Jorieke123 Geplaatst: 2 december 2020 Auteur Geplaatst: 2 december 2020 Deze 2e kaas heb ik met kaasdoek gemaakt in die hoge vorm. Want hoe mooi het ding ook is, zo'n Parmezaanse kaas krijg je er echt niet meer uit na dat persen. Ik heb hem de vorige keer weer open moeten schroeven. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 14 januari 2021 Geplaatst: 14 januari 2021 Ik had 20 l melk. Dat heb ik gisteren afgeroomd en wilde het vandaag gebruiken. Toen bleek het in daglicht toch nog te vol. Weer afgeroomd. Het is hartje winter en de melk is zo veel vetter dan in de zomer. Vind het zo raar. Zo vet is de melk nog nooit geweest en koop nu toch al een paar jaar melk. Niet dat ik klaag uiteraard, maar valt op. Heb 1 liter room apart gezet. Weet nog niet wat dat wordt. De rest van de room is verbruikt. Met 13 l melk ben ik parmezaan aan het maken. Iets te laat begonnen wegens online schoolverplichtingen en vervolgens de broodnodige frisse neus... Ziet er vooralsnog goed uit. Zo benieuwd naar die pekel... ik heb nu een pekel van 19%. Ik las dat je tussen de 18 en 22% moet zitten. Ben maar voor 19 gegaan. Jammer dat ik 12 maanden moet wachten of dat wat is Quote
Mellie Geplaatst: 14 januari 2021 Geplaatst: 14 januari 2021 Ziet er best netjes uit. Morgen bekend of hij nog wat minder rimpels heeft.Het is de kleinste hoeveelheid melk wat ik voor parmezaan heb gebruikt en kreeg een halve hartverzakking omdat ik zo weinig wrongel had. Toen bedacht ik me dat de hoeveelheid melk ook minder was. Quote
Mellie Geplaatst: 30 juni 2021 Geplaatst: 30 juni 2021 OoowwghhhIk heb de parmezaan geslacht van januari. Niet 1 jaar gerijpt, maar wél goed gelukt! Was echt mega lekker, zó blij mee! Helemaal in jubelstemming. 4 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 juli 2021 Auteur Geplaatst: 7 juli 2021 Hee dit bericht heb ik helemaal gemist. Vreemd? Nou ja: mooi dat de kaas lekker was! Had je hem in wax? Of olie? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 7 juli 2021 Geplaatst: 7 juli 2021 Ik had deze in de olie. Geen barsten, dus hoefde niet in de wax. Ik heb hem wel in de koelkast bewaard (vanaf april ergens), want op een gegeven moment bleek ik schimmel wegpoetsen. Werd ook beduidend warmer in bijkeuken met die hitte toen. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 september 2022 Auteur Geplaatst: 9 september 2022 In november 2020 heb ik 2 Parmezaanse kazen gemaakt, en ik heb de dunnere (10 liter) van de 2 net aangesneden. Heeeerlijk! We eten vanavond een flinke salade met goed veel kaas! Ik snijd er een paar stukken van die ik nog weer even vacumeer zodat we er zuinig mee kunnen doen. Ik ga komende winter niet veel bewaarkaas maken, ik heb er nog aardig wat liggen. Maar ik ga zeker weer aan de slag om een paar Parmezaanse te maken! Zeker om ze lekker lang te kunnen laten liggen ook. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 Ziet er goed uit! Ik krijg gelijk ook weer kriebels. Mijn dochter vroeg vorige week nog wanneer ik kaas maak. Ik heb nog een klein stukje parmezaan in de vriezer. 350 gr geloof ik. Dit najaar wil ik ook weer kaas maken. Een heel jaar gewoon niet gedaan… Moet weer, anders moet ik al mijn kaas spullen verkopen. Dan liggen ze te lang ongebruikt te zijn. 2 jaar niet gebruiken is weg doen is de huisregel(eigenlijk 1 jaar, maar ik smokkel een beetje…! Ahem) dus in nov/dec ergens ga ik ook weer aan de slag. Okt beetje druk, dus die maand had ik al afgeschreven… maar misschien in de herfstvakantie. Keuzes keuzes. Quote
Lia56 Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 Lijkt mij super om zelf te maken... helaas een stadstuin dus niet voor mij weggelegd maar vind t heel bijzonder! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2022 Ik heb de grote van 25-11-20 aangesneden en die is ook weer heerlijk. Die heb ik toen snel in de wax gedaan omdat hij ging barsten. Dus voor een Parmezaanse is hij iets zacht/snijdbaar. Maar toch nog mooi stevig en echt wel even goed drukken met het mes voor ik er doorheen was. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 6 oktober 2022 Geplaatst: 6 oktober 2022 Ow lekker! Ik krijg ook weer zo’n zin om te kazen. Hij ziet er nog zacht uit voor een 2 jaar oude kaas. Dat komt allemaal door een waxjasje? Geniet er van! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 januari 2023 Auteur Geplaatst: 2 januari 2023 Daar gaan we weer 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 3 januari 2023 Auteur Geplaatst: 3 januari 2023 Dat hele dunne kaasdoek leek me handig om de kaas weer uit de vorm te krijgen. Wat bij zo'n harde kaas en die vorm normaal bijna niet te doen is. En het ging ook mooi Ik kreeg het 'doek' alleen bijna niet meer van de kaas gepeld, en op de bodem is de kaas door het doek heen geperst en zit het dus +/- een kwart centimeter IN de kaas. Ik moet (voor Parmezaanse) dus officieel een andere kaasvorm hebben hoor. Volgende keer maar eens proberen of het mooi gaat in mijn Edam-vorm voor een kaas van 2 kg. Die is normaal voor van alles echt te groot. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 18 januari 2023 Auteur Geplaatst: 18 januari 2023 Ik heb er weer 2 gemaakt, 1 in mijn nieuwe vorm voor een 1-kg-kaas en ik had een 2e willen vullen maar er was niet genoeg wrongel en dus heb ik een kleinere vorm gepakt. De kaasjes begonnen helaas in het pekelbad alweer te scheuren, dus ik ben ze nu aan het coaten met van die echte kaascoating. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 maart 2024 Auteur Geplaatst: 11 maart 2024 Ik ben weer bezig, de pan is een pietsje te vol... Ik heb er voor de zekerheid 1 van vorig jaar aangesneden, het kleintje. Omdat ik wilde weten hoe dat was gegaan met eerst een paar lagen van die vloeibare kaascoating, tegen het scheuren en barsten. Dan even rijpen, en daarna nog eens een waxjas. Ik was een beetje bang dat ik die wax er slecht af zou krijgen, dat het een beetje aan die coating vast zou zitten. Maar dat kwam allemaal mooi los! En het kaasje smaakt weer goed Wel wat uhm, rubberig? Niet negatief bedoelt, meer dat het niet brokkelig is zoals een Parmezaanse hoort te zijn. Hij ruikt heerlijk Parmezaans, maar smaakt iets milder. Toch goed gelukt. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 11 maart 2024 Geplaatst: 11 maart 2024 Hij ziet er idd ook gladder uit. Mijn parmezaan is wel wat brokkeliger. Wel lekker zo hoor! 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 maart 2024 Auteur Geplaatst: 13 maart 2024 Ze lagen nog niet in het pekelbad of ze gingen alweer barsten. Nou ja ik reken er al zo ongeveer op dus na het pekelen en heel iets drogen ben ik begonnen met het 'lijmen' met kaascoating. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 4 januari Auteur Geplaatst: 4 januari Morgen snertweer, dus ik heb 27 liter melk gehaald om o.a. 2 Parmezaanse kazen te maken. Ik heb de kaascoating al klaar staan voor als ze meteen weer gaan barsten 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 6 januari Auteur Geplaatst: 6 januari Het zijn wel weer mooie kaasjes geworden, al hadden de vormen wat voller gekund maar er past niet genoeg melk in mijn grootste pan. En ik had geen zin om met 2 pannen te werken. Wel gaan ze nu alweer barsten. Nou ja, weten we iig waar we aan toe zijn he 6 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.