jorist Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Moerbeiboom geeft zeer weinig bessen.In zijn jeugd was die volgeladen met bessen, maar sinds verschillende jaren is dat niet meer zo.Wat kan in dit geval verkeerd gelopen zijn? Quote
johnkort1965 Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Weg doen nieuwe koopen Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk Quote
Bit Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Die is wel érg kort door de bocht, al staat die optie natuurlijk altijd open. Nee, zou ik niet het eerst aan denken. Een wat oudere Moerbei is een heel bezit. Is het een Zwarte ?Je geeft er wat weinig andere info bij, misschien dat je zelfs een foto zou kunnen plaatsen ? hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html Vagelijk moet ik denken aan het volgende:Je hebt een Moerbei, toch in zijn jeugd een best vlotte groeier. Je laat dat een heel aantal jaren gaan, ding doet het goed, gaat ook bloeien en draagt. Na een aantal jaren loopt de boom wat uit de hand en je gaat wat ingrijpen. Kortom : snoei. Klopt dit ? Ik kan alleen maar daar op komen als oorzaak.De Morus is op zich een niet erg ziektegevoelige vruchtboom, eigenlijk een heel makkelijke vruchtboom. Stelt wel specifieke eisen aan zijn standplaats, maar dat moet bij jou ok zijn, want hij droeg ooit wél beter, maar nu niet meer. Dus jouw snoei. Jouw ingrijpen zal de oorzaak zijn ?Vorst tijdens de bloei kan trouwens ook de oorzaak zijn, maar een aantal jaren achtereen ? minder plausibel. Heb je een foto, en/of wat meer info ? Zelf een groot liefhebber en ex-bezitter van een Zwarte moerbei. overheerlijk en dacht gelijk ; oh ja. Die wil ik ook weer !! thnx voor de reminder Quote
simonvb Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 In de snoeisessie van Velt vertelde men dat je de moerbei niet veel hoeft te snoeien, hij deed een zeer klein beetje vormsnoei, verwaarloosbaar. Misschien eens een goede lading compost geven, vroeger stonden deze vaak in de buurt van de composthoop bij de boeren dus veronderstel dat ze wel wat voedsel kunnen gebruiken ofwel verdragen ze zeer goed.Inderdaad zeer lekkere bessen, helaas ook zeer vuile vlekken en te groot voor mijn tuin. Quote
Bit Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Klopt. Beter helemaal niet snoeien. Vandaar mijn 1e gedachte. Vooral ook omdat wél snoeien ( "want de boom loopt zo uit de hand" ) ongewenst is en altijd verlies van vruchthout betekent. Op vruchtbare grond hoeft een moerbei niet te staan trouwens, eigenlijk liever niet. Om diezelfde reden: veel groei, veel vegetatieve groei in tegenstelling tot vruchtzetting. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.