greenchitect Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 (aangepast) Ondertussen dankzij het forum dus mijn klimroos gehaald die perfect voldeed aan mijn requirements ^^Ik heb hem nu gepland maar overmorgen begint de vrieskou, dan gaat het snachts en overdag vriezen.Ik heb een hoop grond over het oculatie punt gedaan, hooi errond en een hek errond. Maar ik vroeg me af of ik ook doeken (of andere lucht doorlatend materiaal) kan gebruiken over het hek zodat ik geen sneeuw op mijn klimplant krijg? Of mag dit? Wat kan ik nog meer doen om mijn klimplant de winter door te krijgen? Alvast bedankt! 11 juni 2017 aangepast door Gast Quote
weknow Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Voor zover ik weet zijn rozen winterhard. Is zoveel gedoe wel nodig? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Niets doen. Oculatie beschermen kan wat zin hebben bij zeer strenge vorst ( vorst beneden de -15gr ), maar verder is het een plant. Een struik. Die zijn bestand tegen weer en wind en sneeuw op hun hoofd. Vooral ná de vorstperiode de zaken die je nu al hebt aangebracht snel weer weg. Niet gaan pamperen, geen zorgen maken. Quote
greenchitect Geplaatst: 13 januari 2017 Auteur Geplaatst: 13 januari 2017 De komende dagen gaat het dag en nacht regen. Dus moet ik mij hier dan geen zorgen overmaken? Quote
Bit Geplaatst: 13 januari 2017 Geplaatst: 13 januari 2017 Nee. écht niet. Het is wel waar, dat de oculatie-plek bij een nét geoculeerde roos de zwakke plek is, dus als je wil kan je die iets willen beschermen bij een echte zware vorstperiode. Gewone vorst of veel regen deert ze niks. ( sneeuw is trouwens de beste isolatie bij strenge vorst ) Dan is er nog iets met jouw roos: die is niet heel recent geoculeerd. Dat is te zien. Komt nog bij dat eigenlijk alleen de ouderwetse thee-hybrides ( Typische jaren 20 tm 60 kwaal, van de hybrides die toen op de markt waren ) best kwetsbaar waren voor vorst. Weinig huidige rozen zijn dat nog. Quote
greenchitect Geplaatst: 13 januari 2017 Auteur Geplaatst: 13 januari 2017 Dank je wel voor de reactie, heb je zelf ook rozen? Want ik had verschillende verhalen van mensen gelezen die rozen verloren hadden in de winter (wel niet wetend welke soort rozen) Quote
Bit Geplaatst: 13 januari 2017 Geplaatst: 13 januari 2017 ja, zelf heb ik ook rozen ( maar zei hij streng; dat is meer geschikt voor de Babbeltuin ) Vanzelfsprekend is dit forum maar 1 van je mogelijke sources. Jij bent de tuinier en het is jóuw tuin. Gewoon doen wat jou goeddunkt en je je het best bij voelt. Wij reageren alleen maar op jouw vraag naar beste kunnen. Natuurlijk hebben velen van ons een probleem met van alles als er echt een horrorwinter zou komen. Maar jouw roos kan echt veel hebben hoor. Geen zorg. Quote
dirk71 Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Volgens mij is het ook niet niodig om de roos te gaan beschermen. Wel na de vorst even kijken of de kluit niet is opgevroren.Dat sneeuw isoleert is relatief. Wat er onder zit is beschermt, maar wat er boven zit krijgt het net harder te verduren. Quote
Ciska Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Ik bescherm mijn rozen ook niet echt, behalve zoals Bit zegt bij aanhoudende strenge vorst...dus de berichten wat in de gaten houden. Quote
greenchitect Geplaatst: 19 januari 2017 Auteur Geplaatst: 19 januari 2017 Het vriest nu bijna altijd, behalve vandaag 4 uur en more 5 uurtjes niet. Is dit voldoende tijd om water te geven voordat het weer gaat vriezen? Want ik weet dat je niet mag water geven als het vriest. Quote
weknow Geplaatst: 19 januari 2017 Geplaatst: 19 januari 2017 Water geven als er geen blad en groei is, is overbodig. Daarmee doe je eerder kwaad dan goed. Deze plant is nu in rust....het enige dat ze moet doen is ondergronds fijne wortels aanmaken om volgend jaar gezond te kunnen groeien. Sowieso hoeft een roos (eigenlijk alle planten die gewoon in de vollegrond buiten staan) geen watergift. Hooguit bij aanplant een keer een paar liter en daarna om ze een eerste jaar wat op gang te helpen bij echt hele grote droogte....kwestie van in de gaten houden of ze niet echt verdrogen voordat er zich een goed nieuw wortelgestel gevormd heeft. Daarbuiten moet zo een plant het gewoon zelf uitzoeken.....te veel verzorgen door gieten maakt de plant juist kwetsbaar (maakt zelf niet de nodige wortels aan). Op dit moment hoeft bovendien geen enkele plant buiten water...helemaal niets....de grond is bij dit soort temperaturen vochtig zat...zelfs als het de komende 6 weken niet regent, heeft geen enkele vaste plant buiten vochtgebrek. Daarbij is een roos ook nog een soort die echt niet vochtig hoeft te staan...dan gaat hij maar schimmels aanmaken en ziek van worden. Rozen wortelen goed en vrij diep en kunnen heel wat "droogte" prima aan. Liever wat droog dan nat zelfs! Het probleem van water geven bij vorst in de grond is dat water, dat als het bevriest uitzet, de wortels dan juist kan samendrukken en beschadigen. Kort gezegd dus.....jouw roos hoeft waarschijnlijk nooit meer water te krijgen van jou.....behalve heel misschien eens tijdens de eerste zomer in een periode dat het al vele weken niet meer regent + de plant er kattepierig en dor begint uit te zien...dan zou je eventueel eens een gieter water kunnen geven om hem die eerste droogte even door te helpen. Nog beter zie je het in de grond....is die ook op pakweg 25 a 30 cm. diepte kurk en kurk droog.....dan zou je misschien eens aan een plaatselijke begieting kunnen gaan denken...en dan beter 1x goed (bijv. 5 a 10 liter per plant) dan steeds een beetje. Berg die gieter dus nog maar even op! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
greenchitect Geplaatst: 19 januari 2017 Auteur Geplaatst: 19 januari 2017 Dank je wel voor het uitgebreide antwoord! Wel raar dat rozen dan niet veel water nodig hebben. Want veel bronnen die ik raadpleegde zeggen allemaal hetzelfde: hou een roos goed vochtig, heeft veel water nodig, enz. Zelfs op de site van David Austin Engelse rozen wordt toch wel heel wat water aanbevolen (als het niet genoeg geregend heeft of in 2 weken lange droogtes). http://www.davidaustinroses.co.uk/advice-and-inspiration/the-basics-of-growing-roses/ Maargoed, ik ga geen water geven en hoop op het beste ^^ Ik ben gewoon een beetje overbezorgd voor mijn dierbare klimroos en wil graag alles doen wat ik maar kan doen (dus ook erg goed geïnformeerd zijn) Ik had een goede opmerking gelezen: Vochtige grond is een betere isolator dan droge grond tegen vrieskou. In hoeverre klopt dit? Quote
weknow Geplaatst: 19 januari 2017 Geplaatst: 19 januari 2017 Ja.....je steekt inderdaad heel erg veel zorg en tijd in je ene plant. Op de Belgische site "Tuinadvies" mobiliseer je ook de deelnemers met dezelfde vragen. http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/62810/klimroos-lady-of-the-lake-staat-er-d-hoe-beschermen-tegen-de-winter Ik weet het verband niet waarin die zin stond...waar je het gelezen hebt. Ik denk dat je dat er bij moet betrekken...nu is zo een opmerking een losse flodder. Vochtige grond is een betere isolator dan droge grond tegen vrieskou. Het mag je intussen duidelijk zijn dat je roos geen aparte bescherming nodig heeft. "Lady of the lake" komt van een Engelse kweker en wordt ook door Nederlandse kwekers (gewoon buiten!) vermeerderd. Is dus helemaal een roos uit ons klimaat. Het kan bij sommige planten die niet goed winterhard zijn (geldt dus niet voor je roos!!) voorkomen dat ze in het eerste voorjaar al wat beginnen uit te lopen en dat er dan nog een periode komt met koud weer + uitdrogende winden uit het oosten en noorden. (Voorbeeld = winter 2012-2013 toen er in maart/april nog ineens heel strenge vorst kwam gedurende langere tijd, samen met heel veel harde oostenwind) Zolang de planten volledig in rust zijn kunnen die planten zonder probleem veel kou aan, maar aan de groei worden ze veel kwetsbaarder....en het grootste risico is dan niet de lage temperatuur op zichzelf, maar dat ze verdrogen. Meestal zal vanuit de wortel of oudere takken wel weer nieuwe groei komen...de plant herstelt zich weer na een tijd....maar soms overleven ze het ook niet dan. In zo een situatie werkt een sneeuwlaagje of dat de grond bovenaan nat is en bevriest als een isolatie. Droge grond die bevriest wordt losser en opener en de koude komt dieper en de verdroging gaat ook dieper in de grond. Ik vermoed dat zoiets bedoeld werd. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 19 januari 2017 Geplaatst: 19 januari 2017 sjonge zeg. Eerlijk gezegd schrik ik zelfs wel een beetje van zóveel vasthoudendheid in het ópen houden van allerlei opties, waar je dus van tig kanten steeds hetzelfde te horen krijgt. Zoals ook het Belgische forum zegt. Je roos is dan weliswaar een vrij recente intoductie, maar daarmee hoef je zijn winterhardheid echt niet in twijfel te trekken hoor, echt niet. Er zijn ook heus nog wel minder winterharde rozen te verkrijgen op de Nederlandse markt hoor ( sorry voor dat forum, want daar zitten ze dan dus naast ), maar dan moet jij wel héél erg je best voordat je dié te pakken krijgt ( zijn echt planten voor de grootste liefhebbers ) Dus geloof ons nou maar, en al die andere fora ook. Er gaat echt niets fout met je roos voorlopig. Die doge grond / vochtige grond verschillen met vorst, heeft eigenlijk te maken met voorjaars- nachtvorsten. Zandgrond ( = droger ) geleidt de bodemwarmte slecht, minder goed, dan bv de meestal altijd vochtige klei. Nachtvorst gevaar en schade aan de net uitgelopen planten, is op zand veel groter dan op klei. Dat is waar ja. Quote
greenchitect Geplaatst: 11 juni 2017 Auteur Geplaatst: 11 juni 2017 (aangepast) Het is weer even geleden, maar het gaat fantastisch met mijn klimroos ^^ Daarom hier een paar foto's van de eerste bloei!De geur is geweldig, een combinatie van meloen en citroen, de knopjes beginnen donker roze en eindigen fluweel wit / rozeNa al de moeite, ben ik enorm tevreden met het resultaat ^^ (en natuurlijk ook het forum bedankt voor de info ^^) 11 juni 2017 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Je kunt zélf 3 van de 4 foto's weer verwijderen ( elke post kun je altijd zelf ook weer aanpassen ) 3 dezelfde foto's Mooie roos trouwens ! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.