Ga naar inhoud

Vis en kreeft (en mosselen?) uit eigen vijver.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien is een IP camera met WiFi en IR te gebruiken? Moet je daar wel WiFi bereik hebben, en liefst 230V voor de stroomvoorziening.

Ik kan vanmiddag wel even een testopzetje maken: grote bak met water, camera erboven.

Wat donkerkleurige dingetjes erin, en even iets verzinnen om beweging te krijgen: een dingetje aan een touwtje of zo.

Als het werkt, dan hoef je daar niet 's nachts voor op te blijven. Mbv bewegingsdetectie wordt alleen beweging opgeslagen, de opnamen kun je de volgende dag bekijken. Een soort uitzendinggemist ...

Edit1: Eerste testopzet, nog geen 5 minuten mee bezig geweest (snapshot, nog geen filmpje):

C1-20170429-111649551396251493457502.jpg

Edit2: Het filmpje met bewegingsdetectie (dus automatische opname, start en stop) staat hier: http://henkg.myds.me/weercmx/meerval1.mp4

(Als er iets houtje touwtje (+steentje + elastiekje) is, dan is dit het wel)

Of dit ook in het donker werkt, met IR dus, dat ga ik vanavond even proberen. En anders is er met live kijken wel nog wat te zien.

Dit is leuk! Beetje rommelen met spullen die je in de basis al hebt. Veel leuker dan onkruid wieden, maar dat moet nu toch heel erg vreselijk hard nodig gebeuren. Ik moet een tuinman

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Haha Henk we hebben smakelijk zitten lachen. Bekend probleem, je moet iets doen maar .... oh daar is een interessante afleiding.. Beetje aanklooien en uitzoeken is leuk

en zeker ook interessant, ben benieuwd of het ook met IR werkt, en werkt het ook als er water in de bak zit ivm spiegeling of dat hij dan de beweging niet ziet?

Ok Adriaan duidelijk maar waarom zouden die nitrificerende bacteriën zich wel aan een door mensen ontwikkelde kunststof spons hechten en niet aan zand? Wat hebben ze precies nodig voor hechting?. Is er dan een andere manier om die bacteriën in het systeem te krijgen. Je noemde al poreuze steen, wat nou als ik die op de bodem of rechtstreeks in de doorstroming plaats?

Lastige materie als je het niet kunt zien.

Wat wel goed te zien is dat slakken de wanden schoonhouden.

IMG954567691493466372.JPG

20 April voor de Turkse kreeften een bosje gemaakt van brandnetels, gras, framboos en sering en dat doet het nu 9 dagen later nog steeds heel goed onder water, de kreeften houden zich er graag in schuil, heb niet de indruk dat er van gegeten wordt. Zoekplaatje: op de foto zijn 4 kreeften zichtbaar. Onderin beeld ligt hun voer te rotten, dat schijnen ze lekker te vinden. Heb van die stelling alleen nog geen bewijs waargenomen.

IMG954839161493466743.JPG

Omdat het bosje een succes blijkt hebben de Amerikaanse kreeften er vandaag ook één gekregen.

IMG955190771493466897.JPG

Geplaatst:

Ik had gelezen dat vrouwtjes kreeften hun eieren bij zich dragen aan de onderkant en dan hun staart omkrullen om de eieren te beschermen. Een paar van mijn kreeften deed dat ook met de staart dus ik had goede hoop dat er eieren waren. Nog niet naar gekeken om de kreeften zo min mogelijk te storen maar vandaag lag er eentje op de rug met de pootjes in de lucht te spartelen en kon direct zien dat er eieren onder de staart zaten. Deze kreeft uit het water gevist en in een andere bak gedaan. Daarna nog twee kreeften die we zo konden zien opgevist met het schepnet en die bleken ook eieren bij zich te dragen. Donkere eieren zijn bevrucht, dus schijnbaar slechts eentje niet want die is oranje

Deze drie vrouwtjes zitten nu apart in een bak, heb snel een bosje en wat pvc buizen voor ze klaar gemaakt en nu zijn ze hopelijk snel bekomen van de schrik.

