Patrijs Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 Ieder jaar is gelukkig anders.Met de Texla heb ik vaak goede resultaten.Dit jaar door omstandigheden laat gepoot. Er zijn er hier die ze ook vroeg gezet hebben, maar door de afgelopen droogte zullen ze misschien weinig geven.Die van mij pakken nu de buien nu ze nog volop aan het groeien zijn.Ik ga er van uit dat ze geen stilstand krijgen, maar ik heb het ook wel eens anders om gehad.Op onze zandbak is er bijna niet tegen op te gieten, en zeker niet door mij we hebben een zwengelpomp en ik hartfalen.Heb al zitten kijken naar een beregeningspomp op zonnecellen. Die Anais vind ik ook lekker, met wat verse peultjes en een bloemkooltje.Of door de sla....Ik krijg trek, morgen nog maar wat halen..... Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Ik heb een 1e plant Annabelle geoogst. Ik kon me niet meer inhouden Er zaten heel wat aardappeltjes aan, dus we eten vanavond heerlijk Maar nou trok ik de plant er uit, en daar zaten ook nog heel wat beginnetjes van aardappels aan. En dus heb ik die stengels gewoon weer terug gestopt in de natte grond. We zullen zien of er nog wat aan komt straks! Een beetje schuin/liggend weer gepoot, rechtop lukte toch niet meer door die wind en de lengte van de stengels. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Fieke Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Door de hevige storm die ons gepasseerd is gisteren zijn de meeste van mijn aardappelplanten geknakt. Zou ik de beschadigde stammen/ takken kunnen verwijderen en hopen dat ze verdergroeien of zijn mijn aardappeltjes verloren. Quote
Patrijs Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Ik zou het loof met rust laten en even aankijken wat het wordt. Quote De moestuin van Patrijs
pippi Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Oh Jorieke, die zien er lekker uit! Ik hou me nog in. Drie maanden, dus op 11 juni ga ik er een plant uithalen. Fieke, wat Patrijs zegt, eerst even afwachten. Als er delen echt afsterven kan je die altijd nog weghalen, maar vaak herstelt er een hoop vanzelf. Quote
RobN Geplaatst: 10 juni 2017 Geplaatst: 10 juni 2017 Vraagje tussen mijn Obama staat 1 wat anders uitziende plant. Is deze ziek of een ander ras ofzo? Eerste foto de vreemdeling, wat kleinere blaadjes en lang dun Quote Onkruidmanager 1.0
Wortel Geplaatst: 22 juni 2017 Geplaatst: 22 juni 2017 Ik heb mijn Jumbo aardappelen 4 mei in de grond gestopt. Ze zijn uitgelopen tot echt grote platen en sinds een paar dagen hebben ze bloemetjes. Iemand enig idee hoe lang deze in de grond moeten zitten voor een redelijke opbrengst?Ik heb er maar 3 gepoot, dus proberen vind ik zo zonde zonder enig kennis van zaken.... Edit: Volgens de website https://www.agrico.nl/producten-en-diensten/aardappelrassen/ zou het om een laat ras gaan. Dus dan oogsten september/oktober? Quote
pippi Geplaatst: 22 juni 2017 Geplaatst: 22 juni 2017 Wortel, ik zou gewoon afwachten tot de plant begint af te sterven. Het zullen wel late aardappels zijn, maar je hebt ze natuurlijk laat gepoot, dan gaan ze wat harder. ik las onlangs ergens dat de meeste aardappels 30 dagen na de bloei 'klaar' zijn. Maar nogmaals, gewoon naar die planten kijken, als ze uitgebloeid zijn en de zaadbolletjes rijp, sterft de plant af, bladeren worden geel, allemaal vrij duidelijke tekenen. Ik heb overigens inmiddels zo'n 2,5 kilo van de Opperdoesjes uit de grond gehaald, zowel uit de voor-, achter- en volkstuin. De opbrengst per plant is bizar wisselend en er zit ook geen logica in. Supermooie planten vol met zaadbolletjes in de voortuin waar nog geen 150 gram aan aardappels onder hangt, en trieste planten op de volkstuin van nog geen 30 cm hoog, met hele slakkennesten ernaast die dan hele forse aardappels hebben gemaakt in die stugge droge klei. En ook rare verschillen tussen twee planten pal naast elkaar, de een gewoon een redelijke opbrengst voor een vroege aardappel, en de ander niks, alleen wat mini-krieltjes. Wat ik heel veel zag is doorwas, dus aardappels die zelf ook weer ontkiemd zijn en waar weer nieuwe aardappeltjes aan hangen. Dat schijnt ook weer te maken te hebben met die droogte. Ik las dat bij aanhoudende droogte de nieuwste aardappels dan vocht kunnen gaan onttrekken aan de 'moeder-'aardappel waardoor die oneetbaar wordt. Zo erg is het hier nog niet, maar dus wel zaak de boel voldoende water te blijven geven. We hebben er inmiddels ook een paar keer van gegeten (gekookt, gebakken en als aardappelsalade), en de smaak valt me echt heel erg tegen. Ik heb die Opperdoezers ondanks die lastige vorm en ondanks al die pitten en