Ga naar inhoud

Vis en kreeft (en mosselen?) uit eigen vijver.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ohh ik heb helemaal gemist dat dit project ook echt vaart begint te krijgen, zojuist eens alles door gelezen. Erg interessant! Deze ga ik volgen!!

Geplaatst:

ja ja vaart zit erin, had eigenlijk al af moeten zijn

Vandaag de tien zakjes met watervlooien (om de algen op te eten) toegevoegd. Ze gaan direct overal heen waar de stroming ze naartoe brengt dus zullen ook in filter terecht komen. Iemand enige ervaring daarmee? Ik vermoed dat ze dat wel overleven en er ook weer uit kunnen komen zolang ik de UV lamp maar uit laat.

Ze blijven goed bovenin de bak en hechten zich aan de wanden (je ziet op de derde foto dat het al aardig groen aan het worden is). Geen idee of de kreeften ze ook eten maar die kunnen er in ieder geval niet bij zolang ze bovenin blijven.

Heb voor de huidige drie bakken nog drie bakken geplaatst en heb nu een middenpad met aan beide zijden drie bakken. Twee voor planten en eentje (hopelijk) voor jonge kreeften (het lijkt er vooralsnog op dat ik vrouwtjes heb die eieren bij zich dragen). Twee van de zes bakken zijn dan voor planten dus precies 1/3e van het totaal. Ben bijna klaar met het aan elkaar koppelen.

vlooien0152641493144501.JPGvlooien0253371493144514.JPGvlooien0381871493144525.JPG

Geplaatst:

Hoi Joep,,

jij hebt er zin in zeg

de watervlooien zullen het filter niet meer uitkomen vermoed ik. als ze het overleven zullen ze in het filtermateriaal blijven hangen. Kan je het voorkomen door met bijvoorbeeld horrengaas ze tegen te houden

ik durf het bijna niet te vragen

als je tijd hebt ....deel eens een schema van je opstelling met ons

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Hoi Adriaan,

Gaas heb ik, voor en tegen alle dieren (mensen ook trouwens)

Ga ik even uitzoeken of dat werkt, stuk rond de pomp bijvoorbeeld.

Opstelling zal ik een filmpje van maken als hij af is.

Het is water uit de pomp komt straks in de jonge kreeftenbak, loopt over in de bezinkbak met waterplanten, die loopt over in de bak met waterplanten die uitgroeien tot boven de waterspiegel, water wordt gezuiverd door zand en grind en loopt van onderuit naar de bak met de meervallen en van daar door de bak met de kreeften van waaruit het opgepompt wordt.

Bewegend beeld geeft straks een beter beeld denk ik.

Twijfel nog of de doorstroming door het zand/grind voldoende zal zijn om het tempo van de pomp bij te houden dus dat moet nog even getest worden.

Geplaatst:

oh en nog vergeten te vermelden dat ik vandaag een hobby visser gesproken heb en in de plas (heel klein meertje, uitgegraven, water heb ik getest tijd terug) zitten wel kreeften, hij weet niet welke, hij ziet ze bij mooi weer en ze eten soms aan zijn aas. In de sloten bij ons in de buurt zitten geen kreeften, waarschijnlijk omdat die geregeld droogvallen. Hij weet dat ze een plaag kunnen zijn maar hier lijkt dat mee te vallen volgens hem.

Lid worden van de lokale vissers vereniging en fuiken zetten lijkt de eenvoudigste optie maar toch wil ik ze zelf kweken

Geplaatst:

Het vangen van kreeften met fuiken door een particulier is verboden

wel of niet lid van de vereniging maakt niets uit

boetebedrag bedraagt 280 euro

dus Joep kweken.....

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Effe geleden dat ik iets postte hey joep, fijn dat je houtteynia ontdekt hebt

Nu vlooien en vissen gaan niet goed samen best kan je er wat enten op visloze watersituaties dan heb je er altijd reserve.

Succes met je kweek!

Geplaatst:

Ga je er ook nog een bak met groenten aan vast plakken of alleen waterplanten? Heb volgens mij wel gelezen dat je het eerst alleen met waterplanten zou doen.

Ik zag van de week trouwens pool master en toen had die een zwembad gemaakt en daar had die in het biologische filter allemaal waterlelies gedaan, mooi en effectief. Ik denk dat waterlelies ook kunnen helpen tegen algen(die floreren bij veel licht), maar zeker weten doe ik dat niet ^^ .

Geplaatst:
Ga je er ook nog een bak met groenten aan vast plakken of alleen waterplanten? Heb volgens mij wel gelezen dat je het eerst alleen met waterplanten zou doen.

Ik zag van de week trouwens pool master en toen had die een zwembad gemaakt en daar had die in het biologische filter allemaal waterlelies gedaan, mooi en effectief. Ik denk dat waterlelies ook kunnen helpen tegen algen(die floreren bij veel licht), maar zeker weten doe ik dat niet ^^ .

Waterlelie gaat goed hier in zo'n bakjes

Geplaatst:

Waterlelies nemen veel minder nitraat op als snelgroeiende onderwaterplanten (waterpest etc.)

en daar zit het probleem van de algvorming

Geplaatst:

Ja en nee. Waterlelies aan de oppervlakte nemen licht weg voor de snelgroeiende onderwaterplanten. Die zijn nu met het opstarten harder nodig dan mooie planten zoals waterlelies

Tof project joep

Geplaatst:

Net een filmpje gemaakt om de nieuwe opzet te laten zien.

In de eerste bak die je ziet komt het water uit de pomp. Tweede bak bevat planten, alles in kratten en er komen nog wat emmers in met de waterplanten A t/m G die ik tijd terug uit de sloot heb gehaald. Ik doe alles in kratten zodat ik ze er ook weer makkelijk uit kan halen als deze opzet toch niet blijkt te werken en er geschoven moet worden. Derde bak bevat ook planten en hier had ik ook het zandfilter bedacht, daarom stroomt het water onderlangs door naar bak 4. Ik heb me alleen vergist in de doorstroomsnelheid van de pomp, deze 40mm pvc buis kan het nu net aan. Als het zandfilter voor nog iets vertraging gaat zorgen dan gaat het mis. Zandfilter wordt dus een apart project....... voor straks.

In de vierde bak komt het water dan en dat is de oude opstelling. Dan de vijfde bak en dan wordt het vanuit de zesde bak opgezogen.

Ik het het filter ertussenuit gehaald dus nu wordt er alleen nog maar rondgepompt. De watervlooien worden opgezogen en komen (levend) nu in alle bakken terecht. Vraag ik me nog af wat doen watervlooien eigenlijk met die algen die ze opeten? Dat poepen ze zeker uit en dan heb ik toch weer nitraat in mijn bak en dus nieuwe algengroei. Ze vermaken zich in ieder geval prima, heb niet de indruk dat ze opgegeten worden door de meervallen of kreeften.

De mosselen vermaken zich ook prima maar zijn inmiddels wel bedekt onder een laagje algen.

IMG953815481493392362.JPG

De planten in de bakken zijn de gele lis van Henk en de rest is een soortgelijk iets uit de sloot (rijd er al jaren langs maar zie het schijnbaar toch niet echt want heb geen idee hoe ze er zomers uitzien).

IMG954035951493392511.JPG

Ik heb nu ook de rode amerikaanse kreeft (4 exemplaren) Procambarus clarkii.

IMG954360801493393487.JPG

De verkoper (niet die van de verrottende waterplanten) heeft mij verzekerd dat deze bij een kweker vandaan komen waar ook de Turkse en de inheemse gekweekt worden en allemaal zijn ze vrij van ziektes en parasieten. Kreeftenpest zal dan alleen voorkomen bij de kreeften die in het wild leven. Deze soort schijnt interessant te zijn voor commerciële kweek dus zal snel groeien. Vooralsnog heb ik niet de indruk dat "echt" eten maar kan ook komen omdat ik varkens gewend ben.

Geplaatst:

Je hoeft niet bang te zijn dat je watervlooien je water vervuilen zolang ze nog leven is je waterkwaliteit niet goed zijn de vlooien allemaal weg dan is het eten voor ze op.

Ik heb ooit een watervlooien filter gehad als je liever niet hebt dat ze door alle bakken gaan. Ik zou alleen zo niet weten of die nog in de handel is?

Geplaatst:

In het filter (en in het vijverwater) huisvestigen zich nitrificerende bacteriën die ammoniak en ammonium omzetten in Nitriet no2

Nitriet wordt omgezet door de- nitrificerende bacteriën in het (onschadelijke) Nitraat no3

waar vindt deze filtering nu plaats Joep, alleen in het vijverwater is hiervoor niet capaciteit genoeg...

gr Adriaan

Geplaatst:

Nee vind het geen probleem dat de watervlooien overal komen. Ben benieuwd of er nog een moment komt dat ze verdwijnen, algendruk neemt natuurlijk alleen nog maar toe naarmate de temperatuur gaat stijgen.

Ik heb nog wat betere (al blijft het lastig met die waterspiegel) foto's van de Rode Amerikaanse Rivierkreeft.

amerikaanse-kreeft0381761493398618.JPG

amerikaanse-kreeft45091493398739.JPG

Geplaatst:

Hmmm ik was zelf van mening dat het filter uitsluitend de grote deeltjes vuil uit het water haalde en dat leek me niet meer nodig. Nu heb ik weer iets om me over in te lezen. Bedankt Adriaan

Wat was ik blij dat in na MAVO 2 scheikunde kon laten vallen en wat vind ik het nu jammer dat ik er zo weinig van af weet.

"Eerste stap van ammoniak naar nitriet

2 NH3 + 3 O2 → 2 NO2- + 2 H3O+ + energie (ΔG°' = -235 kJ/mol)"

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrificatie

Geplaatst:

Je hoeft alleen maar te zorgen voor huisvesting voor de bacteriën en daar het water doorheen laten stromen.

ik heb nog niet de inhoud van je filter gezien maar het zal wel bestaan uit een aantal sponzen, aangevuld met poreus gesteente

de eenvoudige (tijdelijke) oplossing is deze weer aan te sluiten..?

Geplaatst:

heb je (internet) informatie daarover Joep, zoals je het van plan bent

dan kan ik er naar kijken voor je als je wilt

gr Adriaan

Geplaatst:

Ja dat heb ik. http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=29&t=2444&start=90 .

Omdat er niet veel hoogte verschil zit in mijn bakken dus minder druk zou ik dan onderin 3 of 4 buizen maken (hij deed er twee). Op pagina vijf van dat topic las ik

Let op buis van 50mm diameter, heeft 5 keer minder doorvoercapaciteit, dan de 110mm. buizen.

Dat heeft te maken met het oppervlak van de doorvoercirkel.

Je hebt 5 buizen van 50mm. diameter nodig, om ongeveer dezelfde doorvoeropening te hebben, dan bij 1 buis van 110mm. diameter.

Het komt wel meer voor dat mensen denken: 'in plaats van 1buis van 100mm., steek ik er 2 van 50mm. komt op hetzelfde neer.

en wist ik dat ik de mist inging met mijn 40mm doorvoer van zandfilter naar bak met meervallen. Leermoment

Die van mij wordt ook iets kleiner. Ik hoef niet dezelfde resultaten te bereiken als de mensen met een Koi vijver. Mijn bakken moeten juist wel algengroei hebben en water moet niet kraakhelder zijn, ik wil dat het systeem zichzelf in stand houdt en dat alle dieren die erin leven zich op hun gemak voelen. Dan zullen ze zich gaan voortplanten en kunnen wij ook profiteren, zal met de meerval niet gaan lukken in een bak maar zo kan ik wel zien hoe ze zich gedragen en straks in de vijver een zo natuurlijk mogelijke habitat voor ze maken.

Ik kijk nu avonds met de zaklamp (meervallen en kreeften houden zich overdag schuil en gaan nachts op avontuur) om er achter te komen wat ze nu eigenlijk doen. De turkse kreeften kunnen dat licht vrij goed hebben en gaan door waar ze mee bezig waren maar de amerikaanse kreeften en de meervallen zoeken zo snel mogelijk een donker plekje op. Heeft iemand hier ervaring mee? Is er een bepaalde kleur of intensiteit licht die ze minder goed waarnemen maar waarbij ik nog wel goed kan zien wat er gebeurt. Via google niet heel veel over te vinden. Bij een rode en blauwe led in een aquarium nachtdieren wel tevoorschijn komen dus dat zou ik kunnen proberen.

Geplaatst:
Neem tenminste aan dat het proces dan plaats gaat vinden in dat zandfilter.

helaas...een zandfilter zorgt er louter en alleen voor dat zweefvuil uit het water wordt gehaald

biologische filtering wat voor jou bakken en later voor de vijver zo belangrijk is vindt niet plaats in het zandfilter

zandfilters zijn trouwens aardige verbruikers van schoon, helder water bij elke spoelbeurt (om het zand zelf weer schoon te krijgen)

de helderheid van water zegt trouwens niets over de geschiktheid en zuiverheid van water.

neem maar een emmer kraanwater en doe er een scheut ammonia in (is te vergelijken met vervuiling door vissen)

alle vissen die je hierin laat rondzwemmen zullen de kieuwen direct verbranden en het spel is uit, terwijl het water toch helder is .... maar ernstig vervuild

gr Adriaan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...