo slecht groeien ze hebben de hele maand april in de broeibak gestaan ook snachts met 6 graden maar de pompoen die er ook gestaan heeft heeft nergens last van.

• 2 weeks later...

ik heb polidor f1 dus die zou ook buiten kunnen...

als ie het in de kas al moeilijk heeft. hij heeft trouwens laatst een handje vol kunstmest gekregen wat wij als boeren gebruiken om het land te bemesten.

ik heb hele lichte klei

en de kasgrond is redelijik zware klei alleen als het nat is.

Net even voor jou opgezocht, daar houden meloenen niet van.

Ze hebben behoefte aan losse luchtige goede diep doorwortelbare grond.

Herinner me plots dat ik bij het uitplanten van de meloenen waar ik teveel van had de verhouding van 1 ras er teveel van had gezet, daar ik de overschot nog ruim had bijgehouden ter eventuele uitval ofzo verwisselde ik pas na een maand denk ik deze met een ander ras, wat me opviel was de wortels die recht naar beneden zeer lang waren.

Dit jaar na rooien zal ik meer weten over hoe lang de wortels echt zijn.

Oftewel teel je volgend jaar meloenen in potten of een zak goekope potgrond waarin je rechtstreeks plant.

Of je bewerkt je grond met compost-verteerde mest enz.... zo deze luchtiger-lichter meer richting zandgrond gaat.

Dus denk dat dit jaar je meloenen een vogel voor de kat zijn.

Wat je kan doen is de zieligste plant rooien en zien hoe het zit met de wortels, en maak er een foto van.

ik ga dit jaar als de planten uit de kas zijn de kas grond ophogen met stalmest een een gat graven en dan mest erin endan de grond erweer op en ik heb ook een compost hoop dus misschien dat ik dat er dan mee meng heeft het nu nog zin om de meloenen in een pot te planten?

ik ga dit jaar als de planten uit de kas zijn de kas grond ophogen met stalmest een een gat graven en dan mest erin endan de grond erweer op en ik heb ook een compost hoop dus misschien dat ik dat er dan mee meng heeft het nu nog zin om de meloenen in een pot te planten?

Nee dat is te laat, ze zijn te groot en gaan waarschijnlijk kapot, maar ge kunt het altijd proberen, zoals ze nu niet groeien zal er ook niks van terecht komen.

Niet geschoten is er naast, zelfs niet mis

hmmm ik denk dat is ze zo maar laat ik ben er achter gekomen dat ik 3 meloenplanten heb. welke insecten kunnen die bloemen allemaal bestuiven? want ik heb in de nok van de kas allemaal van die kleine mugjes.