Geplaatst: 26 maart 201312 j Ik heb natuurlijk niet goed opgelet en heb de waterkefir, die ik zondag van Sonia heb gehad, voor gebruik nog even afgespoeld..in een metalen zeef Doet het het nu niks meer?Volgens de beschrijving die ik kreeg zouden er korrels omhoog komen en weer zakken..na een uurtje, maar beide fenomenen heb ik niet gezien in de afgelopen uren.Een kunststofzeef heb ik niet, wel een likeurzak, die gebruik ik dan wel de volgende keer..(als het nog leeft... ) 26 maart 201312 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 maart 201312 j Een vast koffiefilter is van plastix die gebruik ik altijd. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 26 maart 201312 j Auteur Goede tip Thea..die heb ik wel! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 maart 201312 j Komt wel goed denk ik, de eerste dagen moet hij toch nog op gang komen want hij is al enkele dagen in rust.. als je hem iets warmer zet (ik heb hem op de schoorsteenmantel achter de kachelpijp) dan gaat het wat sneller. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 28 maart 201312 j Auteur Waterkefirdrank was klaar en ik heb een paar glazen gedrongen. Niet vies!Moet er werkelijk zoveel suiker/honing in? Tot nu toe heb ik het met honing, abrikoos en citroen gemaakt.Piroska wat doe jij met al die kefirkorrels die je overhoudt? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 maart 201312 j @ Appelvrouw er moet inderdaad vrij veel honing/suiker in, je past het daarna aan aan je smaak, dus als je het te zoet vindt dan doe je minder erin. Ik begon eerst ook met Honing maar het werd mij iets te prijzig elke 2 dagen, dus we doen het nu met suiker. Het gaat pas later aangroeien en als het verdubbeld is geef ik het weg, op de moestuindag bijvoorbeeld Ik ga ook een gedeelte drogen, voor als ik het per ongeluk "vermoord". Afspoelen onder de kraan, uitleggen op een theedoek, beetje deppen en soms keren tot ze hard en een beetje gelig worden, dan in een potje en onder in een donkere kast bewaren. Zo heb ik altijd nog iets voor later. Ik vond hem zelf wat bitter worden van abrikozen, mijn voorkeur gaat uit naar vijgen, maar je kan gewoon experimenteren met vanalles natuurlijk. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 28 maart 201312 j Auteur Dank voor je antwoord.Dan maak ik de volgende met 10 gram minder. Dat kan dus voor de bereiding..minder suiker/honing? Tot hoe laag zou je kunnen gaan? Of wordt het dan niet meer lekker?Voorlopig met honing, want ik heb zondag een mooie deal gemaakt voor de honing. Dat drogen om te bewaren ga ik dan ook doen denk ik.Ik heb geen vijgen in huis en dus abrikozen, die wel bio zijn. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 maart 201312 j Je kan het in theorie zonder toevoeging van zoetstof maken, je moet dan wel extra veel vruchten gebruiken, ikzelf vind het dan niet lekker meer zuur/bitter, maar ik zou zeggen, probeer het gewoon! had ik al gezegd dat als je het na 1 dag weken drinkt dat het dan laxerend werkt, met 2 dagen neutraal en met 3 dagen stoppend.. kan handig zijn als je juist DAT nodig hebt http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 28 maart 201312 j Auteur Ik las net een recept met gember, dat lijkt me ook heerlijk. Of kruidenthee als basis, ook niet gek met mijn eigen kruidenthee! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 maart 201312 j Ja klinkt goed! Ik ga ook van alles proberen. Wij zijn er nu pas na 2 maanden uit wat we de lekkerste hoeveelheid suiker op 1 limoen en 2 vijgen vinden.. Sjee, we hebben wat vieze drankjes toch nog weggedronken terwijl ze echt smerig waren,(vooral met veel te veel gedroogde appel en abrikoos en weinig suiker..blerghh) maar nu is hij geweldig qua smaak. Ook met pepermunt is hij lekker. In Hongarije ga ik al mijn kruiden uit proberen, en inderdaad ook thee als basis, volgens mij moet er op een gegeven moment iets geniaals uitkomen Laat je het horen hier als je een superrecept bedacht en geprobeerd hebt? doe ik dat ook. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 28 maart 201312 j Auteur Jouw favoriete recept had je zondag bij je? ( Weet je dat ik dacht, hè gets wat heeft Jorieke daar een vieze fles met vliegen staan...)Wat zat daar precies in? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 maart 201312 j hahahaha , ja nou het zag er niet smakelijk uit omdat er gescheurde stukjes munt inzaten, jammer dat je het niet geproefd hebt. Dit was een simpele versie, anderhalve liter water, 2 halve limoenen (geen citroenen dus) 2 gedroogde vijgen en 6 lepels suiker. 1 dag voor gebruik in colafles stoppen (eerst zeven natuurlijk) met 10 gescheurde muntblaadjes en een halve lepel suiker en wegzetten. Het gist nog iets na waardoor je een lekker prik krijgt, iets bitterlemon-achtigs. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 29 maart 201312 j Auteur jawel, ik heb wel geproefd ( daarom vraag ik wat erin zat), ff wennen, maar zeker niet vies. Die munt is een goed idee... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 maart 201312 j Auteur had ik al gezegd dat als je het na 1 dag weken drinkt dat het dan laxerend werkt, met 2 dagen neutraal met 3 dagen stoppend. Aha het moet zeker nog op gang komen..dwz dat het nu misschien op sterkte is van 1 dag ? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 maart 201312 j Wij laten de gezeefde kefir 2 dagen in de koelkast rijpen, maar het kan dus beter buiten de koelkast? De korrels doen het erg goed Piroska, ik heb het net de 3e lading gezeefd En omdat er hier in de buurt geen biologische vijgen te koop zijn doen we het tijdelijk met dadels, dat gaat ook prima!Ik heb er nu gember bij gedaan, ben benieuwd!
Geplaatst: 3 april 201312 j Auteur Mijn waterkefir gaat plots als een speer, meer dan verdubbeld al...( dadels en suiker)Kan ik de overtollige korrels misschien aan de kippen geven? Heeft iemand daar ervaring mee? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 april 201312 j Nee ik heb geen flauw idee, bij mij wil hij trouwens opeens niet groeien! Met de moestuindag vrijwel alles weggegeven en sindsdien, geen groei! http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 31 maart 20169 j Is dat nog gelukt met die diepvrieskefir? Ik heb een waterkefircultuur besteld, maar ik wil niet steeds aan het werk gezet worden om dat ding in leven te houden Dus invriezen zou een oplossing zijn. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 31 maart 20169 j Waterkefir kun je ook prima een paar weken in een potje met suikeroplossing in de koelkast parkeren.Hetzelfde met de flessen/potten die je aanmaakt. En even geen zin in hebt. Door de lage temperatuur komt het proces dan bijna stil te staan. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 10 juni 20178 j Ik heb recent ook waterkefir gekregen van mijn zus. Na wat experimenteren met slechts 1 gisting (en toevoeging van water, suiker, gedroogde vijg of abrikoos en citrusfruit) laat ik de kefir nu eerst fermenteren zonder vers fruit. Vervolgens zeef ik de korrels eruit, voeg ik vers fruit toe of kruiden en laat nogmaals fermenteren. De korrels blijven schoner zo en ik heb een lekkerder resultaat.
Geplaatst: 14 juni 20178 j zaterdag heb ik waterkefirkorrels gekregen en inmiddels al 2x 500ml waterkefir gemaakt.info heb ik vooral van deze site afgehaald: http://www.waterkefir.net/bereiding.htmlbasisrecept:1 liter water100 gram waterkefirkorrels50 gram biologische suiker3 vijgen1/2 biologische citroen2 dagen "pruttelen"Ik heb +- 50gram korrels dus heb het recept gehalveerd. eerste poging met alleen water en oersuiker want ik had verder nog niets in huis. na het zeven citroensap toegevoegd. deze drank was heerlijk.2e poging had ik naast water en suiker ook een vijg(gedroogd) en een kwart citroen toegevoegd volgens het basisrecept. De citroen vond ik niet goed werken want er kwamen allemaal stukjes vruchtvlees tussen de korrels. Daarnaast smaakte het veel te sterk naar citroen.inmiddels een 3e poging gestart, nu met vijg maar zonder citroen. citroensap voeg ik weer na het zeven toe net zoals de eerste poging. nu wachten tot vrijdag.
Geplaatst: 14 juni 20178 j Ik maak mijn waterkefir al een tijdje in twee stappen. Een eerste stap waarbij ik water met suiker + gedroogde dadel of abrikoos + eventueel een korrel himalayazout of een klein partje citroen 48 uur laat fermenteren. Dan zeef ik de kefir eruit en voeg ik bv. munt en limoen toe of ander fruit. Laat ik opnieuw 1 à 2 dagen fermenteren. Voordeel is dat je minder verontreiniging krijgt van fruitresten tussen je kefir, waardoor je ze vlot opnieuw kan gebruiken om een volgende lading op te starten. Ik gebruik 1, 4 liter water, 80 g rietsuiker (4 el), 140 g kefir en 2 onbehandelde gedroogde vijgen of abrikozen voor de eerste gisting. Eventueel 1/4 biologische citroen omdat dit voor een zuurder milieu zou zorgen en de kefir rapper in werking zou stellen. Maar zonder gaat ook.
Geplaatst: 14 juni 20178 j je hebt met de citroen geen problemen met het vruchtvlees? met een 2e fermentatie wil ik ook nog experimenteren. met gember lijkt me ook lekker. maar het leek mij handig om de eerste fermentatie eerst op smaak te hebben, want als dat niet lekker is dan is de hele basis niet goed.
Geplaatst: 15 juni 20178 j In mijn basisrecept gebruik ik rietsuiker. Na twee dagen zeef ik alles, en dan gebruik ik het sap voor een tweede fermentatie van ongeveer 12 uur, met van allerhande fruit/kruiden. De korrels zet ik dan weer opnieuw op in het basisrecept. Er is ook een fb groep over waterkefir ,en daar kun je ook kijken of iemand in je buurt je aan korrels kan helpen. Persoonlijk ben ik meer weg van de melkkefir
Geplaatst: 16 juni 20178 j Ook ik heb net als loes de eerste poging gestart met alleen suiker....ik heb volgens googel een hoeveelheid suiker toegevoegd, maar dit bleek veel te zoet. Ook had ik het idee dat de korrels niet zoveel deden... De maandag meteen vijgen en citroenen gehaald met veel minder suiker en deze twee dagen laten pruttelen. Dit bleek echt pruttelen te zijn want er word een behoorlijke hoeveelheid koolzuurgas aangemaakt. Volgens internet zou dit komen door stofjes in de schil van de Citroen? Ik kan echt duidelijk het verschil zien.... Ik heb geen last van vruchtvlees tussen mijn korrels, maar ik mik de halve Citroen er dan ook gewoon in... Houd mij niet super streng aan de regels behalve dat van met lepels en rvs vergieten etc....roeren en afgieten doe ik wel door een plastic vergiet. Maar verder is alles hier natte vingerwerk... Ik wil gember nog een keer proberen, abrikozen trekt mij wat minder omdat ik ergens had gelezen dat dit het drankje bitter maakt? Iemand ervaringen daarmee? De thuiskok vind het in iedergeval weg te werken.... Ik persoonlijk vind melkkefir ook net wat lekkerder, mja ik ben dan ook een echte zuivelliefhebber....
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.