90 tot 260 eieren per vrouwtje lees ik op http://www.rivierkreeften.be dus dat worden heel veel kleine kreeftjes. Nu iets verzinnen waar de kleintjes zich in kunnen verstoppen. In Mei/Juni schijnen ze uit het ei te kruipen. Wordt vervolgd

IMG957269481493486464.JPGIMG957090391493486474.JPG

Geplaatst:

Nacht opname met IP cam, zonder enige verlichting (de tijd in beeld loopt een uurtje achter, staat nog op wintertijd):

http://henkg.myds.me/weercmx/meerval3.mp4

Deze opname is handmatig gestart en gestopt, omdat automatische opname door bewegingsdetectie niet lukte. Misschien wel met andere instellingen, maar daar ga ik niet verder mee.

Met live kijken zou je hetzelfde moeten zien als in dit filmpje.

In de bak zit ongeveer 15 cm helder leidingwater (60 liter, die bak blijkt -even nagerekend, LxBxH- maar liefst 175 liter te kunnen bevatten).

Morgenmiddag breek ik de testopstelling weer af, want deze camera is niet geschikt voor buiten. Als je nog iets kleins uitgetest wilt, dan hoor ik dat graag voor die tijd.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hi,

Ohhh wat leuk dat er kleintjes in aantocht zijn. Ze zijn mijn favoriete waterdier dus ben ik gespannen en blijde afwachting

Gwen

Geplaatst:

@Henk Ok goed beeld. Blijf natuurlijk nog wel de vraag hoe goed dat blijft bij mij want hier is het water 80cm diep en niet helemaal helder. Je ziet dat ook wel aan de foto's die ik maak, met eigen ogen is het veel beter te zien. Onze hersenen schijnen dat te corrigeren maar de camera reflecteert op alle vuildeeltjes in het water. Dit is dan helemaal mooi http://www.sitconsecurity.nl/onderwater-camera.html

Wat voor wifi camera gebruik jij voor de test? In ieder geval met nachtzicht en beweging maar dan nog zie ik na wat gegoogle dat ze er zijn van 5 tientjes tot 2000 euro. Bedankt voor het uittesten Henk

@Angela Kleinere pvc buizen is een goede oplossing. Misschien kan ik een soort insectenhotel maken van allemaal elektra pvc buizen. Is het nog wel even de vraag waar de kleintjes zich precies bevinden, willen ze het liefst net onder de oppervlakte in een ondiep stuk of gaan ze juist naar de bodem van het diepe stuk. Kan daar nog weinig informatie over vinden. Ik maak in ieder geval wel wat verschillende opstellingen voor ze, dan weet ik daarna welke ze graag gebruiken. Grote uitdaging is nu om ze allemaal in leven te houden, dan hebben we straks honderden kreeften Zes stuks per m2 is een beetje de max voor volwassen kreeften dus ik moet vandaag maar vast die vijver gaan graven

Ja het water vervuil ik met rottende vis en inmiddels ook uit elkaar gevallen brood. Probeer uit te vinden wat ze wel en niet eten maar enige wat ik tot nu toe uitgevonden heb is dat ze heel weinig eten en ik dus veel kleinere porties moet geven en daarmee zal ook de vervuiling afnemen. Het water is op zich nog steeds goed helder, alleen de wanden van de drie bakken die ik het eerste geplaatst hebt komen vol te zitten met draadalgen. Op één na zijn alle slakken nog in winterrust maar heb goede hoop dat die dat probleem straks voor me gaan oplossen. Kreeften schijnen overigens ook draadalgen te eten heb ik gelezen.

Dit is me opgevallen aan de watervlooien. Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Watervlooien staat

Verder kunnen ze gebruikt worden als indicator voor het zuurstofgehalte in het water. Wanneer het water zuurstofarmer wordt, zal de watervlo rood kleuren (aanmaken van extra hemoglobine in combinatie met hun open bloedsomloop). Bij normale hoeveelheid zuurstof zijn watervlooien kleurloos.

en bij mij waren de watervlooien eerst rood maar nu langzaamaan zie ik steeds meer doorzichtige of half doorzichtige witachtige. Ze zijn ook steeds minder goed te zien hierdoor en daardoor lijken het er minder te worden. Ik heb de indruk dat de extra zuurstof onstaat door de draadalgen, daar komen de hele tijd belletjes vanaf. Goed teken dus.

Geplaatst:

Het idee is dan zoiets maar misschien achterkant dicht maken maar open is beter maar dan moet je wel voldoende lengte hebben dat niets erbij kan.

hs-aqua-aqua-keramische-garnalen-toren43091493543061.jpg

Ga ze alleen niet lijmen of kitten of je moet speciale kit hebben die onderwater mag. De baby kreeften scharrelen gewoon op de bodem rond het zelfde als de grote. Het gedrag van jonge kreeften is eigenlijk het zelfde als dat van grote: eten verstoppen groeien verschalen enz.

Draadalg krijg je om een reden ik zou even uitzoeken wat bij jou de reden is?

Watervlooien worden trouwens ook wit achtig voordat ze dood gaan is mijn ervaring hopelijk hebben ze wel jongen gehad?

Geplaatst:

Ja zoiets inderdaad. Een kreeftenhotel Ik maak steeds alles vast met trekbandjes of touw dus gaat goed komen.

Ok goed om te weten dat ze dus op de bodem blijven. Heb vandaag aan de bak wat gewassen zand en grind toegevoegd aangezien deze nieuwe bak nog geen bodembedekking had.

http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d21_algen-voorkomen.html

Op de vraag hoe algen in de vijver komen, zijn dus twee korte antwoorden mogelijk:

Teveel zonlicht op de vijver

Teveel voedingsstoffen in de vijver

In mijn geval is beide van toepassing. Teveel aan voeding moeten de waterplanten gaan oplossen maar die groeien nog niet zo hard terwijl de algen het bij de huidige lage temperatuur al wel goed doen. Is dus een kwestie van geduld. De oorzaak is nitraat in het grondwater wat ik gebruikt hebt voor de bakken en teveel voeren. Dat laatste wordt nu teruggeschroefd, schijnbaar kunnen deze dieren toe met zeer zeer zeer weinig voer.

Heb een camouflage net gekocht om over de bakken te spannen om zo de directe zon wat te beperken.

Mocht het echt teveel algengroei worden dan kan ik tijdelijk de UV lamp aanzetten.

hmmm jonge watervlooien, geen idee. Ga er eigenlijk wel vanuit dat het goed met ze gaat, ik zie er nog genoeg in bijna alle bakken maar nu dus rood en doorzichtig.

Geplaatst:

dat je perse een filter moet hebben is natuurlijk niet waar want ook in je zand/grind/substraat zullen deze bacteriën leven.

de reden dat het filter vak wel gebruikt word is omdat het keramische materiaal een veel groter hechtingsoppervlakte heeft dan gewoon grind of zand. als je genoeg bakken met grind/zand en planten hebt zul je dus niet perse een filter hoeven te hebben maar hem er tussen zetten kan geen kwaad dus ik zou hem er gewoon lekker tussen zetten aangezien je hem toch al hebt.

mocht je straks aan de grote vijver gaan beginnen dan zou ik een redelijk groot ondiep stuk (30/40cm diep) maken met daarop veel lissen en riet en daardoor het water laten stromen dan krijg je een zogenoemd helofytenfilter dit zal het grootste deel van de verontreinigingen uit je water filteren.

Geplaatst:

is het weer eens tijd voor een teststripje Joep?

als je de bodem van een bak vol maakt met allemaal (afval) pvc pijpjes van verschillende diameters en lengtes (een laag van wel 30 cm) dan kan je veel meer kreeften in de bak laten leven dan 6 stuks. Het grote verschil met de natuurlijke situatie is het creëren van een grote hoeveelheid schuilplekken. Kan je straks bij de vijver ook doen.

de buisjes hoeven niet dicht aan de achterkant

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ja goed plan Adriaan.

test-1-5-1786941493662296.JPG

Ik zie geen verschil met vorige test van 20 April , geen verbetering maar ook geen verslechtering. Planten GROEI GROEI want nitraat is nog te hoog.

Ik schat dat ik nu 3 a 3,5m3 water heb met daarin 4 meervalletjes van 10cm, 10 rivierkreeften van 8cm, 10 slakken , 25 mosselen en heel veel watervlooien. Vervuiling wordt niet meer, dat is wel fijn om te weten.

Ja duidelijk, meer schuilmogelijkheid = meer kreeft. Mooier wordt het er niet van met al dat PVC maar daar gaat het in deze testfase gelukkig nog niet om

@dravik2 Bedankt voor je bijdrage. Mijn kleine gekochte filter zal dus zelfde functie hebben als bijvoorbeeld een zandfilter van 10 of 100 keer zo groot. Nader te bepalen hoeveel keer uiteraard want dat zal van heel wat factoren afhangen maar gaat er even om dat het een veelvoud is.

Ja een ondiep stuk zal er komen, ook als plek voor eventuele jonge vissen om zich schuil te houden.

Geplaatst:

Hoi Joep,

mooi dat het nitraatgehalte niet is toegenomen en dat het nitrietgehalte nog nihil is!

als je schaduw boven de bakken aanbrengt let dan op dat de planten er geen hinder van ondervinden in hun groei vanwege licht-tekort, dat zou jammer zijn.

het "kleine"filter dat je nu hebt kan je niet vervangen door een zandfilter, al is het zandfilter nog zo groot, het zijn 2 totaal verschillende filters. Het filtermateriaal in het kleine filter dient als huisvesting voor de nitrificerende en de-nitrificerende bacteriën (op je vraag hoe dat technisch in elkaar zit en waarom je dit niet kan bereiken met een zandfilter moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven door gebrek aan specifieke kennis op dit gebied)

De capaciteit van het filter is natuurlijk ook afhankelijk van jouw verwachting van de opbrengst van de vijver...

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Zo; gisteren een vissig dagje Joep was jarig dus we zijn voor zijn verjaardagsfeestje ( ) naar http://viskwekerijdestroom.nl/ geweest. Waar ze meerval kweken.

Erg leuke mensen daar! We kregen meteen een lekkere kop koffie en zelfgebakken cake met slagroom, in het schattig ingerichte gebouw bij het boerderijterras. Voor dat terras was het te koud en te nat, maar binnen was het warm en droog

IMG958925321493802880.JPG

(buiten ziet het er in de warmere maanden een stuk leuker uit nog, overal mooie bomen en struiken en zithoekjes.)

IMG958838001493802875.JPG

Jack, van viskwekerij de Stroom, was hiervoor varkensboer. Dus we hadden heel wat te bepraten, en we konden de vissen steeds vergelijken met varkens

We kregen een rondleiding langs de bakken waar heel wat meervallen zwemmen.

IMG957831651493803123.JPG

Je zag ze niet echt, tot er wat voer in de bak werd gegooid.

IMG958067901493803127.JPG

Met de flits (sorry jongens, ik weet dat jullie niet zo van licht houden ) kreeg ik ze wel op de foto:

IMG958134861493803130.JPG

IMG958217461493803134.JPG

IMG958517841493803256.JPG

We kregen er nog 1 van heel dichtbij te zien, waarbij Jack ook vertelde (nee, hij liet het niet ter plekke zien ) hoe je een meerval dood maakt en fileert. Want ze hebben een keihard schedel, en ook nog eens nare scherpe vinnen waarmee ze door te kronkelen goed gemeen kunnen prikken.

IMG958792491493803141.JPG

Na de rondleiding hebben we weer leuk zitten kletsen binnen, met een broodje gerookte meerval en een kopje soep Lekker hoor!

We hebben wat pakjes filet gekocht om van de week te bereiden en te eten. Ik ben vooral benieuwd naar de naturel variant, want zo ongeveer alles smaakt lekker als je het rookt

Daarna zijn we weer op pad gegaan, naar 2 viszaken waar Joep nog wat slakken had willen kopen. Maar die hadden ze niet. En op de terugweg zijn we in Duiven bij de Makro geweest omdat we hadden gelezen dat daar levende rivierkreeftjes worden verkocht. We houden allebei helemaal niet van het kopen van levende dieren die voor consumptie zijn. En stonden nog net niet met open mond te kijken hoe de diertjes (15 stuks) met zijn allen in een plastic zak worden gestopt, zonder water, en dan nog eens in een soort van dikke chipszak (alsin: niet lichtdoorlatend en stevig) die dicht werd geseald. Dat kost dan 2,50

Bij thuiskomst heeft Joep ze dan ook uit de zak gehaald, in een bak met water gedaan, en ze zelfs schuilplekken gegeven. Tot ze vanavond in de pan gaan

Nou ja, alles voor het onderzoek, zullen we maar zeggen?

Geplaatst:

Ha,

Wat een leuke happening voor jullie. 15 kreeften voor 2.50 is echt geen geld :o . Die met eitjes zou ik lekker nog even laten leven. Dan heb je er tig extra bij voor niks

Gwen

Geplaatst:

Joep, nog van harte gefeliciteerd

gr Adriaan

Geplaatst:

Gefeliciteerd Joep! Vind het altijd fascinerend hoe je kan zeggen: sorry jongens ik weet dat jullie niet van flitsers houden, maar wel hun soortgenoten gewoon gaat opeten . Denk dat die vissen liever paar keer op de foto gaan dan gefileerd worden.

Geplaatst:

Nog gefeliciteerd Joep!

