Wortel Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Ziet er netjes uit! Zou wel voordat je er dieren inzet even van die bladkorfjes op de overlopen vast zet, vooral kreeften zijn handige uitbrekers en houden van holletjes. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Hoi Jorieke, met een paar kreeften en een klein aantal vissen zal de filtering wellicht net aan goed gaanmijn tip is om in ieder geval teststrookjes voor het water op te halen om het nitraat en nitriet gehalte te meten zodat je op tijd water kan verversen. Vooral als het warm weer is en de diertjes wel een hapje lusten kan de vervuiling heel erg snel gaan. De laatste bak voor de filtering vol zetten met snelgroeiende waterplanten zoals waterpest, hoornblad etc is een manier om de vervuiling te vertragen. wederom succes met je kweek Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
0xygen Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Over niteraat en nitriet gesproken, neem aan dat jullie eerst de bak laten "opstarten" net zoals bij een aquarium? Zodat die piek voorbij bent en niet ineens al je aqua dieren dood zijn. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2017 Auteur Geplaatst: 12 april 2017 Oh ja Wortel, inderdaad. Daar letten we nog even op, met een oplossing waardoor niet van alles in dat ding blijft hangen, want we willen met dat pijpje juist ook drijvende troepjes weghalen naar de volgende bak. Waar mosselen komen, die hopelijk (grootste gedeelte van) het water zuiveren. (niet dat ze die grote zaken verwerken, die scheppen we er dan wel uit bijv.) Ook leggen we wat op die grote opening in die bak, zodat ze er niet uitklimmen? Joep wil eerst zien of ze dat überhaupt kunnen/doen, hij kan het zich niet voorstellen Maar we hebben daar wel een stuk fijn gaas voor ofzo. Verder pompen we dus het (hopelijk) door mosselen gezuiverde water uit die laatste (voor het zicht is dat de 1e..) bak, en dat loopt dan weer in de 1e (voor het zicht de laatste ) bak met meerval, waardoor daar vuil water uitloopt naar de volgende. En daar loopt het weer naar die bak met mosselen. Het is een project van Joep, en ik type het hier dan weer neer Het is een beetje hetzelfde als dat ik Joep naar een forum zou sturen om hem daar uit te laten leggen hoe IK kaas maak Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Wortel Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Het principe is duidelijk hoor . Ik denk overigens niet dat de kreeften uit de bak zullen klimmen aangezien de rand redelijk hoog is en ook nog eens terug loopt. Maar die beesten zijn handiger dan je soms denk. Dus inderdaad eerst zien dan geloven Quote
0xygen Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Het is een beetje hetzelfde als dat ik Joep naar een forum zou sturen om hem daar uit te laten leggen hoe IK kaas maak Volgens mij heet je account ook altijd nog "Jorieke" . Ontopic: Ik lees dat je een pomp gebruikt om alles door te pompen, dus je mosselen moeten alles schoonhouden? Hoe doen mosselen het tegen een nitrietpiek? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2017 Auteur Geplaatst: 12 april 2017 (ik heb je quote van mij even ingekort, het ging je alleen om de laatste zin toch?) Onze pomp heeft ook filters, en ook een UV lamp. Het komt dus niet alleen op de mosselen aan. Voor wat betreft de vragen over nitraten/nitriet moet ik je het antwoord nog even schuldig blijven. Komt goed Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
0xygen Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 quote ging alleen over de laatste zin. Weet niet of jullie al veel gelezen hebben over een vijver en of het veel verschilt met een aquarium, maar er zijn aquarium forums en boeken waarin staat hoe je zo goed mogelijk het op kan starten. Zodat je geen dode vissen krijgt Quote
