Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf een sedumdak maken.


William Jellesma

Aanbevolen berichten

Ik wil graag op mijn nieuw platdak van mn schuurtje een sedumdak hebben, maar proffesioneel 18m2 laten plaatsen kost ongeveer 1500,- . Nu kan ik 500,- laten subsidiëren door de gemeente maar die doen aan ontmoedigingsbeleid, want als je de eisen ziet en wat je allemaal moet inleveren alvorens je een uitspraak krijgt dan zakt bij mij de moed in de schoenen.

Anyway, dat doe ik dus niet en dacht.....dat kan ik zelf ook wel maken.....denk ik

Is er iemand op dit forum die weet wat je nodig hebt om zelf een sedum dak te maken.

Info: het dak is 18 m2 en de ondergrond is EPDM. Dit is vereist om een sedumdak te maken.

 

Alvast dank

 

Groet william

Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, maar ik heb sedums op het dak van mijn houtschuurtje.. dat zijn pannen en die heb ik gevuld -stukje bij beetje- met sedums, ik gooi er steeds een stukkie bij. Je zit waarschijnlijk om andere informatie verlegen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ander half jaar verder......

 

Mijn project "sedumdak maken" is voltooid en dus is het misschien wel leuk om te laten zien hoe het is geworden. Met foto's, want daar zijn we gek op:)

Allereerst moet ik vermelden dat mijn plan enigszins gewijzigd is: ik heb op mijn moestuin een klein hokje voor de kinderen gemaakt en het dak heb ik bekleed met restanten EPDM van mijn schuur van 18m2. de eerste laag is drainagedoek, daarbovenop liggen kweekbakken die ik voor een prikkie heb kunnen kopen, en dit alles heb ik opgevuld met eigen compost en nog een laag erbovenop van ongeveer 4cm. zodoende heb ik een laag van ongeveer 10 cm. Toen heb ik overal zo goedkoop mogelijk en zoveel mogelijk verschillende sedumplantjes gezocht/gekocht. Ook bij de plaatselijke tuincentrum heb ik overal stekkies "geleend". Niet gejat hoor, enkel her en der een uitloper er vanaf geplukt. Alles heb ik op het dak geplant en aan de buitenkant heb ik grof grind gedaan, eroverheen en tussendoor fijn grind. Eigenlijk had dit lavasplit moeten zijn want dat houd ook water vast. Gaan we volgend jaar doen.

 

Wat is nu mijn plan?

Wanneer alles lekker gaat groeien, en dat doet het na een jaar al aardig goed, dan neem ik overal stekjes van, stop ik in 7cm potjes en uiteindelijk hoop ik genoeg plantjes te hebben om mn schuur van 18m2 te beplanten. Ik heb uitgerekend dat wanneer ik mijn schuur op dezelfde wijze laat begroeien dat ik ongeveer 50,- kwijt ben voor alle materialen. Zo komt Jan Splinter door de winter!

 

IMG407642761546115568.JPG

IMG470716721546115594.JPG

IMG470822441546115619.JPGIMG478565731546115719.JPGIMG481048981546115737.JPGIMG481163041546115738.JPG

Na een jaartje :

IMG498336981546116404.JPGIMG503411331546116406.JPG

 

Ook even Jolijn tussen de goudsbloemen:

IMG485046041546116002.JPG

IMG484584081546116522.JPG

aangepast door Gast

Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...