ondanks die nooit heel hoge opbrengst en ondanks het ontbreken van resistentie voor phyt e.d., omdat ze zo ontzaglijk lekker zijn. Vorig jaar zaten we ongeveer te zwijmelen boven ons bord, elke hap was zo'n explosie van die hele intense ouderwetse aardappelsmaak. Nou, dit jaar niet. Ongeacht of ze uit de tuin thuis of de volkstuin komen, ze smaken blanco. Niet vies hoor, zeker niet, maar gewoon als elke andere goeie aardappel. Niks bijzonders. Tenzij er een wonder gebeurt en ik opeens de volgende keer (er staat nog heel veel dus er is nog hoop) wel hele lekkere aardappels uit de grond haal, ga ik ze volgend jaar niet meer zetten, want dit is de moeite niet waard. Ik heb nu mijn hoop gevestigd op de andere rassen (Carolus, Alouette en Texla) voor een goeie opbrengst. En de Texla was vorig jaar ook erg lekker, en mooie makkelijk schilbare aardappels, ik hoop dat die dit jaar wel aan de verwachtingen voldoet. Quote
Wortel Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Dankjewel voor de tips pippi! Jammer dat de oogst tot nu toe tegen valt. Ik hoop met je mee voor de andere rassen. Quote
Ann123 Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Pippi, waren dat niet de gezaaide aardappels? In dat geval heel normaal dat er een variatie inzit qua opbrengst en niet dezelfde smaak als vorig jaar. Om ze zaadvast te krijgen gaan er vele generaties van selectie voorbij waarbij ze niet mogen kruisen met andere rassen. Als het gewone gepoote aardappelen zijn gaat mijn verhaal natuurlijk niet op Quote
pippi Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Ann, de gezaaide aardappels zijn nog niet zover. Dit was allemaal officieel pootgoed, bij Vreeken vandaan, net als vorig jaar. Ben het overigens wel met je eens hoor, dat die zaaiaardappels heel anders uit kunnen pakken, zowel positief als negatief, maar dat is nog even afwachten. Quote
Ann123 Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 da's dan echt wel een domper. Dat een experiment niet goed uitpakt, da's het risico dat je erbij neemt. Maar van pootgoed verwacht je kwaliteit. Hopelijk komen er toch nog lekkere aardappelen binnenkort. Quote
RobN Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Ik had bij mij al een paar die boven de grond waren uitgekomen, zand overheen gedaan maar je zie de verhoogde rijen wat dikker worden zegmaar.Is dat een teken dat ik nu alles nog extra moet aanaarden? Er staan vroege aardappelen die mogelijk al bijna zover zijn, meeste staat in bloei of bijna uitgebloeit. Quote Onkruidmanager 1.0
oscardevos Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 RobN, kijk even hoe oppervlakkig de aardappelen liggen. Als ze aan de oppervlakte komen, moet je ze wel bedekken met een extra laagje want anders worden ze groen en groene aardappel is giftig.Rond deze periode ben ik altijd wel wat voorzichtig. Bij het aanaarden kun je piepers die net onder het grondoppervlak liggen ook makkelijk beschadigen. Je kunt hiervoor zand van een ander stuk halen en veilig de rug iets hoger maken. Zo zou ik het doen. Quote
RobN Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Dat laatste had ik ook in gedachten, even kijken of dit gaat lukken, ik kan helaas vanavond niet. Ik zag op internet ook dat je aanaardgereedschao kan halen, lijkt me wel handig voor volgend jaar. Na mijn aardappels wil ik nog stamslabonen zaaien, maar voor volgend jaar, kan ik van beide niets op zetten of zou ik er voor een 2e keer bonen op kunnen zetten? Quote Onkruidmanager 1.0
oscardevos Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Ik maak zelf ook gebruik van aanaardgereedschap en dat is heel handig. Je kunt na aardappelen prima stambonen zetten, want de aardappelen hebben veel stikstof gebruikt en bonen halen stikstof zelf uit de lucht.Ik zou er volgend jaar geen aardappelen meer op zetten, maar nog een keertje bonen is geen probleem mits je er dit jaar voor zorgt dat je evt. boontjes die door schimmels worden aangetast ( bv. rattekeutelziekte en grijsrot) verwijdert en niet in de grond laat verdwijnen. Je kunt een hoop problemen voor volgend jaar voorkomen als je dit jaar bij problemen tijdig bijstuurt. Quote
RobN Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Dank. Ik lees dat als je de bonen struiken afknipt en de steeltjes iets boven de grond laat zitten dit gunstig is. Kan ik ze dan begin volgend seizoen er wel uittrekken of rotten ze langzaam weg? Quote Onkruidmanager 1.0
oscardevos Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Het stikstof dat uit de lucht is vastgelegd in de wortels komt bij het afknippen van de bovengrondse delen door afbraak weer langzaam vrij. Het zou natuurlijk het mooist zijn als je dit straks weer kan vangen via een groenbemester bv. winterrogge. De worteltjes achtergebleven in de grond breken in de loop van de tijd volledig af. Quote
