Geplaatst: 16 augustus 20177 j Klinkt als een goede voorbereiding! Fijn dat het brood alvast geregeld is.
Geplaatst: 16 augustus 20177 j Regel ook wat oud fruit en groente als je kunt, ideaal voor Kune's. Ze lusten zo ongeveer alles (als ze niet teveel verwend zijn ) en hoewel ze brood ook erg lekker vinden worden volbloed Kune's er al gauw te dik van. Met mooi weer kan je het trouwens goed drogen, dan blijft het erg lang goed. En dan kan je van de winter wat droge sneetjes weken in melkwei van je kaasmaakdagen Ook dat is zwaar voer voor Kune's, dus met mate! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 16 augustus 20177 j Ja goed idee idd. Voor nu met borg en beer is het brood hier enorm handig. Maar als de biggen 'straks' gespeend zijn, komt hier in principe ook alleen nog maar groen op t menu. En zullen we iets anders voor t brood moeten verzinnen (kip, eend, geit? Oh de mogelijkheden! ) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 16 augustus 20177 j Elke dag een beetje, of om de dag een beetje meer, is helemaal goed hoor. Voor biggen in de groei. Maar je ziet het al gauw dikke tonnetjes worden, en dan heb je teveel gevoerd Beetje nattevingerwerk Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 augustus 20177 j Auteur Ohja drogen....slimm.Kan nu aan valfruit komen en ook de maïs kijkt me hier heer verleidelijk aan.Moet nog achterkomen wie de eigenaar is.Ben naar de plaatselijke supers geweest om groente en fruit afval te bietsen.Dirk vd broek mag niks weggeven dat is landelijk beleid.En de andere en de groenteboer geeft het aan de kinderboerderij.Jammer voor mij maar wel een top initiatief. Nu maar eens de markt afstruinen https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 20 augustus 20177 j Auteur Ik zal eens rond kijken Angela. Vandaag de stal in orde gemaakt, vrijdag halen we ze op bij boerin nienke.Het aftellen kan al op een hand. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 26 augustus 20177 j Auteur Jaaa daar zijn ze dan Spekkie & Zwoerdje.Wat zijn de dames leukkkkk.Stalletje in orde gemaakt en de eerste weer wil ik ze daar laten wennen zodat ze ook goed aan mij kunnen wennen.De eerste ontsnapping is ook al een feit.Nog geen uur na aankomst ging ik kijken en was stal leeg. 2 uur de tuin en omgeving afgezocht maar in geen velden of wegen te bekennen.Bleek dat ze naar de dierenweide van de buren waren gekropen. Geen idee hoe want zit goed aan de grond en stroomdraad.Met wat appels de bench ingelokt en weer snel weer terug gebracht.Waarschijnlijk zijn ze door de voerbak naar buiten gekropen.Ze kunnen volgens mij al goed wennen. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 27 augustus 20177 j Wat een dotjes Zijn ze wel gewend aan schrikdraad al? Liepen ze daar met hun moeder achter draad? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 augustus 20177 j Auteur Hi, Ik heb ze nog niet in de wei lopen, ik wil ze eerst even aan mij laten wennen en volgens mij hangt het schrikdraad te hoog en lopen ze er recht onderdoor, het zijn echt nog minibiggiesss.Ik weet eigenlijk niet of ze achter schrikdraad stonden, ik zal Nienke eens vragen. (wij hebben ooit eens samen een worstensessie bij jou met haar gehad, volgens mij komen haar eerste varkens ook bij jou vandaan. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 28 augustus 20177 j Ja vraag het even, want als ze niet aan schrikdraad gewend zijn dan moet je er echt even blij blijven als je ze in je weitje doet. Anders springen ze er doorheen als ze hun 1e schokje krijgen, in plaats van dat ze terugspringen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 augustus 20177 j Je moet er niet aan denken dat zo'n ukje tegen schrikdraad aanloopt Ik zou ze in elk geval de eerste keer naar buiten doen als het gras goed droog is, dan komt de klap minder hard aan "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 29 augustus 20177 j Als ze nog heel jong zijn dan waarschuwt hun moeder ze voor dat draad, heel mooi om te zien Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 augustus 20177 j Awwwww. Zo zoet! En wat zijn ze klein! Dat Dikkie ook ooit zo geweest is. Kan je je nu van zo'n loedertje haast niet meer voorstellen. (Ze stond gisteren op mijn teen en wilde er ook niet 1-2-3 vanaf (want er lag iets lekkers in de buurt en stel dat borg het anders zou pakken) Nou 'zo licht als een veertje' is op haar niet van toepassing hoor!Hoe zwaar zijn jouw frommeltjes Nasuada denk je?Zullen wel knijterhard groeien de komende tijd. Zijn ze een beetje aaibaar? Of vinden ze je maar eng? Dikkie en borg vinden het erg lekker om achter hun oren gekrabbeld te worden, zoals bij een hond. Aan de piri's mogen we van Dikkie niet komen (borg is niet zo moeilijk) Lief hoor wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 30 augustus 20177 j Auteur Ik heb echt geen idee hoeveel ze wegen, denk een kilo of 5 ? Kan ze wel eens wegen in een emmer.Ze zijn echt super tam. en weet je wat zo leuk is, als je ze op de buik kriebelt laten ze zich acuut vallen en gaan ze met de pootjes omhoog.Echt hilarisch, ik dacht dat het toevallig was maar ze doen het echt op commando, wat nadat ze hun buikje volgegeten hebben.Ik heb een aantal paardeborstels en een overal gekocht en na het eten duik ik even de stal in voor biggieknuffelsessie waarbij ik bij ze ga zitten en ze uitgebreid borstel.Dat heb ik nu 3 dagen gedaan en op dag 3 wisten ze het gewoon al. al knorrent en smakkend komen ze na mij toe en verdringen ze zich tegen mijn borstel aan.Ze duwen elkaar weg om zo het" borstel alleenrecht "te hebben. Hahahaha dus gisteren met een hand op links spekkie op de buik kriebelen en met rechts zwoerdje uitgebreid borstelen, was er maar druk mee.Mijn huisgenoten verklaren me voor gek maar ik vind het geweldig. Daarnaast begint ook de hond aan de biggies te wennen en begint spontaan een appel of maiskolfje mee te eten als ze in de stal is. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 30 augustus 20177 j Ja Natalie, dat neerstorten voor buikjeskrabbel doen ze ook als ze zoals bij ons bijv. 150 tot 200 kilo wegen. Dan moet je nog oppassen dat ze niet tegen je aan storten Van de week had ik er 1 met luizen in zijn oor, die ik even weg stond te vegen met een handschoen aan. En toen ging hij net als een hond met zijn achterpoot 'meekrabben' weet je wel? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 augustus 20177 j Auteur Hebben ze nog meer van dat soort eigenaardigheden? https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 30 augustus 20177 j Bovenop hun kop (nog voor hun oren) krabbelen en ze doen hun oren een beetje omhoog en hun kop nog wat hoger zodat je goed hard kunt krabben. En als je ze achterop hun staartje (daar waar ie begint) aanraakt dan gaat de krul er uit Al werkt dat misschien minder goed met Kune's, omdat die al zo hun eigen krul/nietkrulstaart hebben. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 augustus 20177 j Oh dat laatste ga ik meteen bij borg proberen. (Ze lopen toch even in de grote wei. Ach ja. Moest toch in de tuin zijn. ) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 17 september 20177 j Auteur En Charly werk dat met de oortjes?Zodra Spekkie de poets borstels ziet komt ze met haar kopje en gaat ze met haar kop tegen de borstel schuren. Haha en als ik stop met borstelen gaat ze mopperen en kopjesgeven heel grappig om te zien.Inmiddels zijn ze beide onverzadigbaar en vind ik het lastig om in te schatten hoeveel eten ze nodig hebben. Er zit totaal geen rem op.En als ik na hun buikje en vetkwabbeltjes denk ik dat ik ze misschien toch wat minder moet voeren.Qua hoeveelheid zitten ze nu op 3 grote theedoeken brokken smorgens en savonds, en qua groen varieert maar gisteren bv..3 bananen 1 meloen, 2 mokken eikels en ze pikken natuurlijk ook het kippensoep mee.Ze staan nog wel op stal en als ik naar de weide van Charly kijk twijfel ik of ik ze dit jaar nog in de weide los zal laten.Ze hebben het dik voor elkaar in de stal.Nog even over nadenken.Hier nog wat foto's van vanmorgen ]de laatste is van de weide waar ook volop leven rondhuppeld. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 17 september 20177 j Nou ken ik de meeteenheid 'grote theedoek' niet, maar als het een hoeveelheid is die ik me er bij voorstel, dan is dat wel heel veel. Kan je het eens wegen? Of afmeten met die bekers of een maatschep? Persoonlijk zou ik ze meteen naar buiten doen. Ze zijn nog lang niet zo groot en zwaar als die van Charly, dus je veldje blijft echt wel mooi. En dan nog: je hebt varkens, je zult toch een keer afscheid moeten nemen van het mooie veldje Ze wroeten dan wel een stuk minder dan langneuzigen, maar houden het ook echt niet netjes.Daar buiten eten ze dan al heel veel gras, wat echt goed voer is voor een Kune. Dan geef je ze ieder nog een bekertje brokken (of koop ook eens varkensmuësli, is ook mooi spul voor ze ) en wat andere smuldingen zoals dat fruit en groente. Hoe meer groente en fruit je ze geeft, hoe voller hun buikjes zitten (vezels, goed voor mens en dier ) en hoe minder ze zeuren om andere dingen. En dan worden ze ook niet te dik (met dik bedoel ik vet. Niet groot qua vlees). Ze eten ook wel hooi, voederbieten, rauwe aardappels, en meer van dat. Dat zet allemaal niet zo aan op nekjes en buikjes, ze hebben een voller gevoel, en is vaak een stuk goedkoper dan brokken. En je weet wat er in zit. Bij brokken vaak niet. Maar goed, dit is advies van ons niet-brokken-voerders. Wij voeren dit: En voor een Kune kan je dan nu ze zo jong zijn een aantal sneetjes brood nemen. Of dus wat brokken, muësli, gefermenteerde granen, gemalen granen, variatie is ook goed. Als ze bovengenoemde zaken niet lusten of eten, zoals dat hooi, dan zijn ze duidelijk verwend of in ieder geval goed verzorgd zeg maar Van dat hooi, en ander ruwvoer zoals voederbieten, gehakselde maïs, gras enzo, mogen ze op zich de hele dag dooreten. Dat kan gewoon ergens liggen in een korfje of bak ofzo. En dan kunnen ze de hele dag door even eten. En dan moeten ze het wat zwaardere voer in een kwartiertje op hebben, vreten ze sneller dan is het te weinig en doen ze er langer over dan is het teveel. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.