Charly Geplaatst: 21 december 2018 Geplaatst: 21 december 2018 Aaahhh. Jammer joh! Had je gegund dat je het lekker zou vinden. Nou ja. Er blijven gelukkig genoeg andere soorten over. Quote wees bevriend met kleine dingen
Erny Geplaatst: 24 december 2018 Geplaatst: 24 december 2018 Nooit geen Uchiki Kuri meer maar vooral wel de Blue Kuri. Echt heerlijke smaak en geur. Inderdaad wat nootachtig. Dat vonden de slakken blijkbaar ook van de plantjes want dat waren de enigen die sneuvelden. Dus maar een magere oogst van twee pompoentjes. Waarvan ik er nu één heb gebruikt voor:https://www.smulweb.nl/recepten/753269/Tortino-di-patate-e-zucca Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 16 januari 2019 Auteur Geplaatst: 16 januari 2019 Ik heb op de vorige MTFD van Appelvrouw een table ace pompoentje gekregen. Deze soort nog nooit gehad.Ik heb hem een hele poos laten liggen hij was groen toen ik hem kreeg en oranje toen ik hem bereide. Ik heb hem in 2 helften gesneden 1 helft heb ik in de soep gedaan.ik moet zeggen dat is me niet bevallen. De andere helft heb ik in blokjes gesneden en met wat zonnebloem olie 15 minuten in de gril gedaanEn ik moet zeggen prima bevallen!Beetje aardappel smaak met aan het eind een beetje pit. Quote
Charly Geplaatst: 16 januari 2019 Geplaatst: 16 januari 2019 Yay! Angela is iig een halve Table ace fan! Ik vind em ook niet jottem in de soep. Is echt meer een losse groente. Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 16 januari 2019 Geplaatst: 16 januari 2019 Ha lollig Angela. Ik heb er nog een liggen zag ik maar hij gaat toch echt naar de kippen.New Zealand blue is nu op smaak..heerlijk!, Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Carina1966 Geplaatst: 17 januari 2019 Geplaatst: 17 januari 2019 Ik ga komend weekend de eerste Musquee (muscat) de Provence slachten. Ik ben benieuwd! Zal wel foto’s maken. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
roeier Geplaatst: 30 augustus 2019 Geplaatst: 30 augustus 2019 Mongogo du Guatemala Ik nam deze pompoen omdat hij ook jong gegeten kan worden, dat leek me een mooie aanvulling op al die pompoenen waar je heel lang op moet wachten. Het is een Cucurbita pepo, net zoals de meeste courgettes, en het heeft ook meer van een courgette dan van een pompoen. Deze variant groeit erg snel, de zomer begon koud en mijn pompoenen kwamen niet op gang, maar deze Mongogo du Guatemala wel. De snelste plant had begin Juli al iets van 5 voetballen liggen; dat ging hard.Dit zijn een stuk of wat van de oudste vruchten zoals die er nu bij liggen, van dezelfde plant trouwens: Een paar exemplaren heb ik vandaag mee naar huis genomen, die grootste weegt 2½ kilo, daar komen ze zo ongeveer op uit bij mij.De huid wordt keihard als ze groot worden. Ik heb een grote bereid, die heb ik eerst met schil en al in de pan gestopt om eerst een beetje gaar te koken alvorens de schil te verwijderen. Dan gaat het makkelijk, maar rauw zal een hele klus zijn.Een volwassen pompoen smaakt eigenlijk nergens naar. Is wel zacht en licht verteerbaar, dus als basis van iets prima, maar je moet wel wat doen om het lekker te maken. Een sterk punt zal de goede bewaarbaarheid zijn, dat moet ik nog ervaren, maar met zo'n harde buitenkant moet het met de bewaarbaarheid wel goed zitten. Om af en toe een baby-pompoen van de Mongogo du Guatemala te nemen valt zeker aan te raden. Het lijkt misschien zonde om ze zo jong al te nemen, maar dan zijn ze nog 100% zacht en gooi je niets weg, behalve uiteraard de steel. Dan gebruik je het als courgette dus, maar dan is deze fijner als een courgette volgens mij. Of ik deze volgend jaar weer doe weet ik niet, hij heeft plussen en minnen. Ik heb ook nog de muskaatcourgette Trombolini d'Albenga staan, dat is ook een beetje zo'n pompoen-courgette tussenvorm, en ik ga niet beide aanhouden. Ik neig meer naar de Trombolini, die lijkt wat makkelijker in gebruik, maar op zich is deze Mongogo du Guatemala zeker interessant om eens geprobeerd te hebben. Quote
Ienekje Geplaatst: 25 oktober 2019 Geplaatst: 25 oktober 2019 Carina 1966, hoe beviel de muscat d' provence? Ik heb nog weinig pompoenervaring, maar ik vind de butternut in elk geval lekker en makkelijk met zijn zaadloze stuk. Spagetti pimpoen vond ik vooral grappig, niet smaakvol. Wel heel lang houdbaar idd; ik heb er nog steeds 1 liggen van vorig jaar.Gister heb ik een halve Bauwe Crown Prince versoept. Lekker. De andere helft gaat de oven in. En ook niet onbelangrijk; ik vind hem erg mooi. Deze mag nog een tijdje pronken in de woonkamer Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 oktober 2019 Geplaatst: 30 oktober 2019 Die ziet er heel schitterend uit! Van Jorieke heb ik een blauwe pompoen gekregen die er wat op lijkt, iets minder geplooid nog, de sweet meat. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 4 november 2019 Geplaatst: 4 november 2019 Sweet Meat had ik vorig jaar, goede smaak en goed bewaarbaar maar voor mij toch ietwat te zoet. Hou dus echt niet van zoete pompoensoep. Dit jaar gekozen voor de Jumbo Pink Banana en daar gisteren één van aangebroken (zat een rottig plekje op dus zou niet goed bewaren).Heb wat stukken gegaard in de oven na deze ingesmeerd te hebben met olijfolie. Getest met wat zout erover.Heel sappig en fruitig en licht zoetig. Dus veel meer mijn smaak. Kan mij niet echt vinden in de smaakervaringen die hier in het topic staan. Zal er nog wat andere dingen mee proberen want er is nog genoeg. Quote