pippi Geplaatst: 8 juli 2017 Geplaatst: 8 juli 2017 De worteltjes achtergebleven in de grond breken in de loop van de tijd volledig af. En de gangetjes in de grond blijven intact en worden weer gebruikt door beestjes. Volgens mij is het sowieso altijd beter om planten boven de grond af te knippen dan om ze uit te trekken. Uiteraard niet als ze ziek zijn en soms kan dat niet (aardappels ). Hier gaat het redelijk goed met de aardappeloogst. Ik haal er elke dag of om de dag een paar planten uit. Soms valt het nog tegen, dan zit er maar heel weinig onder, maar soms komt er een hele berg mooie aardappels onder zo'n klein plantje vandaan. Al met al hebben de Opperdoezertjes tot dusver 14 kilo aardappels opgeleverd, en ik weeg alleen wat ik ook ga eten. Dus aardappels met groene plekken of slakkengaten erin of aardappeltjes die echt te mini zijn om iets mee te doen gaan in de groene bak en niet op de weegschaal. Grof ingeschat denk ik dat ik nu ongeveer de helft van de Opperdoezers heb gerooid, dus mijn 3 kilo poot-opperdoezers levert als het goed is bijna 30 kilo aardappels op. Ik vind dat nog lang niet slecht als je bedenkt hoe afgrijselijk triest de meeste er bij staan. Uit nieuwsgierigheid heb ik inmiddels ook een Alouette en een Texla gerooid. Geen gekke opbrengst qua gewicht van die Alouette, maar de aardappels zien er slecht uit, beetje een raar soort schurft waarbij de hele schil verhard en gebarsten is? Ik heb ze nog niet geschild en gegeten, dus ik weet niet wat er onder de schil zit. Het Texlaplantje (ik heb de slechtste gerooid, miezerig klein plantje) gaf maar een paar ons aardappels, maar ze zien er wel mooi gaaf en gezond uit. Quote
RobO Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 jammer van de alouette, ik denk dat het een van de schurftsoorten isje hebt vast gekeurd pootgoed gebruikt dus de besmetting komt van de grond of het water mi;je geeft best geen slootwater want daarin zitten schurftsporen,geen kalk geven, iets dieper poten en na het poten de grond wat aandrukken helpt een beetje Quote
pippi Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Slootwater is niet te vermijden, en een beetje schurft vind ik ook niet zo'n probleem, ik heb wel meer aardappelen met wat plekjes. Maar dit leek wel wat ernstiger. We zullen het zien als de rest de grond uit gaat. (En ja, allemaal gecertificeerd pootgoed op de volkstuin, experimenteren doe ik thuis. ) Ik las ook dat droogte schurft bevordert. Volgend jaar ga ik in elk geval dieper poten, en ook op zoek naar een phyt-resistent ras dat niet zo gevoelig is voor schurft. Quote
simonvb Geplaatst: 10 juli 2017 Geplaatst: 10 juli 2017 In tegenstelling tot veel andere zaken, vind ik de aardappelen dit jaar weer tegenvallen. Vorig jaar te nat, nu te droog. Wel nog niets van ziekten maar je ziet dat het loof aan het afsterven is, dus normaal zijn die klaar om te oogsten, echter maar kleine aardappelen. Ras is vitabella. Ik zal waarschijnlijk te weinig water gegeven hebben. Quote
Rabarber Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Hoi allemaal, Ik heb 6 soorten aardappels gepoot (roseval, anais, franceline, blue de la manche, arran victory en texla). Van de eerste 3 soorten ben ik al maaltjes aan het oogsten. Met name de anais en de franceline hangen al. De aardappels zien er prima uit. Nu heb ik een prangende vraag: to rooi or not to rooi? En zo ja, welke? Ik ga tot eind juli op vakantie en zou t zonde vinden als ik terugkom en dat ik t weg moet gooien. Zo staan ze er bij: Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Hele lastige beslissingdie ik niet voor je kan nemen...ik zou het zelf niet weten. Alhoewel..misschien zou ik gaan oogsten om zeker geen phyt te vinden bij thuiskomst over 3 weken.. Wij oogsten de Rosabelle..niet veel aardappelen per plant wat we ook wisten, maar wel lekker frietengroot! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
pippi Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Ik zou de Texla laten staan, die is goed resistent en mag nog wel even groeien, En van de andere rassen weet ik eerlijk gezegd niet wat er vroeg/laat en wel of niet resistent is, maar ik zou de vroege rassen oogsten, en ook de planten die nu al sterk aan het vergelen zijn. De rest zou het dan - denk ik - nog wel die 2,5 week uit moeten kunnen houden. Kan je niet iemand vragen een oogje in het zeil te houden? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.