Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Weer 2 geslacht vandaag, 1 van 3,2 en 1 van 3,3 kilo (in zijn geheel, dus incl. kop). De poten van de kip van 3,2 kilo wogen 713 gram bij elkaar, en de filets 370 gram bij elkaar.

De kip van 3,3 kilo had poten van 648 gram, en filets van maar liefst 475 gram (in totaal, dus 230 gram per stuk).

Er lopen er nu nog 3, waarvan zeker 1 haan (die met gele strepen) en zeker 1 hen. Dus misschien gaan we die 2 overhouden om volgend jaar zelf eieren van uit te broeden. Dus niet kruisen met onze Veldkippen, maar er los naast houden. Ik kan alleen heel slecht tegen kukelende hanen, dus ik weet niet of ik dat de hele herfst, winter en lente vol ga houden

Geplaatst:

Ook wij overwegen om een snelgroeiend ras erbij te nemen, maar als ik de gewichten zie zijn mijn poule de bresse hanen beduidend zwaarder. Deze zijn na 15 weken in hun blote kont, dus zonder ingewanden kop, poten etc rond de 3 kilo.

Hier gaan zaterdag weer een stuk of 10 hanen ik zal de gemiddelde gewichten van de poten en fillets ook opmeten

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
  • Auteur

Onze Poule de Bresse kippen groeiden toen (paar jaar terug) lang niet zo hard staat me bij. Nou gaat het ons ook niet om dat hele snelle, maar die Veldkippen van ons (waar ergens wat Poule de Bresse in zit ook nog) zijn nog steeds niet te slachten, en zullen dat ook de komende weken nog niet zijn.

Geplaatst:

Vandaag een aantal bresse hanen van 15 weken laten slachten.

Het gemiddelde gewicht van de Bresse filets was 338 gram p.st en poten van gemiddels 387gr p.st

Dat viel tov de de vorige keer best tegen. De beesten waren toen 16 weken en toch wel een flink stuk zwaarder.

Nu maar eens zien wat de hennen en hanen produceren aan kuikens en ook maar wat mestkuikens erbij om het verschil te kunnen proeven

Geplaatst:
Weet je wel zeker dat het Bresse kippen zijn? Die wegen in hun geheel, levend, volgens Wikipedia maar 2,5 tot 3 kilo. Hennen nog lichter.

Heel zeker zelfs. Fel rode grote kam en lellen, spierwit lijf en blauwe poten.

Ik vermoed dat de vorige ronde de beesten gewoon meer te vreten hebben gehad per dier. Nu liepen er 40 beesten en ondanks dat er altijd ruim voldoende voer was zullen deze niet altijd..haantje de voorste geweest zijn

Oh en nu ik erover nadenk, ze hebben ook geen melkproducten gehad de laaste paar weken en de anderen wel. Toen kreeg ik regelmatig yoghurt die over datum was voor de beesten.

Er zit ook niet zoveel vet aan nu. Smaaktest volgt eerst nog 36u laten rusten zoals mijn slager aangeraden heeft

Geplaatst:
  • Auteur

De grootste haan begint nu te oefenen met kukelen en er komt een geluid uit!! Plus: hij past amper meer door de opening in de deur waar het luikje voor zit. Waarmee we het hok af kunnen sluiten. Joep vroeg zich vanmorgen af waarom die ene haan nog niet bij het voeren was, en die was nog bezig met wurmen door die opening

Dus we gaan hem toch maar slachten dit weekend. Volgend jaar gewoon nieuwe eieren uitbroeden die we gemakkelijk en goedkoop konden krijgen

Geplaatst:

Dat valt nog mee toch? Wij hebben een krielhaan opgedrongen gekregen wiens broertjes verderop leven. Die kukelen wat af en doe de hele tijd "one opun a time in the west"..ken je dat?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dit is pas 1 kukel, hij deed er meer En hij reageert inderdaad op de haan van de buren ook. En heeft een aardig volume in zijn grote lijf. Nee, ik ken dat niet? Ik weet van de film, maar nooit gezien

Geplaatst:

Het zit natuurlijk in mijn eigen hoofd dat snap je en zonder aan te geven toonhoogtes lastig uit te leggen maar het gaat ongeveer zo:

Haan: kukelekukelku ( wat klinkt als dat mondharmonikamuziekje)

Ik: tadaaada

Haan bij de buren: kukelekukeleku

Ik: tadaaadá

Enz..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ha,

Wat een drama om zo'n wekker te hebben :o Maar ik vind het wel een mooie diepe kukel. Heb ze ook wel anders gehoord....

