Nedlets Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Van de week was ik mijn aardbeiplanten aan het opschonen. Oud blad eruit. Bemesten, klaar voor het seizoen. Toen ik zag dat de Dar Select die ik in pot heb staan (geen bato, restantje. Kon geen afstand van ze doen) al bloemen heeft gevormd. Ik verwacht dat ze van vorig jaar zijn, toen was het een uitloper die ik opgevangen had. Ze staan in de kas, gister zag ik dat één bloem al open is gegaan. Wat doe ik hier nu mee? Kan ik ze nog afknippen? Het lijkt me sterk dat die bloemen al van dit jaar zijn. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Bij mij zijn er ook al bloemetjes op Elsanta en die zijn duidelijk van dit jaar. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
simonvb Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Bij doordragers raadt men aan om de eerste bloemen altijd te plukken. Bij éénmalig dragende rassen wordt dit niet gedaan. Quote
Nedlets Geplaatst: 14 maart 2017 Auteur Geplaatst: 14 maart 2017 Dat weet ik Simon, maar wat als de bloemen van vorig jaar zijn? Is dit uberhaupt mogelijk? Of zouden ze dan afgestorven zijn? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Dit haal ik van plantaardig.com : Aardbeien maken bloemen in het najaar. Je leest het goed! De rassen van de aardbeien (junidragers) zullen bloemen (en bloemtrossen) aanmaken in de herfst. Het hele proces start zo ergens eind augustus en gaat door tot de eerste vorst invalt. Het is duidelijk dat de groei van de planten in deze periode best niet verstoord wordt door te verplanten. En dat het goed is dat de planten tijdens deze periode de beste groeiomstandigheden hebben om een goede bloemaanleg te hebben. Verplante aardbeien die goed aan de groei zijn, zijn hier in het voordeel. (zie voor meer info het artikel groei en bloei bij aardbeien) Zie ook hier voor alle tekst: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/hoe-zit-dat-nu-eigenlijk-met-de-plantdatum-van-aardbeien/ Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nedlets Geplaatst: 14 maart 2017 Auteur Geplaatst: 14 maart 2017 Maar is het niet normaal zo dat de bloemtrossen inderdaad in de herfst worden aangelegd, maar dat zij nog niet zichtbaar zijn? Hier zijn ze wel al zichtbaar, van 2016? Of idd van de aanleg van 2017? Naja, ik denk wel dat de conclusie dusver is dat ze van dit jaar zijn, ik laat ze dus maar mooi zitten. Het is per slot van rekening een vroege soort. Quote
Bit Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Aardbeien, maar ook bv Appel, peer, pruim, kers, Blauwe, rode, zwarte bessen, Roos, Blauwe Regen, Pioenrozen en nog een heleboel meer planten en bomen maken allemaal einde zomer en najaar hun bloemknoppen aan en nemen die de winter mee door. Aardbeien hebben bv 'neuzen' ; de dikke, wat puntige knobbel net op de grond, die in de winter te zien of anders wel te voelen is. Dat zijn de bloemen in aanleg voor het voorjaar. Al die bomen en planten zijn dus voor het maken van de bloemen afhankelijk van het seizoen vooráfgaand aan het jaar waar ze bloeien. Iets wat veel mensen helemaal niet weten, maar wat dus soms de oorzaak is, dat een in het voorjaar gekochte boom / struik / plant het heel mooi lijkt te doen bij de trotse nieuwe eigenaar, maar het best kan zijn dat het jaar daaróp er een teleurstelling wacht, bv omdat de boom te weinig zon krijgt op zijn nwe plek. De kweker kweekt al die dingen op in 'ideale ' omstandigheden. Beetje stelregel is, dat alles wat vóór de langste dag bloeit, de bloemknoppen daarvan al vóór de winter wordt aangelegd.Uitzonderingen daargelaten hoor. En je hebt ook natuurlijk herhaald bloeiers. Bv de 'doordragers bij de aardbeien. Die gaan in het groeiseizoen door met aanmaken bloemknoppen. Quote
simonvb Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Ben toch aan het twijfelen of ik de bloemen bij mijn doordragers nu ga onthoofden, er hangen er al veel op. Ras is Mare des bois: Quote
Ann123 Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Oei, is mara des bois ook een doordrager? Daar ben ik vergeten bloemen weg te halen. Mijn ostara's beginnen aan hun tweede lading bloemen. Haal ik die ook weg? Of moeten enkel de eerste bloemenstengels weg? Quote
oscardevos Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Van doordragers bloemen weghalen tot en met eind mei. Dat komt de ontwikkeling van de plant tot die tijd ten goede. Mijn doordragende Ostara's zijn aan het begin van het seizoen zichtbaar kleiner dan de enkeldragende rassen Florence, Korona en Polka. Als de plant meer blad heeft gevormd, kan het tot en met oktober aardbeien blijven vormen. Als de doordragers nu al bloemen hebben, direct weghalen! Quote
oscardevos Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Oei, is mara des bois ook een doordrager? Daar ben ik vergeten bloemen weg te halen. Mijn ostara's beginnen aan hun tweede lading bloemen. Haal ik die ook weg? Of moeten enkel de eerste bloemenstengels weg? Er zit ook vorstschade in je vruchtbeginsels. Dit worden geen mooie aardbeien. Deze zeker weghalen ten gunste van de vorming van bloemetjes na mei. Dit zijn overigens wel mooie doordragende planten Quote
Ann123 Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Nee hoor, hier heeft het niet gevroren. Kijk:Dit is een junidrager. Van de ostara's heb ik de bloemen weggehaald maar die begint nu aan de tweede keer bloemen. Die zal ik ook weghalen en pas de bloemen vanaf eind mei laten staan. Wat je zegt over de grootte van de planten klopt. Ze zijn veel kleiner dan de junidragers. Quote
Frans D Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Ben toch aan het twijfelen of ik de bloemen bij mijn doordragers nu ga onthoofden, er hangen er al veel op. Je hebt veel bloemen met vorstschade (zwarte hartjes).Ik zou tenminste flink uitdunnen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.