roel_v Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Hallo, Ik wilde afgelopen weekend beginnen met palen ingraven voor een omheining te maken om nieuwe (bos)aanplant te beschermen tegen herten en ander wild, maar ik had natuurlijk weer net een weekend gekozen waarin de grond zo hard als steen was door de vorst. Ik heb evengoed wat geexperimenteerd om wat ervaring op te doen, maar ik ben erachter gekomen dat er nog veel boomwortels in de grond zitten en dat ik mijn palenboor van 11 euro van de Hornbach al na 5 minuten bijna kapot had gedraaid (de las tussen de steel en het handvat is al zo verdraaid dat de verf eraf is gesprongen). Dus ik moet toch een betere manier plannen. Ik heb een stuk of 50, 60 palen te plaatsen van 8 cm dik, 70 cm diep (palen van 2m50). Voor ik nieuw gereedschap koop vroeg ik me af of iemand kan adviseren over wat de beste optie is: - een Fiskars boor zoals ze bij Gamma verkopen: werkt zo eentje soepeler als een 'gewone' (zoals deze) ?.- of eentje op benzine kopen. Goedkope Chinese kost een 150 euro, maar ik ben bang dat hij na een paar gaten de geest geeft. Een goede van Stihl of zo is boven mijn budget.- of toch maar een smalle schop en een palenzetter? Een palenzetter alleen al kost al gauw 100 euro, is het dat waard? Is het uberhaupt te doen een smal gat van 70 diep te graven met enkel een schop (ik bedoel, zonder dat gat 50x50 cm groot wordt)? Ik kan maar af en toe naar het perceel toe gaan en het is een eind rijden, dus ik kan niet een machine op benzine huren (moet ik te dikwijls gaan huren om praktisch te zijn) en ik ken ook geen boeren daar die het even kunnen komen doen (is ook op een lastig te bereiken plek met tractor, diep in de Waalse bossen). Dus ik ga het toch zelf moeten doen Heeft er iemand ervaring met zulke gaten graven? Bedankt. groet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Die Fiskars boor lijkt mij eerlijk gezegd helemaal niks, is dat ding zwaar/ sterk genoeg voor jouw grond ? Ardennen. Wat voor grond heb je het over ? Leem / Mergel / Lei-steen ? Gewoon een weide ? Je zit vast aan die palen al ? Zelf hebben wij ( op mijn 2e tuin ) in de zuidelijke Ardennen ( Mergelhelling ) een dergelijke heining geplaatst, maar dan met stalen palen, T-profiel, daar te koop bij de Bricolage en dergelijke. Wij sloegen dergelijke palen met een forse palen-hamer de grond in, gewoon zoals de boeren dat daar ook doen op de wat meer stenige grond.Aan de voet van de helling hebben we meer klei, zonder veel stenen en daar slaan we ook houten palen, maar dan heel simpel met een handhei. Dit gaat goed. Als je maar sterk bent en niet bang voor wat zweetdruppels. Zit je al vast aan de houten palen en kan het kwa grondprofiel zou ik het zeker met een handhei proberen. Jouw optie om te gaan graven, al is het met een smalle spade, is echt ondoenlijk hoor. dan kom je nooit op 70 cm diepte die je wenst met een smal klein gat. Hoe haal je met een smalle spade de grond onderin weg op die diepte, zónder een groot gat te maken ? Een wat zwaardere grondboor kun je ook overwegen en dan wellicht in combinatie met een handhei. Iets wat wij als hoveniers eigenlijk alijd toepassen hier in Nederland. Maja. daar gaat de grondboor ( wel een goeie ) eigenlijk altijd wel de grond in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roel_v Posted January 9, 2017 Author Share Posted January 9, 2017 Bedankt voor het antwoord. Ik heb de palen nog niet gekocht, dus ik kan nog naar metalen; ik ging er altijd vanuit dat die veel duurder waren dan hout maar ik zie dat zo'n t-profielen maar 20% duurder zijn (tenminste, de enkele die ik kan vinden, want ze zijn geloof ik niet populair in Nederland en Vlaanderen, en Waalse winkels hebben zo te zien geen webshops). Hoe hoog is jouw omheining? Moeten die profielen even ver de grond in als houten palen? Maw voor een omheining van 1m80 heb ik profielen van 2m50 nodig? Ik ben maar 40 cm de grond in gekomen, dat was allemaal zand met hier en daar wat kiezel en boomwortels (perceel was tot vorige zomer naaldbos, nu gerooid & gefreesd). Zo diep graven leek me inderdaad niet evident, maar blijkbaar doen mensen dat toch met een schop en zo'n 'palenzetter', die ook wel 'schaarschop' heet blijkbaar (tot vanochtend had ik er nog nooit van gehoord). Vandaar mijn vraag, of er mensen zijn die er ervaring mee hebben. Maar metalen palen is wellicht inderdaad beter... Ik zal ginds eens naar de 'bricolage' moeten gaan om te kijken hoe ik qua prijs uitkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Is het uberhaupt te doen een smal gat van 70 diep te graven met enkel een schop (ik bedoel, zonder dat gat 50x50 cm groot wordt)?Dat is te doen, maar om een gat van zo'n geringe diepte te graven is ongebruikelijk. Dunne tussenpalen worden er meestal ingehamerd, dus zonder graven, maar dat zijn palen die weinig spanning te verdragen hebben. Als een paal echt veel spanning moet verdragen, omdat ie aan het eind staat, of op een hoek, of een hek moet dragen, dan wordt normaal een veel dikkere paal gekozen, maar ook een gat van zeker een meter diep gegraven. De laatste paar decimeter is dan lastig te doen met een spade. Ik doe dat laatste stukje het liefst prikkend met een ijzeren staaf en dan de losgeprikte grond er uit scheppen met een emmertje. Dan lig ik wel op mijn buik. Er bestaan ook wel speciale grijpspades voor deze diepten, het is maar net wat je ter beschikking hebt.Dat het gat wat groter wordt dan de paal is vanzelfsprekend, maar die ruimte heb je ook nodig om voortdurend de grond aan te stampen als de paal er een maal in zit. Opvullen is een kwestie van een beetje grond er in - stampen - weer een beetje grond - weer stampen - beetje grond - stampen, enz. Als je niet voortdurend stampt komt die paal niet muurvast te zitten, en dat moet wel als die paal veel spanning moet verdragen. Als je keien hebt, plaats je die normaal tegenover de kant in welke wordt getrokken aan de onderkant, en hogerop aan de andere kant, in beide gevallen om tegenwicht te bieden aan dezelfde spanning. Om op zo'n manier een paal erin te doen ben je wel een ochtendje of middagje bezig en past niet bij de Nederlandse mentaliteit van 'lekker makkelijk' maar er komt veel spanning op zo'n paal en hij ligt er zo weer uit als je dit werkje niet serieus neemt. Ik ga er vanuit dat je in je afrasteringsplan maar een beperkt aantal punten hebt waar zoveel spanning gaat ontstaan en dat je de meeste 'normale' palen er gewoon in kunt slaan.Als je veel stenen of boomwortels hebt is het wat lastiger om een ideale lijn te kiezen, maar alleen 'bedrock' (sorry, ik weet daar even geen Nederlandse term voor) is volgens mij zo lastig dat je daar echt geen afrastering meer kunt plaatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Moeten die profielen even ver de grond in als houten palen? Maw voor een omheining van 1m80 heb ik profielen van 2m50 nodig? Lijkt me wel ja, 2.40 zal ook nog gaan voor de palen in de rij. De hoekpalen schoren wij. Geen klusje voor in je eentje hoor. Die schaarschop ken ik niet uit ervaring, maar weet wat je bedoeld, misschien is dat wat ja. Maar als het zand is, kom je met een grondboor, maar een stevige, ook een heel end ( + handhei voor het laatste stukje / stevigheid ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Ik heb wel eens bij iemand een schaarschop mee het land in genomen, maar heb hem uiteindelijk niet gebruikt. Het zal best werken hoor, maar ik ben niet zo'n fan van dingen die slechts een enkele specifieke functie hebben. Die zijn meestal de aanschaf niet waard.Een ijzeren staaf is multi-functioneel; je gebruikt de scherpe kant bij het graven, de stompe kant voor het aanstampen (onderschat het aanstampen niet), je wrikt er grote stenen mee los... ik ken eigenlijk geen boer die er geen heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Een zware hamer doet bij et zetten van een omheining altijd wonderen. Je bent natuurlijk altijd afhankelijk van de grond, maar in eerste instantie zou ik zeggen dat een grondboor icm met een ware hamer het klusje wel zouden moeten kunnen klaren. (als er niet teveel grote stenen in de grond zitten) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roel_v Posted January 10, 2017 Author Share Posted January 10, 2017 Bedankt voor alle reacties, het wordt toch meer werk als ik dacht, en ik ga het toch echt alleen moeten doen Ik heb een loden pijp van 1m60 met een beitel eraan gelast die ik voor steek- en breekwerken gebruik, dus die zal me wel van pas komen... Nog 2 laatste vragen: tot welke dikte palen kan je met de hand heien? Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat je zo'n 8 of 10 cm paal uberhaupt de grond in geheid krijgt met een heihamer van 10, 12 kg - maar als jullie zeggen dat dat de normale methode is dan zal ik het zo maar doen. En de tweede vraag - om de schoren in de grond te krijgen, daarvoor kan je toch niet anders als een sleuf graven, of kan dat makkelijker? (ik ben dan misschien van origine geen Nederlander maar ik vind 'lekker makkelijk' toch evengoed wel aantrekkelijk ) groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roel_v Posted March 7, 2017 Author Share Posted March 7, 2017 Om even terug te rapporteren - ik heb intussen een paal of 30 staan, op 2 (korte) dagen werk. Ik heb uiteindelijk toch de Fiskars boor gekocht (na lezen van recenties op Amazon.de); dat ding is echt een aanrader. Werkt veel en veel beter dan de gewone grondboren van de bouwmarkt. Wel kopen bij Amazon - daar was ik voor de boor plus 2 schijven in andere maten minder kwijt als alleen de boor bij Gamma. Verder heb ik een palenrammer gekocht van http://palenrammer.com/ (het klinkt als een of andere marginale site die je liever niet in je browser history hebt, mijn vrouw keek me raar aan toen ze een pakket zag met als afzender 'palenrammer.com', maar het is gewoon gereedschap ) Ik had er nog nooit van gehoord maar het werkt geweldig. Met een hamer had ik het niet zien zitten, maar met zo'n ding is het goed te hanteren, zelfs palen van 2m50. Ik graaf nu de eerste 20-30 cm met de grondboor, zet dan de paal met de palenrammer erop in het gat, en hei hem dan verder de grond in. Afhankelijk van hoeveel stenen ik tegen kom duurt het (ik heb een dag getimed) tussen de 9 en 24 minuten per paal met een mediaan van zo'n 18 minuten. Grond was nog wel een beetje bevroren op de dag dat ik gemeten heb. Palen van Gamma zijn rommel, daar heb ik er met de hand eentje van afgebroken. Beter bij een houthandel geschilde (niet gefreesde - bouwmarkten hebben alleen gefreesde) palen halen, kosten ongeveer evenveel maar zijn (bij ongeveer dezelfde dikte) veel en veel steviger. Conclusie: het is te doen om op afgelegen plekken in je eentje en met de hand palen te gaan zetten. 15-20 per dag is te doen qua tempo voor iemand met een zeer matige fysieke conditie zoals ik. (Na de eerste keer had ik 's anderendaags spierpijn in de puntjes van mijn pectorale spieren, net boven de solar plexus - ik heb al veel spierpijn gehad in mijn leven, maar nog nooit daar ) Dus mocht ooit iemand zich afvragen wat ik twee maanden geleden hier vroeg, dit is het antwoord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.