Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De erwten komen niet op, dat is op zich niet erg, maar had zoiets vorig jaar ook.. Toen bleken ze in het najaar opeens te kiemen. Weet iemand of dit te maken heeft met het moment van 'zaaien', het weer of toch het soort? Iemand ervaring? Op de verpakking staat 'gewoon' zaaien vanaf febr/maart. Dank alvast!

Geplaatst:

Ik heb ook het gevoel dat niet alle zaden die je koopt, even kiemkrachtig zijn. Ik had nog wat erwten lage karina en kelvedon wonder liggen van vorig jaar, die gaan beide prima. De nieuw gekochte zaden ras Senator (bij Vreeken gekocht) komt bijna niets op, opkomst is minder dan 1/10. Ik ga nog andere doperwten halen om bij te zaaien.

Geplaatst:

Ik had bij de Karina van dit jaar amper 10% opkomst.

Al kan het zijn dat de duiven hier verantwoordelijk voor zijn.

Had nog een hoop zaad over, dus bijgezaaid (gisteren), ben benieuwd op het resultaat.

Mechelse krombek daarentegen komt prima uit.

Geplaatst:

Hier zijn ze mooi opgekomen maar de duiven houden alles kort. Intussen weer rood/wit signalisatielint gehaald om aan het erwtenrek te bevestigen. Ik had er geen meer liggen en dacht dat het zonder ook wel zou lukken, maar het is precies meer nodig dan ik dacht.

Geplaatst:

Bij mij komt de senator juist erg goed op, ondanks dat de zaden als 2 jaar oud zijn. Ik wel ze 2 of 3 dagen voor in water en dan zaai ik ze direct in de volle grond die goed nat is. Afdekken met transparant plastic tegen de duiven is wel noodzakelijk.

Ik kan me voorstellen dat als je erwten direct zaait en je geeft te weinig water, dat ze dan slecht kiemen maar in het najaar pas is wel vreemd, zeker vorig jaar, toen het voorjaar heel nat was.

Erwten in een bakje laten kiemen en daarna verspenen in de volle grond is niet verstandig. Ze krijgen een tik als je ze in de volle grond zet en als je tegelijkertijd erwten in de volle grond zaait zul je zien dat deze veel sneller gaan groeien dan de verspeende erwten. In kleine potjes voorzaaien gaat prima.

Geplaatst:

Hier Senator en Marktveroveraar en Sugarbon.

Voorgezaaid in trays onder koud glas.

In eerste instantie kwam 60% op (met een dikke week)

Ik wilde echter wachten tot ze minimaal 10 cm hoog waren, voor ik ze ging uitplanten (vogel-ontmoedigingsbeleid) en toen is nog zeker 20% opgekomen.

Dus eigenlijk in 't geheel niet ontevreden!

Heb de eerste paar weken antivogelnetten om de gaas-rekken gedrapeerd (wat wijder vastgezet onderaan, zodat de planten er verder geen last van hadden. Nu alweer een dikke week net-loos en het gaat best.

Overigens alleen met het eetbare peulgespuis, de Lathyrus is na het overzetten in de volle grond tot volledige groeistop gekomen. Het wordt niet beter en niet slechter... we wachten het maar af.

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...