Jump to content

de moestuin van mamabeer

mamabeer

Recommended Posts

Zoals beloofd, hier wat foto's:

rrk2g7.jpg

Dit is een overzicht van voor naar achter met op de voorgrond 2 regels verlepte aardappelen en uitgelopen uien (zijn die nog lekker of nuttig?) en het zijl, lang leve het zijl!

263yq9f.jpg

Dit is het achterste gedeelte met struiken en bomen. 3 aalbessen op de voorgrond een onbekende bes erachter, dan 3 appelbomen die al jaren niet gesnoeid zijn maar volop appeltjes hebben, 1 peer die ook vol met peertjes zit, een onbekende boom die er een beetje zielig uit ziet en geen vruchten heeft dus verrassingsboom en 2 walnotenbomen...ook vol met vruchten....ik weet alleen niet zo goed wat ik met deze aanmoet.....ze schijnen een doorsnee van 15 meter te krijgen terwijl ze het niet verdragen gesnoeid te worden, wat moet ik met zulke grote bomen? Ze zijn wel heel mooi!

28s9dfl.jpg

Hier de perenboom....kijk es wat een peertjes....!

11ke7f9.jpg

En een paar appeltjes al hangen ze bijna op de grond

15d8gp1.jpg

Een walnotenboom.

2qten4k.jpg

Vruchtjes in de walnotenboom

256qwcp.jpg

onder de walnotenboom, ik heb nog een hoop te doen!!!!!

98g84g.jpg

En een overzichtje andersom al is de houten rand inmiddels al afgebroken.

Edited by Guest

dit is afgemaaid en afgedekt en platgespoten (wat niet afgedekt kon worden)....2 dagen geleden stond het tot mijn middel....foto's zijn vanavond gemaakt dus verser kan niet....ik moet nog meer zijl zien te krijgen, dan kan de rest ook afgedekt worden.....het stuk kaal naast de zijlen is wat mijn vriendelijke buurman al voor me had gespoten...maar zelfs daar was het al weer een beetje aan het opkomen....het afstervende bij de vuurton is wat gister is gespoten en nee, het is niet dood in 1 dag maar wel aan het aftakelen. morgen maar weer eens gaan kijken hoe het erbij staat. ik ben heel benieuwd!

Ik kan niet alle foto`s openen, maar ik zie in ieder geval de notenboom en de appels...geweldig, dat is wel een rijkdom dat je die erbij hebt. Dit gaat vast een geweldige tuin worden.

Misschien heb je hier wat aan: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/ Ze hebben een item over een moestuin starten in Juli en wat je eventueel allemaal nog kan zaaien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

een geweldige tip, dank je wel! Ik heb net een kleine bestelling gedaan om wat bieten, andijvie en sla in de grond te stoppen....t is wel een heel bijzondere manier...met een lint....schijn je niet te hoeven uitdunnen en de sla was om en om 3 soorten geloof ik....t zal wel te mooi zijn om waar te zijn maar t leek me leuk om het te proberen omdat het verder toch niet veel wordt dit jaar....behalve onkruid trekken en anders indelen zodat het klaar staat voor volgend jaar dan...die eerste regels wil ik nog wel ff blijven gebruiken....in ieder geval tot ik genoeg zijl hem om ook dat af te dekken.

Jammer dat je de foto's niet kunt zien, ik heb ze wat verder uit elkaar gezet, misschien dat dat helpt? ik hoop het maar....bedankt in ieder geval ik zet weer foto's neer zodra er wat te zien valt...

Je hebt echt veel plaats! Ik ben al erg bezig met ca 20 m2...

Ik weet zeker dat je er wat moois van maakt.

Heb wel een idee met wat te beginnen met het bespoten stuk (iemand schreef het al in je ander topic): Groenbemester neerzetten en volgen voorjaar onderspitten. Dan hoef je er voorlopig niet van te eten en onder dat zeil zit genoeg ruimte om straks te beginnen, toch?

Notenbomen: gewoon laten groeien en noten rapen, toch? Oh, zo lekker. En het geeft zo'n lichte schaduw, zag ik vandaag bij een vriendin in wiens tuin ik even tijdelijk water geef aan de potten. Dat is heel anders dan de donkere (& droge) schaduw van de eikenbomen bij ons achter.

Sterkte met je buren.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

een geweldige tip, dank je wel! Ik heb net een kleine bestelling gedaan om wat bieten, andijvie en sla in de grond te stoppen....t is wel een heel bijzondere manier...met een lint....schijn je niet te hoeven uitdunnen en de sla was om en om 3 soorten geloof ik....t zal wel te mooi zijn om waar te zijn maar t leek me leuk om het te proberen omdat het verder toch niet veel wordt dit jaar....behalve onkruid trekken en anders indelen zodat het klaar staat voor volgend jaar dan...die eerste regels wil ik nog wel ff blijven gebruiken....in ieder geval tot ik genoeg zijl hem om ook dat af te dekken.

Jammer dat je de foto's niet kunt zien, ik heb ze wat verder uit elkaar gezet, misschien dat dat helpt? ik hoop het maar....bedankt in ieder geval ik zet weer foto's neer zodra er wat te zien valt...

Ik heb hier een zogenaamde Haute Debit (ADSL) via de sateliet. De antenne staat op het gemeentehuis en dat kan ik net wel/niet zien...als mijn buurvrouw haar internet aanzet valt bij mij alles weg..tekst gaat nog wel, voor de rest moet je een hele lange adem hebben. zucht. ik kan zoveel foto`s tegelijk blijkbaar niet downloaden...

Notenbomen: gewoon laten groeien en noten rapen, toch? Oh, zo lekker. En het geeft zo'n lichte schaduw, zag ik vandaag bij een vriendin in wiens tuin ik even tijdelijk water geef aan de potten. Dat is heel anders dan de donkere (& droge) schaduw van de eikenbomen bij ons achter.

Ja dat klopt dat prachtige licht onder de notenboom. En dat niet alleen, stekende beestjes houden niet zo van de lucht van de noten, en die zul je er niet zo snel onder vinden. Om deze reden werd er vroeger wel eens een noot aangeplant bij het huis. Wij hebben dat ook, en genieten van de schaduw, de rust en het licht onder de boom en als supertoetje de noten!! Een geweldig bezit.

• Create New...