roeier Geplaatst: 4 november 2019 Geplaatst: 4 november 2019 Trombo d'Albenga Leuke familie foto hè? Deze wordt meestal als een zucchini beschouwd, maar hoort bij de soort van de muskaatpompoenen. Van pompoenen gaat de smaak erop vooruit als je ze een tijdje laat liggen. Dat geldt voor deze ook. Gisteren heb ik voor het eerst een afgerijpte Trombo d'Albenga aangebroken, en die was beduidend zoeter geworden in de tussentijd. Dat gebeurt niet met courgettes! Alleen in het verdikte uiteinde kom je zaden tegen, dat is praktisch, maar zeker zo praktisch is dat hij zich makkelijk in gedeeltes laat gebruiken; daar waar je hem doorsnijdt gaat hij bloeden, dit 'bloed' dicht de wond af - eventueel een beetje uitsmeren - en je kunt het resterende gedeelte nog wel een maand of zoiets - ik weet niet precies hoe lang - laten liggen zonder dat het bederft. Probeer dat maar eens met een doorsnee pompoen!Deze vruchten kunnen groot worden, de langste mat bij mij 95 centimeter, dus dan is het erg handig dat je ze in gedeelten kunt verwerken. Zowel jong als gerijpt prima eetbaar, hoeft niet geschild, en de teelt lukt ook goed als de zomer tegenvalt - dit was absoluut geen goede zomer, maar ik had zat oogst van de Trombo d'Albenga; iets van dubbel van wat op de foto staat.Nog even er bij zeggen over die foto: aan één plant kwamen groene vruchten die groen bleven, aan twee andere planten werden ze wel beige, zoals eigenlijk hoort. De zaden kwamen uit hetzelfde pakje. Quote
bonnie f Geplaatst: 5 november 2019 Geplaatst: 5 november 2019 Deze pompoen/courgette is ook bij mij favoriet. Zeer productief. Jong gegeten als courgette en een paar laten uitgroeien tot pompoen. Het enige nadeel is dat de plant nauwelijks in de hand te houden is. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
appelvrouw Geplaatst: 6 november 2019 Geplaatst: 6 november 2019 O Bonnie dat had ik niet, een keurige plant ( niet bij mij dit jaar maar in de dorpstuin) met maar enkele vruchten. Komt ook omdat we de top eruit hadden geknipt en de vruchten niet jong geoogst. Hier wordt hij door sommigen tuinders geteeld en vrijwel alleen verderop in het najaar/ de winter gegeten. Bijvoorbeeld heel vaak als gratin met gruyère of emmentaler en room. Of als frietjes..in de soep etc. Als men ze als courgette eet dan heel erg jong en nog groen, ja dan kan je er van blijven plukken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bonnie f Geplaatst: 6 november 2019 Geplaatst: 6 november 2019 Ik had per plant zeker 10 tot 15 kleine courgette en 2 die ik liet uitgroeien. Zie ook mijn avatar.En oneindig veel zijscheuten die ik iedere week terugsnoeide. Wat een chaos. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
appelvrouw Geplaatst: 6 november 2019 Geplaatst: 6 november 2019 Mooie oogst dan wel weer. Je kunt de Albengacourgetjes nog veel kleiner-dunner plukken. Als je de plant laat klimmen en de vruchten laat hangen worden ze recht Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bonnie f Geplaatst: 6 november 2019 Geplaatst: 6 november 2019 Oh, meestal plukte ik ze ook veel jonger. Ik ga inderdaad eens kijken of ik ze meer kan laten klimmen. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
roeier Geplaatst: 9 januari 2020 Geplaatst: 9 januari 2020 Boliviana Met mijn teelt wilde het niet vlotten. Om te beginnen zaten er maar 7 zaadjes in het pakje, die ontkiemden bar slecht, en wat wel ontkiemde wilde maar niet op gang komen, een beetje zoals muskaatpompoenen bij mij ook niet op gang willen komen.Uiteindelijk heb ik maar één klein pompoentje kunnen oogsten. De foto is van 27 September, dus wat je daar ziet dat was het wel. Vandaag in de pan gedaan. Het is me meegevallen dat het pompoentje zo goed bleef, en het smaakte me goed - erg zacht, geen sterke smaak, nogal onopvallend. De pompoen heeft een zachte schil en is gebruiksvriendelijk.Ik zou de Boliviana wel weer eens willen telen, maar dan is een betere zomer nodig, en echt bijzonder vind ik hem niet. Het uiterlijk is wel leuk, en ik dan was mijn exemplaar niet eens volgroeid, dus volgroeid zal hij er waarschijnlijk nog beter uitzien, en meer naar oranje kleuren. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.