Ga naar inhoud

Afgeknipte takken tomaat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal...ik heb een korte vraag: Is het goed als ik de afgeknipte takken van mijn tomatenplanten onder de planten deponeer, of kan ik die beter in de groene container weggooien?

Alvast hartelijk dank

Geplaatst:

Ik zou ze op de composthoop gooien, niet in de groene container en niet onder de plant. Ik ben met tomaten altijd wat bang dat ze onder de plant toch nog gaan liggen schimmelen of sporen of andere zaken krijgen/verspreiden. En dat dan direct onder de plant... niet handig lijkt mij. Met heel veel andere planten geen probleem, maar tomaten zijn moeilijk...

Geplaatst:

@ jorieke

nee ik snap t. mijn bevinding is dat tomatenloof ook van de plant af vaak ziet word. maar misschien valt dat dan wel mee.

mij is altijd geleerd nóóit tomatenloof te composteren, omdat phytoptora overleefd in tomaten en aardappelloof, maar voor de rest nergens. als je t dus composteerd zou de compost dus phytopthora kunnen bevatten. maar dat weet ik uiteraard ook niet zeker

groetjes tim

Geplaatst:

Ik durf mijn tomaten- en aardappelloof ook niet in de compostton te gooien.

Die schimmel wordt alleen effectief afgedood als de temperatuur in de compost hoog genoeg wordt.

Dat zou je dan dus moeten controleren als je niet al te veel ervaring hebt met composteren.

Bovendien kan de temperatuur in de kern wel hoog zijn, maar ik vraag me af of hij dan aan de zijkanten ook hoog genoeg is

Dus ik waag het er maar niet op.

Als ik zo rondgoogle, zijn de geleerden het er ook niet over eens

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...