henkg Geplaatst: 17 september 2017 Auteur Geplaatst: 17 september 2017 "ook veel appels die voor de varkens worden gebracht".Wat hebben die beesten het toch goed bij jullie. Ze krijgen cider! paarlen voor de zwijnen. Wel serieus: je gebruikt dus een stoomextractor. Dan (denk ik) hoef je je veel minder zorgen te maken om aangetaste stukken, al dan niet met levende of dode beestjes erin. De stoom desinfecteert dan. En stomen zal ook de celwanden stukmaken, dus pecto-enzym lijkt me dan overbodig. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
de deerhounder Geplaatst: 17 september 2017 Geplaatst: 17 september 2017 Vorige herfst hebben wij beroep gedaan op een klein lokaal bedrijfje dat fruit perst.We hebben 2 x 250 kg laten persen. Je moet wel op je beurt wachten, wat voor ons betekende dat de vruchten hier nog 14 dagen zijn blijven staan voor ze naar de pers gingen. Wat rotte vlekken en dergelijke zeker niet ten goede gekomen is.Het resultaat is wel leuk, zeer lekkere cider geworden een beetje teveel alcohol en te weinig belletjes. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 september 2017 Geplaatst: 17 september 2017 Dank je wel Henk voor je tekst hier en privé. Alles gelezen en de helft weer vergeten Ik twijfel nog over keukenmachine of vriezer maar ik kan er nog even over nadenken. De gist heb ik bewaard in de koelkast dus dat is ok. Ik zie in beide gevallen wel op tegen het persen of het scheiden van sap en pulp. Hoe pakken jullie dat aan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 18 september 2017 Auteur Geplaatst: 18 september 2017 Bij gebruik van een sapcentrifuge of stoomextractor blijft de pulp in de machine achter, achteraf persen is dus niet nodig. Vorig jaar heb ik de appelpulp uitgeperst in een panty-been. Niet te veel in één keer, anders kun je niet goed –met schone! handen- knijpen. Even gedoe, ging redelijk goed. Dit jaar heb ik een heuse wijn/vruchtenpers aangeschaft (heel kleintje, low budget model, ca 55,-).Mijn 12 kg appelpulp moest wel in 2x. Bij druiven gaat er veel meer in 1x, want het vele sap hoeft niet in de pers, alleen door een zeef. Foto persje: blog/henkg/de_eerste_%28wijn%29druiven_geplukt_b-6952.htmlGebruik bij druiven: blog/henkg/druiven_geperst_jam_zaad_voor_volgend_jaar_b-6957.htmlGebruik bij appel: blog/henkg/winter_is_coming_b-6965.htmlKort filmpje van buur R.: http://henkg.myds.me/weercmx/AppelsPersenRianne.MOV Mijn idee: eerst even oefenen met de invries en ook de pulp methode. Als je ruim genoeg appels hebt: elk 2 kg of zo. Dan weet je wat je later te wachten staat. Ik zeg zeker niet dat het zo moet, alleen dat ik (ook een beginner) het zo gedaan heb. Betere manieren? Ik hoor ze graag. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 18 september 2017 Geplaatst: 18 september 2017 Wat een leuk persje, waar heb je dat vandaan? Voor dat geld kan ik er ook wel eentje aanschaffen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 18 september 2017 Auteur Geplaatst: 18 september 2017 Simpel druivenpersje. Maten: 6L, 12L, 18L. Ik heb de kleinste gekocht.(als je met Google zoekt op 'druivenpers 6 liter dan vind je genoeg aanbieders. Prijs: ca. 50,-)Te groot is onhandiger dan iets te klein: de draaistang kan niet lager dan de bovenkant, zodat er bij een niet volle pers veel afstandsblokjes in moeten. 13 kg appelpulp ging in 2x, 11 kilo druiven in 1x (alleen de pulp ervan) want het vrije sap hoeft er niet in, dat kun je vooraf uitzeven.Voor kleine porties, minder dan een paar kilo, lijkt mij ook dit kleinste persje niet echt geschikt. Een sapcentrifuge of zo lijkt me dan veel handiger. Werkt prima, vind ik. Duurzaamheid: alle onderdelen zien er degelijk en stevig uit, Na nu 3x gebruik kan ik daar op dit moment verder niets over melden. Geen ervaring met zo'n rete dure pers, doen die het beter? Of verhitten (stoomextractor) een negatief effect heeft op de smaak en/of sapopbrengst: dat weet ik niet. Bij wijndruiven is het in ieder geval "not done" Aanstaand weekeinde gaat er bij buur R. weer geperst worden. Als het ervan komt maak ik misschien een filmpje ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 28 september 2017 Auteur Geplaatst: 28 september 2017 Gisteren ging buur R. wat druiven persen, al eerder gekneusd en een aantal dagen met gist gestaan.Ik was er bij, en ik keek er naar: Duidelijk genoeg zo, Jet? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 28 september 2017 Geplaatst: 28 september 2017 Zeer duidelijk. We wachten nog even want de appels die wel al geplukt zijn mogen nog even narijpen. en ik ben trouwens nog geheel in de lappenmand. De pers die ik geleend heb heeft geen zak die moet ik nu bestellen..wat is de diameter van jouw 6 literpers alsjeblieft? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 (aangepast) Okay langzamerhand worden de stappen genomen.. we hebben het pecto enzym binnen de appels zijn geplukt voornamelijk goldens die worden gekend tot een goed ras voor cider, het geleende persje is gerepareerd en schoongemaakt. Als zak gaat er een aardappelzak in, met dank aan Thea. Over twee weken komt hier cidergist aan, dan is het moment aangebroken!Henk vroeg om foto`s van het persje bij deze: 6 oktober 2017 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
de deerhounder Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 Gisteren hebben we ons toch laten verleiden om op het veldje naast de tuin een emmer paardebloemen te plukken.De paardebloemen wijn die we deze lente gemaakt hebben smaakt zo lekker dat we het nog eens proberen.Nu maar hopen dat de herfst versie even lekker is als de lente versie. Quote
henkg Geplaatst: 6 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2017 Mooi persje!. Leuk die ouwe meuk. Toch niet heel oud, als de kruiskopschroeven origineel zijn. Die zijn pas in 1935 uitgevonden, ze kwamen pas na 40-45 in Europa.Ik weet niet of er vroeger perszakken gebruikt werden. Misschien is de ruimte tussen de ronde persplaat en de kooi te klein.Hans zal wel wat werk hebben aan het schoonmaken vooraf. Over smeren / invetten: uiteraard alleen eetbare olie / vet gebruiken.Wel binnen drie weken aan de slag: oktober is wijnmaand Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 Ja een superleuk persje. Schoonmaken was mijn werk natuurlijk, Lie heeft nieuwe schroefjes ingedraaid. Ja dank je wel voor de tip van de eetbare olie..natuurlijk.Oktober gaat net lukken trouwens... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2017 Geplaatst: 18 oktober 2017 Gisteren twee kratjes valappels geschild en door de keukenmachine gejast. Ook nog een emmer goede appels met schil. Vrijwel allemaal golden delicious. NU staat er 13 liter pulp sinds gisteravond met pectoenzym en vanmiddag maar de sap gaan persen. Ik twijfel nog over verhitten van het sap. IN ieder geval heb ik wel cidergist..medium die staat ook al vanaf gisteravond te bubbelen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2017 Geplaatst: 18 oktober 2017 Persen met de oude meuk viel tegen. 7,5 liter sap. Niks gepasteuriseerd..gewoon rauw. We wil see... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 19 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2017 7,5 liter puur sap van 13 liter pulp, dat is 57%. Toch niet slecht, hoewel ik bijna 70% haal. Zowel vorig jaar op de hand (in nylonkous) als dit jaar in het persje. Zal ook van de appels afhangen.Over wilde gisten zou ik me niet al teveel zorgen maken: wijndruiven worden ook niet gepasteuriseerd. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nasuada Geplaatst: 22 oktober 2017 Geplaatst: 22 oktober 2017 Charley,Hier kan je veel nuttige info over het soort appels vinden.https://www.cidervoorieder.nl/appels Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2020 Geplaatst: 1 oktober 2020 Ah, dit topic zocht ik... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2020 Geplaatst: 1 oktober 2020 Op 18-10-2017 om 09:58, appelvrouw zei: wel cidergist..medium die staat ook al vanaf gisteravond te bubbelen. Hoe zit dit ook al weer, die cidergist al de avond ervoor op weghelpen met...? Want dat zou ik dan vanavond moeten doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 3 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2024 Ik zag toevallig dat mijn fruitpersje (aanschaf in 2017) nog steeds verkrijgbaar is: Deze: https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-fruit--en-wijnpers-6-l/8718475591092.html Tot 5 augustus met 10% korting. Merkwaardig dat in 7 jaar het absolute aankoopbedrag gelijk gebleven is, terwijl de cumulatieve inflatie over die periode maar liefst 23% is. Persje is prima bruikbaar voor druiven, maar ook voor b.v. appels en peren. Wat is het, en hoe werkt het: https://www.moestuinforum.nl/topic/20463-basisbeginselen-wijncider-maken-wil-je-meer-weten/page/2/#comment-343129 3 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.