Gwen

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag de laatste 3 kippen geslacht.

Waaronder dus die ene overduidelijke haan. Die met die geelbruine strepen. Hij was altijd al de grootste, en hij woog nu 4,8 kilo in zijn geheel met kop en ingewanden. Hij had poten van in totaal 1,16 kilo (580 gram per stuk), en filet van in totaal 740 gram (380 per stuk).

Hij was echt niet leuk zo zwaar om te pakken en daarna te slachten. Er zit qua stuiptrekken en flapperen dan ook zo veel kracht in

De 2e woog in zijn geheel 4,3 kilo, iets lichter dus maar nog steeds een pummel. En zijn filets waren zwaarder; 830 gram voor 2 (dus 415 per stuk). Zijn poten dan weer iets lichter; 1,06 kilo per 2.

En als laatste een hennetje, een stuk lichter, altijd al de kleinste denk ik. Ze woog toch nog 2,9 kilo en had poten van 600 gram (300 per stuk), en filet van 450 gram (225 per stuk). Op zich echt mooie gewichten voor ons, zowel qua slachten als voor een maaltijd voor met zijn 2-en (1 filet voor een maaltijd. Dan zijn die van die pummels al te zwaar en moet ik ze opdelen voor het invriezen) Al deed deze hen er dus aardig lang over, vergeleken met haar 'broertjes en zusjes' (het zal geen directe familie zijn, maar je weet wel)

Edit: nu dit de laatste kippen waren, heeft Joep mooie grafiekjes gemaakt. Het is met 10 kuikens/kippen natuurlijk totaal geen goed experiment, want eerst pak je steeds de middelste qua gewicht, en als die op zijn krijg je weer een dip of een piek omdat je dan de kleinste/grootste pakt. Nou ja. Het was voor ons in ieder geval wél een goed project omdat we nu weten dat we onze Veldkippen niet meer aan gaan houden voor het vlees. Je kunt wachten en voeren tot ze eindelijk een keer mooi aan de maat lijken, en dan nog wegen ze maar de helft van wat deze vleeskippen gemiddeld wogen. Of nog minder dan de helft... En dan zijn de poten al zo stevig en spierig dat je ze uren moet sudderen. Lekker, maar niet altijd even handig. En dan nóg moet je een goed gebit hebben

vleeskippen-grafieken-201730951501410252.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Omdat de filets lekker dik zijn, heb ik er 2 verwerkt tot gerookte kipfilet! Die dunnetjes van onze eerdere kippen werden dan een soort van leren lapjes, omdat ze zo dun zijn zit er veel teveel oppervlak met rooksmaak en droogt de binnenkant door het warme roken snel uit.

Ze hebben een nacht in zout water gelegen, en daarna (na afspoelen en droogdeppen) een uur of 8 in de koelkast om goed te drogen. Daarna hebben we ze warm gerookt op onze BBQ, op eikenhout. En de volgende dag koud gegeten over de sla, met croutons en tomaatjes en komkommer En we hebben er plakjes van gegeten op brood. Echt top.

IMG118041521501683813.JPGIMG121738961501683820.JPG

(het stuk karton zorgt er een beetje voor dat de rook omhoog gaat en niet opzij door de wind.)

Photo007342441520070595.jpgPhoto007767191520070597.jpg

• 4 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

De vleeskippen liggen alweer even in de vriezer, en nu zijn de Veldkippen pas een beetje mooi op formaat... om de grotekippenwei in te mogen. Nog niet eens om ze te slachten Hoeft ook niet hoor. Ze gaan het straks goedmaken met hun eieren.

IMG150047641503986256.JPGIMG150490571503986273.JPG

Geplaatst:

Prachtig die gerookte filets! Mooi van kleur en de malsheid is zelfs van de foto af te zien.

Dus als ik het experiment samenvat is het:

- grote veldkippen voortaan alleen de eieren. Tot ze uitgelegd zijn, of teveel haantjes of vervelende haan, gaan ze de pan in. Veel sudderen, dan wel lekker maar vlees is geen doel meer.

- vleeskippen groot succes. Eten makkelijk. In voorjaar als kuilen halen. Opfokken en eten / in de vriezer. Veel grotere filets en malser. Niet te groot laten worden. Lastig met slachten.

- vraagje: de kleine veldkipjes die jullie ook hebben, waar blinken die in uit?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dat is wel een goeie samenvatting zo ja. We hebben de eieren nu half/eind maart laten uitbroeden, dat kan gerust een maand of zelfs 2 later ook. Dan kunnen ze al veel eerder naar buiten en ze groeien toch zo hard dat ze dan nog steeds op tijd (voor de regenachtige en koudere maanden weer) de vriezer in kunnen. Ook is er dan lekker veel groenvoer om te scharrelen.

Die kleine kipjes zijn we ooit mee begonnen, in ons tuintje in Apeldoorn. Nou ja, dat waren zuivere zijdehoenders, en toen we hier kwamen wonen zijn we ook andere krielkipjes gaan houden en daar tussen gaan kruisen. En daarna kwamen de volwassenmensenkippen Maar ik vind die krieleitjes lekkerder, mooi van formaat ook. En die kipjes zijn rustiger dan die grotere dames. Ze waren ook erg goed in het leegpikken van emmers van het varkensvoer. Daar liepen ze dan rond en als we terug kwamen van voeren stonden ze al te popelen. Zo'n grote kip past dan minder goed in een emmer (ze gaan er zelf in hoor, we stoppen geen kippen in emmers). Ook hielden ze de kookplaats schoon, daar waar we wel eens knoeiden. Nu voeren we geen gekookt voer meer aan de varkens, dus die taak is er niet meer.

Gewoon gezellige kipjes die (weinig qua aantal)lekkere kleine eitjes leggen dus.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Weet je wel zeker dat het Bresse kippen zijn? Die wegen in hun geheel, levend, volgens Wikipedia maar 2,5 tot 3 kilo. Hennen nog lichter.

Daar maak je een goed punt, mijn ervaring met zogenaamde Bresjes waren heel verschillend. De Nederlandse licht en iel, de Duitse groot en lomp. Duitser staan er om bekend groot te fokken en zich niet aan de ras standaard te houden.

Het is ook een makkelijke weg maar raak te fokken en er wat van te maken wat je aan staat, maar waarom neem je dan een ras en fok je geen ras vraag ik me dan af.

Leuk zo een diepgaand topic te lezen, veel werk in gestoken en was zeker de moeite waard!

aangepast door Gast

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb bresse kippen. Dat is een prachtig ras voor vlees. Ze zijn sterk en groeien redelijk snel, Ze zijn ook snel geslachtsrijp en leggen dus snel eieren.

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben vandaag nog 2 veldkippen geslacht, hanen om precies te zijn. Ze waren door de 1e paar selectierondes geglipt blijkbaar, we zagen ze toen aan voor hennen.

1 haan had filets van bij elkaar 180 gram, en zijn poten(+dijen) wegen samen 440 gram.

De 2e was wat forser, met filets van bij elkaar 250 gram, en poten die samen 550 gram wegen. De poten van beide hanen zijn al aardig donker van kleur, dus zullen lekker een tijdje moeten pruttelen en garen voordat je daar je tanden in kunt zetten

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

vleeskippen-grafieken-201730951501410252.jpg

Als ik naar deze grafieken kijk, dan zou ik daar zo ongeveer uithalen dat je met rond 3 maanden slachten het beste zit?

Of was dat eerste kippetje, van zo rond de 2 maanden lekkerder?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Nee 2 maand was echt wel te vroeg. Lekker vlees hoor, maar nog niet veel en de kippen daarna waren net zo lekker en hadden wel meer vlees. 12 tot 14 weken was mooi denk ik. Daarna ook nog, maar dan voor de iets langzamere bereiding (de poten). Nog steeds een heeeel stuk malser en zachter van structuur dan de legkippen die wij gewend waren

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic