harms1 Geplaatst: 26 augustus 2017 Geplaatst: 26 augustus 2017 Hallo allemaal...ik heb een korte vraag: Is het goed als ik de afgeknipte takken van mijn tomatenplanten onder de planten deponeer, of kan ik die beter in de groene container weggooien? Alvast hartelijk dank Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 augustus 2017 Geplaatst: 26 augustus 2017 Ik zou ze op de composthoop gooien, niet in de groene container en niet onder de plant. Ik ben met tomaten altijd wat bang dat ze onder de plant toch nog gaan liggen schimmelen of sporen of andere zaken krijgen/verspreiden. En dat dan direct onder de plant... niet handig lijkt mij. Met heel veel andere planten geen probleem, maar tomaten zijn moeilijk... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
harms1 Geplaatst: 26 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2017 Ahhhh... dankjewel Jorieke! Maar ik heb geen composthoop...ik doe alles in mijn achtertuintje Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 augustus 2017 Geplaatst: 30 augustus 2017 In de kleinste tuin kan je nog een toren/bak/watdanook kwijt Erg mooi om je 'afval' daar kwijt te kunnen en er mooie compost van te maken voor je planten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
timvk2000 Geplaatst: 1 september 2017 Geplaatst: 1 september 2017 @joriekeop de composthoop? krijg je dan niet phytoptora in de compost? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 september 2017 Geplaatst: 1 september 2017 @timvk2000: harms heeft het niet over zieke planten in zijn vraag. Dus dan kan het gewoon op de composthoop ja Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
harms1 Geplaatst: 2 september 2017 Auteur Geplaatst: 2 september 2017 Nee...mijn plantjes zijn kerngezond! Ze komen uit biologisch zaad van...(ik weet niet of ik dat mag zeggen) Ranzijn. Quote
timvk2000 Geplaatst: 2 september 2017 Geplaatst: 2 september 2017 @ jorieke nee ik snap t. mijn bevinding is dat tomatenloof ook van de plant af vaak ziet word. maar misschien valt dat dan wel mee.mij is altijd geleerd nóóit tomatenloof te composteren, omdat phytoptora overleefd in tomaten en aardappelloof, maar voor de rest nergens. als je t dus composteerd zou de compost dus phytopthora kunnen bevatten. maar dat weet ik uiteraard ook niet zeker groetjes tim Quote
speets Geplaatst: 2 september 2017 Geplaatst: 2 september 2017 Ik durf mijn tomaten- en aardappelloof ook niet in de compostton te gooien. Die schimmel wordt alleen effectief afgedood als de temperatuur in de compost hoog genoeg wordt.Dat zou je dan dus moeten controleren als je niet al te veel ervaring hebt met composteren. Bovendien kan de temperatuur in de kern wel hoog zijn, maar ik vraag me af of hij dan aan de zijkanten ook hoog genoeg is Dus ik waag het er maar niet op. Als ik zo rondgoogle, zijn de geleerden het er ook niet over eens Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.