Leuk om je op deze manier verder te kunnen orienteren. Toevallig ook nog wat van het filtersysteem kunnen zien?

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor de felicitaties!

Ja filter heb ik ook gezien. Bezinkbak en daarna loopt het water door een heel groot filter met een oppervlak waar de nitrificerende bacteriën zich aan kunnen hechten. Niet echt een spons maar meer een materiaal met honingraat structuur.

De gekochte kreeften werden zo verpakt:

IMG961394981493839138.JPG

Ik heb ze daarna in een specikuip met water gedaan. Ik heb de indruk dat het twee verschllende soort zijn, de rode amerikaanse (die met de scharen dreigend omhoog (deze heb ik zelf ook in een bak) en dan nog een ander type)

IMG961189881493839160.JPG

en om ze wat meer op hun gemakt te laten voelen iets om onder te kruipen gemaakt.

IMG961051661493839173.JPG

Dit is dat andere type, wie het weet mag het zeggen

IMG961725481493839869.JPG

Achteraf gezien is bewaren op elkaar gepakt in een zak misschien niet veel slechter dan los in een bak want ze hebben er nog eentje helemaal opgegeten en eentje was dood. (teveel kreeften zorgt voor kannibalisme ) Las later dat ze worden schoongemaakt met zout wat erg ongemakkelijk voor ze is en daardoor gaan ze dan braken (worden ze van binnen schoon). Dit soort zaken is dus juist de reden dat wij alleen eigen beesten eten. Gesleep met levende beesten moeten we gewoon niet willen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Aanvulling op het bericht van Joep, een minuut geleden gepost:

We hebben de kreeftjes van de Makro vanavond bereid.

Gekookt in bouillon:

IMG961815281493839742.JPG

IMG962360271493839745.JPG

En na het pellen houd je dan dit over:

IMG962588331493839749.JPG

En we hebben heel lekker gegeten hoor. Het lag alleen niet aan die kreeftjes Want die smaken nergens naar... Niet een beetje nergens, nee: heel erg nergens.

We hebben elk een 'staartje' puur gegeten, om echt te proeven. En daarna met wat sojasaus, zoals we in China ook een of ander (zoutwater?)kreeftbeest hebben geproefd. Nou goed, dan proef je 'niets' met sojasaus. (Die in China waren wel lekker)

Ook aten we wat stukjes op/door een salade. Heel lekker, maar vooral door die lekkere sla uit de tuin

En dan nog een broodje met een spread van zelfgemaakte zure room, wat bieslook, en peper en zout. LEKKER! Maar puur en alleen door het lekkere brood, en die geweldige spread. Het zag er wel mooi en smakelijk uit:

IMG962821811493839752.JPG

Tja, dat viel een beetje tegen. Niet eens door het werk, het gepriegel, want dat is voor 2 personen nog wel te doen. Als ze nou heel lekker waren... Maar het viel vooral tegen omdat we 13 beesten (2 waren elkaar dus al te lijf gegaan) dood hebben gemaakt voor DIT.

Zouden de Turkse kreeften lekkerder zijn? Of net zo smaken? Zouden de Amerikaanse kreeftjes beter smaken als ze wat ouder zouden zijn? Beter 'voer' (of wat ze dan maar innemen om in leven te blijven in onze bakken/vijver?) hebben gehad?

Geplaatst:

Hi,

Uit ervaring weet ik dat bij schaal- en schelpdieren leeftijd en leefomgeving, waaronder voedsel enorm uitmaken in hoe het eindproduct wordt.

Wat waren ze nog klein. Dan heb je nog geen vlees in de scharen.

En stress is natuurlijk ook niet goed voor ze.

Gwen

Geplaatst:

Vandaag hebben we de onbewerkte meervalfilet gegeten die we daar bij Kwekerij de Stroom hebben gekocht. De gerookte variant hadden we daar ter plekke al geproefd, en vandaag ook nog weer op een broodje met wat mayo en rucola

Maar goed, die onbewerkte filet heb ik bestrooid met wat peper en zout, en gebakken in wat boter. Dat hebben we zo rechtstreeks uit de pan geproefd, en dat was lekker Daarna de rest in stukjes met groene asperge, pasta, en een witte saus: Heel lekker gegeten

IMG963367391493914009.JPG

Geplaatst:

Kreeft wel eerst dood gemaakt of levend laten zwemmen in koken water? Gordon ramsey zegt namelijk dat het helemaal niet uitmaakt voor de smaak

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...