paddestoelengek Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Zodat je geen dode vissen krijgt dat er een enkele vis sneuvelt tijdens de opstart is nooit helemaal te voorkomen. maar als ik de setup bekijk (redelijk overzicht in het filmpje) heb ik mijn bedenkingen over de filtercapaciteit van het geheel.ik hoop dat ik geen gelijk krijg maar ik vrees voor meer zieke en dode vis dan gewenst (en dan bedoel ik met dode vis natuurlijk voordat de vis geslacht wordt )vandaar mijn tip om goed gebruik te maken van teststrips zodat je in ieder geval kan ingrijpen d.m.v. waterverversing Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Hallo Allemaal,Bedankt voor de vele reacties. Ik heb het hele topic doorgelezen. Strips om de waterkwaliteit in de gaten te houden zal ik aanschaffen. Better safe than sorry!Wat bedoelen jullie precies met "opstarten van de bak" ? Bakken zijn nu gevuld met grondwater en op de bodem een laag zand (op grondwater niveau gewonnen dus verwachte weinig vervuiling maar heb uiteindelijk bakken toch 10 keer moeten spoelen). Er zitten waterplanten in die veel zuurstof aanmaken en er is een pomp met filter. Wat moet ik nog meer doen? Waarom de Europese meerval was ook een vraag. Nou, daar was ik vroeger als klein jochie erg van onder de indruk en aanzien die in Nederland gewoon voorkomt is hij voor mij eerste keus. Nadere studie leerde me dat waarschijnlijk de kanaalmeerval de beste keus is maar die kan ik nergens krijgen, als vervanging komt nu de bruine dwergmeerval. Alles voor het onderzoek De hele opzet bedoelt om van te leren en van te eten. Het mag in beginsel wel tijd kosten maar op termijn moet het een zichzelf in stand houdend systeem worden waarvan Jorieke en ik kunnen meeprofiteren. Heb nog steeds geen meerval, kreeft of mossel. Vijvervissen seizoen schijnt pas net begonnen te zijn maar helaas is nog niet alles leverbaar.Nogmaals bedankt voor de vele reactie en zodra we meer informatie hebben zullen we het posten. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Hey Joep account aangemaakt. Met opstarten word bedoeld de juiste waterkwaliteit, gewoon water is over het algemeen niet geschikt je hebt bepaalde bacteriën en waterhardheid nodig het beste is ook als die bacteriën in je filter zitten daarom ook nooit je filter uitspoelen met heet water.Het beste is als je nu je filter al aan hebt en vast laat lopen. Ik weet niet hoe jullie grondwater is maar hier is het niet geschikt voor vis. Kraanwater of regenwater is beter. Check wat voor water ze hebben waar je de vis wil halen de overgang kan niet goed gaan. Misschien heb je hier iets aan:http://viskwekerijdestroom.nl/over/ Quote
Wortel Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Heee welkom Joep Opstarten is inderdaad letterlijk het opstarten van je vijver/bak. Net zoiets als vroeger het inrijden van je auto... niet direct vol gas. De bacterien die je nodig hebt om het afbal van je vis te kunnen afbreken moeten op gebouwd worden. Zolang er geen vis in zit en niet gevoerd wordt zal er niet zo heel veel opgebouwd worden (wel iets maar niet genoeg) Het is dus zaak om bij het aanschaffen van de dieren dit niet in 1x te doen maar dit steeds een beetje opbouwen.Voor de aanschaf van je dieren laat daar je water testen dan kunnen ze je wat gerichter advies meegeven. In het filter alleen zo nu en dan de verstopte matten/watten uitspoelen. Hoe minder je verstoord aan het filter hoe beter. Eigenlijk pas schoonmaken als de waterstoming minder wordt en dan uitspoelen in een emmer vijverwater. Dat scheelt afbraak van bacterien.Als je je bakken wilt schoonmaken dan maximaal ongeveer een 3e van het water vervangen. Meer kan te veel schommelingen in je water veroorzaken. Er zijn overigens producten om een opstart te versnellen. Als je dat wilt gebruiken, neem dan de poeder vorm en niet de vloeibare. Het poeder zijn gevriesdroogde bacterien en die zijn veel beter bewaarbaren en daardoor betrouwbaarder. Je weet namelijk niet waar de pot allemaal gestaan heeft en in welke omstandigheden. Quote
Joep123 Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 ja ja , eigen account nu, van Jorieke kreeg ik alles al door maar dit is toch net even wat makkelijker. kwekerij de Stroom had ik ook gevonden (google wat af de afgelopen maanden).www.fischfarm-schubert.de is veel goedkoper dan Nederlandse aanbieders maar hebben dan weer extreem hoge verzendkosten naar Nederland (ik wil maar een paar vissen hebben in de bak). Ok dat opstarten moet ik dus nog doen. Heeft het zin als ik uit een nabijgelegen vijver een paar emmers met water haal om de bacteriewerking op gang te krijgen en dan alvast de pomp aan te zetten?Snap dan alleen niet wat die UV lamp precies doet, die maakt toch juist alles dood wat opgepompt wordt uit de vijver? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Hoi Joep, een UV filter dood alle bacteriën die er langs komen en zweefalgen worden ook gedood.bij de opstart van de vijver zou ik de lamp uitlaten.nooit rechtstreeks in de lamp kijken of hij het doet, want dan loop je oogbeschadiging op Je kan je filter voorzien van bacteriën door slootwater te gebruiken, dat gaat wel langzaam maar het werkt wel ik zou bij je leverancier van de vissen je setup van het geheel laten zien aan de hand van foto's ik wil je niet ontmoedigen maar ik twijfel sterk aan je filtercapaciteit. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Hoi Adriaan,Ok dank je. Ga ik paar emmers water halen uit de plas hier in de buurt en laat het UV filter de eerste weken uit.Wat bedoel je precies met filtercapaciteit? Mijn pomp/filter is de Oase BioSmart Set 5000 en die is geschikt voor vijvers tot 5m3 terwijl ik maximaal 3m3 water heb staan dus aan de capaciteit kan het niet liggen. Of bedoel je met capaciteit iets anders? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Hoi Joep, fabrikanten proberen de hun producten veel rooskleuriger voor te doen dat het in werkelijkheid is. Het filter dat jij in gebruik hebt genomen ken best een vijver van 5 kuub aan. Wel te verstaan een vijver bomvol met planten en een schooltje goudvissen. In het verleden heb ik in mijn dierenspeciaalzaak ook vijverpompen en filters verkocht. Dit ging altijd goed omdat we de tijd namen om goed te luisteren naar onze klanten wat hun idee was van de vijver die ze wilde aanleggen. Een leuk vijvertje met een schooltje goudvissen is nu eenmaal totaal iets anders als een koivijver of productievijver. Met de komst van internet “wisten”de klanten het beter en was deze winkelier natuurlijk een afzetter die veels te grote filtersystemen probeerde te verkopen, want op het systeem wat ze op internet hadden gezien stond immers ook dat het voor een vijver was met de inhoud van hun koivijver. Ik ben gestopt met de verkoop ervan en verwees mijn klanten altijd door naar een koi-centrum in de buurt. In een paar jaar tijd zijn er hier ook al 4 van failliet gegaan omdat ze maar overdreven met hun filtersystemen….volgens de klant.Inmiddels verkoop ik ook al geen koi (koi-karpers) meer want volgens de klanten zijn die allemaal ziek want binnen een 2 tot 3 weken zijn ze ziek en dood, terwijl ze hier gezond rondzwommen.Inmiddels ben ik gestopt met de verkoop van alles wat met koi-vijvers te maken heeft, naar volle tevredenheid. Het scheelt me heel veel tijd en ergernis.Als ik wat meer tijd heb wil ik best wel wat relevante informatie voor je opzoeken. Gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Ja begrijp het.Ik koop nitraat testset.emmers vijverwater uit andere vijver in de bakken.Pomp (zonder UV filter) alvast laten draaien.Volgende week vissen, kreeften en mosselen erin.Goed monitoren of de waterkwaliteit goed blijft.Zal de resultaten posten ter lering en vermaak. Ben zelf internetwinkelier en weet er alles van. Grootste deel klanten gaat altijd voor het goedkoopste en daardoor zitten we in situatie waarin we steeds meer voor nog minder moet aanbieden. Concurrentie doet hetzelfde en gevolg is dat er niet geconcurreerd wordt op kwaliteit of duurzaamheid van het product maar op prijs in combinatie met capaciteit/bereik en andere niet echt direct meetbare zaken die wel tot de verbeelding van de klant spreken. Gevolg is wel dat klanten die meerdere malen teleurgesteld waren met een internetaankoop wel op zoek gaan een verkoper met kennis en kunde. Probleem blijft dat ze daar een prijs voor moeten betalen en dan lonkt toch weer dat internet Beide kanalen zullen dan ook wel blijven bestaan.Ik heb mijn pomp in een fysieke winkel gekocht omdat ik van iemand met kennis en kunde wou horen dat die pomp voldoende zou zijn voor mijn opzet. We gaan het zien of hij gelijk had Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2017 Auteur Geplaatst: 14 april 2017 Ik meng me er hier ook maar even in weer Zou het kunnen dat we er eerst een tijdje die mosselen en kreeften in moeten hebben omdat die misschien minder vervuilend en minder gevoelig zijn? Zodat je dan alles in de gaten kunt houden, bij kunt sturen, en alles in orde hebt als je er vissen in doet? (en dan natuurlijk nog een tandje bijzet qua zuiveren en testen omdat er ineens een grotere vervuiler bij is?) Zeker omdat de meerval nu niet te krijgen is. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
paddestoelengek Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Zal de resultaten posten ter lering en vermaak. ter lering ben ik met je eens maar vermaak.... ik vindt het jammer als je iets probeert wat wel zou kunnen slagen maar door onvolledige of zelfs foutieve informatie mislukttrouwens met alle spullen die je hebt gekocht kan je wel een fantastisch filter bouwen voor een grote vijver, dus geen man overboord als het voorproject niet zo positief verloopt Zou het kunnen dat we er eerst een tijdje die mosselen en kreeften in moeten hebben omdat die misschien minder vervuilend en minder gevoelig zijn? Hoe meer er wordt gegeten door je dieren hoe meer vervuiling. mosselen zullen dus minimaal vervuiling opleveren, kreeften wat meer maar hoeveel weet ik niet. Meervalletjes zijn de grote vervuilers dus rustig aan met het aantal... gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
angela († maart 2025) Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Je pomp een week laten draaien is denk ik te weinig, ideaal zou eigenlijk zijn als je ergens van iemand een stuk filter zou kunnen krijgen met al goede bacteriën erin. Daarom ook nooit al je filters in een keer vervangen.Kreeften vervuilen het water ook nogal zijn alles eters.En mosselen halen voedsel uit het water dus moet er wel voedsel in het water aanwezig zijn. Quote
Joep123 Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Vermaak bedoel ik, niet leedvermaak. Alles wat ik doe is om me te vermaken, als er geen lol aan is doe ik het liever niet.Wil nog niet zeggen dat ik me daardoor onverantwoordelijk ga gedragen.Mocht het mislukken dan is er "lering", mocht het lukken dan is er "vermaak". Gewone europese Meervallen en ook de bruine dwergmeerval zijn nu net niet te krijgen helaas maar oorspronkelijke plan was 3 Europese en 3 dwergmeervallen en dan 6 kreeften in tweede bak, 25 mosselen en 10 vijverslakken in derde bak. Net 30liter water uit nabijgelegen plas en 100 liter regenwater toegevoegd.Water wordt al wat groenig omdat de afgelopen week de pomp niet aanstond dus er zal voor de mosselen wel voer zijn.Heb nu de pomp aangezet zonder UV filter.Dat UV filter begrijp ik dan nog niet helemaal, wanneer is dat wel handig? Je wilt het goede bacteriën krijgen en behouden maar als je dat UVfilter aanzet en die gaat iedere x aantal uren de hele watervoorraad met UV licht bestralen dan houd je dus helemaal geen bacterie over.Zal die in eerste instantie dan helemaal uitlaten en pas aanzetten als dat nodig blijkt omdat de waterkwaliteit achteruit gaat. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Die UV filter is vooral voor mensen die een mooie heldere vijver in de tuin willen zodat ze ook op de bodem kunnen kijken. Quote
Wortel Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 UV filter is handig tegen zweef alg en eventuele ziektes. Als dat niet aan de hand is, lekker uitlaten. Het voorstel van Jorieke is wel slim. Bestand langzaam opbouwen en zo de bacteriën de kans geven om het bij te benen. Quote
Joep123 Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 aha wel mooi helder maar je bent dan zelf het biologische evenwicht aan het verstoren met dat UV filter. Had ik er dus net zo goed eentje zonder kunnen kopen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Had ik er dus net zo goed eentje zonder kunnen kopen. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.