Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappel 2017


Pieter16

Aanbevolen berichten

Mijn aardappelpootvergunning (leuk woord voor galgje) is binnen. Bij mijn moestuinvereniging is het een verplichting dat je een vergunning aanvraagt (op basis van NAK certificaat). Ik kan mijn franse aardappeltjes (Kerpondy) binnenkort gaan poten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Linda, je kan in juni nog wel aardappels poten. Het is nu zelfs nog wat vroeg om te poten. Kijk gewoon eens rond en zoek een (liefst resistent) ras dat je aanspreekt.

 

Johmir, een vergunning, echt? Zit je middenin commercieel aardappelgebied ofzo?

 

Wat betreft mijn eigen aardappels: de Texla's kreeg ik al met uitlopers binnen en die zijn amper meer te stoppen, en de Opperdoezers die ik eigenlijk heel binnenkort de grond in wil hebben willen niet uitlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar gaan we wederom voor de Keizerinnen, oftwel de Meikoningin. Een oud streekras. Verder proberen we dit jaar 2 nieuwe rassen: de Sarpo Una en de Sarpo Kifli. Vorig jaar was een slecht jaar voor de middelvroege en late rassen. Door het koude en natte voorjaar verzopen de piepers en wat er overbleef kreeg de aardappelziekte. Vandaar dat we resistentere rassen als Sarpo gaan proberen.

Verder proberen we Mayan Gold, familie van de aardappel.

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aardappelbestelling van Vreeken is binnen!

Totaal dus 6,5 kg.

Het lijkt me nu wel wat veel maar ik had ook geen idee wat ik moest bestellen.

En we zijn wel dol op die eigengeteelde aardappeltjes. Vooral als ze nog heel heel nieuw zijn.

 

 

 

Frieslander

 

IMG274213051488556402.JPG

 

Vitelotte Noir - truffelaardappel

 

IMG274320951488556403.JPG

 

Texla

 

IMG274439821488556404.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carina, ik heb 220 m2 en 7,5 kilo pootaardappelen. En ook nog zaaiaardappeltjes.

 

Ik heb een indeling met 27 bedden op de volkstuin, en op 9 daarvan komen (voornamelijk) aardappels, en dan komt er ook nog een rijtje in de achtertuin.

 

Je kan nooit teveel aardappels hebben, denk ik dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze hebben kleine spruitjes. En ik ben later dan vorig jaar, toen gingen ze op 7 maart. Ik plant ze trouwens niet diep en met een dikke laag stro erbovenop.

 

De middenvroege gaan pas over een paar weken, daar zitten ook nog amper uitlopertjes aan. Met de late (Texla) wacht ik nog heel even, maar die zijn al zo ontzettend uitgelopen dat die binnenkort ook echt de grond in zullen moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bewaar je die texla's dan niet te warm als ze zoveel uitlopen? Bij mij hier nog geen cm uitlopers aan de koel en licht bewaarde texla's en ik wilde kijken of vragen wanneer deze het best de grond in kunnen. Half april of eerder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plant ze trouwens niet diep en met een dikke laag stro erbovenop.

 

Ik plant ze wel diep, 10 cm, dan hoef ik ze later niet aan te aarden. Daar bovenop nog halfverteerde bladeren van de esdoorn als mulch.

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi er nog wel een extra laag stro op als ze boven de grond komen, aanaarden doe ik niet. Die opperdoezertjes zijn zo klein (echt bezopen klein hoor, de meeste zijn kleiner dan een pingpongbal), dat ze voor mijn gevoel niet te diep moeten. En op de volkstuin vertrouw ik die grond nog niet. Als ik daar 10 cm diep graaf zou het zomaar kunnen dat dat gat vol water loopt tijdens een regenbuitje. Dus ook de andere rassen ga ik niet diep poten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de 2e tuin, die mijn vrouw bestiert, zitten we daar ook mee te worstelen. Op 30 cm diepte zit je op slootwaterniveau en vorig jaar zijn de gala aardappelen er tijdens het natte voorjaar verzopen. Misschien is het daar ook een optie om er een lekkere laag stro op te leggen.

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag gourmandie en Friese gouden aardappelen geplant .

2017031212063793151489338325.jpg

 

Had niet veel ruimte heb 40 stuks gourmandie op 1.40 bij 5.00 geplant en Friese goudjes 36 stuk op 1.40 bij 4.50. Wel er krap. Maar dat krijg als je met verhoogde bakken werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn eerste aardappels ook in de grond gezet. Het zijn allemaal pootaardappels van Leven van het Land. Het zijn mooie rassen, maar ik vind de pootaardappels over het algemeen toch erg klein en ik heb ze al licht ingedroogd ontvangen. Ze waren al aan het uitlopen. Ik heb de meest uitgelopen en ingedroogde pootaardappels daarom al gepoot. Het liefste had ik zondag nog minimaal twee rassen gezet, maar ik ga stukje bij beetje. Tussen de rijen aardappels zet ik weer peulen, erwten, kapucijners, sugarsnaps en tuinbonen. Dit zijn zoveel mogelijk laagblijvende rassen. Omdat de pootaardappels zo klein zijn en ik minimaal mest heb ik ze dicht bij elkaar geplant (20 cm afstand van elkaar). De planten hebben tussen de rijen wanneer de erwten... weg zijn wel veel ruimte (dan moeten ze daar maar naartoe groeien). Ik moet de erwten... wel nog ruimte tegen om omhoog te klimmen, maar dat haalde ik niet me de tijd die ik had. Tussen de rijen heb ik worteldoek liggen, die hopelijk het onkruid niet te dominant laat worden. Ik ben blij dat het seizoen van start gaat en als we iedere week zoveel gedaan krijgen, dan moeten we rond eind mei alles wel in de grond hebben zitten. Ik denk dat we ongeveer 50m2 groentetuin ingeplant hebben (in totaal ergens rond de 700m2).

 

Ik heb ook zelf pootaardappels van vorig jaar overgehouden. Die heb ik van de winter in tonnen onder de grond opgeslagen (iets dieper van 1 meter. Op de deksels had ik ongeveer 20 cm grond liggen. Deze aardappels zijn de winter perfect overleefd en liggen nu in de kas om uit te lopen. Deze aardappels zal ik waarschijnlijk het laatste planten.

 

Als de temperaturen een beetje meezitten, wat ze tot nu toe doen, dan wordt het een prachtig jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De frieslanders gaan hier komende zaterdag de grond in. Moet zeggen dat ze er nu mooi bij liggen. Kleine uitlopers en nog niet echt ingedroogd.

Ik vindt de pootaardappels dit jaar ook vrij klein, iig kleiner dan dat ik ze de afgelopen jaren gehad heb.

 

Hopen dat de oogst dit jaar beter gaat dan vorig jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...