Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ze worden echt al groot, al gaan de Veldkippen nu ook wel wat harder.

De vleeskippen zijn nogal lomp en flapperig nu. Gisteren heb ik ze een nieuwe graspol gegeven in dat bakje, en het bakje was vanmorgen leeg Ze hebben alles er uit gekrabt en gegeten en anders (in geval van het zand) onder gewerkt.

Hoog tijd dat ze naar buiten gaan. Dus dat gaan we vandaag of morgen doen. Ze komen dan in een grote ren, waar VEEL onkruid staat. Je zult ze eerst niet eens zien denk ik. En dan hebben ze nog even een binnenverblijf. Waar het nog wat warmer is dan waar ze straks komen te lopen in onze verplaatsbare rennetjes.

(foto is van 22-4)

IMG924886801492931924.JPG

Geplaatst:

Wat een knoepert

En wat een prachtige close-up op 17 april

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ze lopen nu al 2 dagen in een groter hok, met luikje naar buiten. Maar de koude wind staat er flink op, en ze vinden het nog niet zo tof buiten. Dus ze zitten vooral binnen.

Ik heb ze vandaag weer even een zetje naar buiten gegeven, dus ik heb wat foto's. We hebben in de ren een wat kleiner stuk afgezet omdat kuikens nogal dom zijn, en vaak niet meer weten waar ze weer naar binnen moeten. En dan gaan ze ergens buiten in een hoekje zitten 's avonds. En dan moet je ze steeds naar binnen doen, tot ze het na een paar dagen eindelijk snappen (en dat is daar in die brandnetels echt niet leuk om te moeten doen). Vandaar deze oplossing, nu kunnen ze niet verdwalen Van de week halen we dat tijdelijke hekje weg.

(foto's met mijn telefoon gemaakt, sorry voor de slechte kwaliteit...)

Photo004322791493114169.jpgPhoto004694531493114175.jpg

Geplaatst:

Ik vind ze te gek! Lekkere stevigerds..kan ik er al een bestellen ?

En nu maar hopen dat het niet van die "kale nekken" zijn die vind ik in ieder geval zo lelijk..of weet je al hoe ze eruit gaan zien?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ik weet niet hoe ze er uit gaan zien, maar kale nekken hebben ze niet. Of welke bedoel jij precies? Want iemand hier uit de buurt fokt naakthalskippen, en die hebben als kuiken al een blote nek

Geplaatst:

Ok, ik heb ze nooit als kuiken gezien dus dat zal wel kloppen..dan heb je die in ieder geval niet..wat een lelijkerds! Ze schijnen wel erg lekker te zijn

Geplaatst:

Ha,

Wat een boel en mooie winterpostelein.

En de kuikens groeien errug hard :o

Gwen

Geplaatst:
  • Auteur

Foto's van vandaag. Ik krijg ze niet meer samen op de foto want ze zijn veel te rennerig en fladderig. Ik heb er al 1 onder de werkbank tussen de spinnenwebben uit moeten halen omdat ie in 1 sprong/fladder van de tafel op de grond sprong en er vandoor ging

Vleeskip: (normaal staat hij wel hoor, hij zakt niet in door zijn gewicht ofzo )

IMG959113031493839032.JPG

Veldkip:

IMG959481431493839035.JPG

De vleeskippen lagen heerlijk te zonnen en te dutten vandaag:

IMG960990871493839039.JPG

Geplaatst:

Jeetje. Naast de vleeskip is het veldkippetje echt nog een kuiken. Wat een verschil. Erg interessant om te volgen.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Inderdaad interessant om te volgen. Nog plannen om op termijn de vleeskip te kruisen met de veldkippen om zodoende een iets sneller groeiende kip te krijgen?

Geplaatst:

Andersom: de vleeskip onder

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Zo, weer even wat foto's gemaakt:

Vleeskip

IMG983490891494522043.JPGIMG983813671494522048.JPG

Veldkip:

IMG985073741494522052.JPGIMG985223661494522058.JPG

Ze lopen per soort in eigen rennetjes, ik haal ze er niet meer uit om ze naast elkaar te fotograferen. Dus het verschil in formaat is wat lastig te zien nu.

De vleeskippen vermaken zich opperbest in hun grote ren, ze fladderen 's ochtends naar buiten en komen zelfs wat van de grond dan Ze zijn heerlijk aan het zonnen, met geopende vleugel en gestrekte poot. Dat herkennen kippenhouders vast.

Ze krabben ook lekker in het zand, pikken van alles uit de grond. En ze eten flink! Ze lusten van alles, er blijft zelden iets liggen. Door al die verwennerij eten ze wel wat minder van hun normale gemalen granen. Maar er staat wel de hele dag een gevulde bak voor ze klaar, zodat ze de hele dag kunnen eten als ze dat zouden willen. 'S nachts is het gewoon donker in hun nachthok, en hebben ze geen voer tot hun beschikking. Wel water, want dát trekt geen ratten aan

Geplaatst:

De kipfilet borst van de vleeskuikens is nu toch al goed te zien.

Interessant om te volgen zo, hoe oud zijn de kuikens nu?

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Het gaat goed met de vleeskippen, nog steeds alle 10 in leven ook. Ik had op de 1 of andere manier al wel wat uitval verwacht...

Ze bunkeren flink door, het is maar goed dat we zoveel voer krijgen uit van allerlei hoeken. En dat we minder varkens hebben, want al dat voer ging eerder daar naar toe.

Ze lopen nog steeds in die grote ren, hebben nog heel wat te krabben en pikken voordat ze die kaal hebben. En omdat die ren langs ons terras is gebouwd, zijn ze ook al goed gewend aan ons en aan de honden. Daar schrikken ze niet meer van.

Er zijn wel veel verschillen tussen de vleeskippen, bijvoorbeeld kleur van de poten en groeisnelheid en ook wel kleur van de veren:

IMG013735841495552267.JPGIMG014131171495552274.JPGIMG014326831495552280.JPG

En die stok is echt wel om op te zitten....

IMG014558101495552287.JPG

De Veldkippen:

IMG015278111495552299.JPGIMG014842441495552330.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ze zijn flink gegroeid. En ook aardig voor elkaar?

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben vanmorgen 1 van de kippen (het zijn echt geen kuikens meer nu) geslacht. 9,5 week oud, dik 66 dagen dus. Dik 2 weken ouder dan de 49 dagen waar Jumbo het over heeft met hun nieuwe standaard kip. Ik weet dus niet zeker of het die (of iets vergelijkbaars) zijn, maar daar ben ik wel steeds een beetje vanuit gegaan.

Wat er aan vlees van af kwam, komt overeen met wat we normaal van 1 van onze mannelijke veldkippen af halen. Maar op een veel latere leeftijd. Deze poten van de vleeskip zijn misschien iets minder zwaar dan die van zo'n oudere veldkip. Maar veel scheelt het niet. De filets zijn in ieder geval even zwaar, of zelfs iets zwaarder nu al.

We hebben er de poten en de filets van af gesneden voor onszelf, en de rest (karkas, ingewanden, kop) komt ook altijd wel op hier op de boerderij En de klauwen zijn ter plekke opgeknaagd door de honden

Hier ligt 590 gram aan 'opbrengst', waarvan 200 gram filet (2 maal 100). Die van de Jumbo wegen 200 gram per filet, zie ik op hun website.

IMG034495831496676193.JPG

Ik denk dat we nu elke 2 weken een kip slachten, en dan even noteren wat er aan vlees aan zit. Als ik hun poten zo zie dan worden ze echt nog wel een stuk groter. En ze vermaken zich nog opperbest in hun groene jungle. Ook we hebben geen haast, want we hebben voer genoeg (teveel?) en alles voor het experiment toch?

Morgen eten we kip! Eerst nog even een nachtje in de koelkast, en ik had voor vanavond al wat anders lekkers gepland. Ook wij hebben teveel voer

Edit: dit bericht vond ik nog, van vorig jaar maart. Het betrof toen een kriel-haan, van bijna een jaar oud.

Er moest een haantje geslacht worden hier, want het leek het 1e jaar een hen te zijn. En 2 hanen is teveel van het goede.

We hebben hem dus net gevangen, en gedood. Er kwam maar liefst ( ) 500 gram vlees vanaf, en daar zitten de botten van de bouten dan nog bij gewogen. Het was dan ook een krielhaan, dus ik had er ook niet veel van verwacht hoor.

We zullen er lekker van eten, 2 hele dagen zelfs

We villen de geslachte kip/haan altijd, dus dan is dit het resultaat (van voor het afspoelen, dus er zitten nog wat kleine veertjes aan geplakt) :

IMG325523111458221570.JPG

Geplaatst:

Ha,

Prachtige kleur vlees. Ben benieuwd naar de smaak.

Hoeveel geld heeft de geslachte kip jullie gekost aan aankoop, broeden, voer enz.? Dat vind ik dan interessant om mee te vergelijken.

Gwen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic