veuvecouderc Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 (edited) Verwijderd Edited June 19, 2012 by Guest Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 ja handige weetjes om even doortelezen ook als je niet met bajkken bezig houd zoals ik, dankjewel ! Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Super , dank je wel! Je verhaal over broodbakken vind ik ook heel goed. Lekker simpel en duidelijk! Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted July 10, 2011 Author Share Posted July 10, 2011 Dit soort weetjes hoort eigenlijk in een bibliotheek om het makkelijk terug te vinden, maar ik weet uit betrouwbare bron dat daar aan gewerkt wordt! Graag gedaan by the way! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Dank je voor voor deze post. Veel info in weinig woorden. Ik wil er een stukje aan toevoegen. En jouw opmerking over mout klopt volgens mij niet, maar zo komen we verder, niet. Bulgur (of bulghur) is grof gemalen tarwe. Dus vergelijkbaar met griesmeel, maar gewoonlijk grover. Bereiden als rijst, maar de kooktijd is veeeeel korter, één minuut koken is meer dan genoeg. Couscous is ook geen graan, het zijn kleine korreltjes gemaakt van tarwemeel. Dus vergelijkbaar met pasta. Bereiden als bulghur. En dan is er ook nog quinoa. Plantkundig verwant aan boekweit (ganzenvoetfamilie = amarantfamilie) Bevat ook geen gluten. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb gezien dat de mussen er dol op zijn, dus als je zelf gaat telen ..... Mout is m.i. gekiemde graankorrels (meestal gerst soms tarwe, eigenlijk altijd voor het bier). Tijdens het kiemen wordt het zetmeel omgezet in suikers en daar kunnen de gisten vervolgens weer alcohol van maken.Bron: de (voormalige?) moutfabriek midden in Wageningen, ik herinner me de geur nog heel precies. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted July 11, 2011 Author Share Posted July 11, 2011 Dank voor de toevoegingen RvO Mout is een mooi voorbeeld van de verwarrende terminologie in de graanwereld. 'Jouw' mout is zoals jij het omschrijft. Van deze mout wordt ook moutextract gemaakt dat je bijvoorbeeld kunt gebruiken om je brood (wat in principe altijd een lichte/grijze/bleke kleur heeft) donkerder te kleuren. Het wordt trouwens in prachtige torens verwerkt. Vooral in Kent (in Engeland) staan er nog een hoop. 'Mijn' mout bestaat ook, maar het is dus de benaming van de geplette graankorrels van met name haver (denk aan havermout!). Voor ze geplet worden worden ze geweekt en soms gestoomd. Daarna volgt dus het pletten met verhitte walsen. Wanneer de korrels voor het platten ook nog eens in stukken worden geknipt (vraag me niet hoe ze dat doen....) krijg je snelkokende havermout! Mijn bron is trouwens het prachtige boek van Eugen Pauli "Het complete leerboek voor de keuken" Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts