Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Parmezaanse kaas


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Beide kazen zojuist geolied. Paar kleine scheurtjes in parmezaan 2. Nummer 3 is vooralsnog helemaal gaaf. Ben tot nog toe zeer tevreden!

 

Nr 2

921c6b4731d05528fe479be7e8d8099d.jpg

 

Nr 3

ff860b28cc6c1b076ea5f300346e31f2.jpg

 

Jammer dat het nog zo lang moet liggen. 2,5 kg parmezaan is ook zo op.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Mijn 1e parmezaan die ik had gemaakt, was gigantisch gebarsten. De 2 helften los gemaakt en toen gewaxt. Het viel me op dat er een stukje wax los zat toen ik de sambal opborg gisteren.

 

Vandaag de wax er af gehaald en jawel... flink wat schimmel in bijzondere kleurschakeringen. Heel smerig. De bovenste laag rijkelijk verwijderd en toen schroom overwonnen om de kaas te proeven. En warempel! Het smaakt naar parmezaan!

Echt heel lekker

Ben eigenlijk heel erg trots! wel jammer van al die schimmel.... zonde.

 

F8C25601-1664-4167-BA45-308C9AFA66D833611572443040.jpeg

92847822-6884-412C-AC3D-4BFD1758246195161572443081.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, het is dat ik weet hoe veel moeite het had gekost! Dan wil je toch proeven. Alhoewel... willen.... Het komt door Jorieke meen ik, die ergens ene mislukte kaas onder de schimmellaag door had geproefd. Of een andere kaasmaker dan, ik weet het niet meer. Maar dat hielp me wel over de streep.

 

Dit was de gebarsten parmezaan, de 1e. Daarna heb ik er nog 2 gemaakt. Die zien er keurig uit.

 

De andere helft gecontroleerd. geen barsten in de wax, dus ik verwacht dat wat er onder zit, prima is. De andere 2 moet ik nog even geduld voor hebben. Die mogen nog even. De man vindt het overigens niet naar parmezaan smaken, maar naar een andere kaas. Hij vindt hem wel lekker gelukkig, maar wat zouter dan parmezaan. Mijn pekelbad is dan ook compleet op de gok gemaakt. Dus dat klopt wel dat ie zout is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Jeej! Parmezaanse kaas die naar parmezaan smaakt. Ik ben apetrots! Aaah, rondedansje erbij en een huppeltje

Wel gatenkaas dus iets klopt er niet, maar de smaak ik helemaal goed. Ben zo blij, zelfs de kinderen vinden het naar pasta kaas smaken. 9116594d04cc81ff77e545daeb5e41f4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooohhh zo blij weer! Heb een flink stuk in de koelkast en de rest in kleinere stukken in de vriezer. Als het bevroren is, is het anders nog lastiger verdelen had ik gedacht. Nu maar kijken of het handig was. Heel Nederland eet de komende tijd pasta als ik de lege schappen moet geloven, dus komt wel op

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

De 2e parmezaan van vorig jaar feb aangesneden. Smaakt heerlijk en ben er zo blij mee. Lekker genoeg ook dat ik het gisteren oa aan de Italiaanse kleuterjuf van mijn kleuter durfde te geven. Vandaag kreeg ik te horen dat ze toen ze het proefde een flashback naar vroeger had. Het smaakte precies zoals de Italiaanse kaas die ze meenemen. Ben echt zo trots!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Aaaah, 38 liter melk gehaald gisterenavond. Zo spannend om weer aan de kaas te gaan. Moeilijke kaas dan he. Roomkaasjes en paneer heb ik genoeg gemaakt.

18,7 l melk staat op het fornuis. Alle spullen zijn gereed. Rond 14 u starten. Morgen ga ik een Goudse maken en nu ben ik begonnen aan yoghurt. Bezig dagje, we gaan er voor!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat kaasboek van Nils Koster staat dat achteraf stremsel toevoegen zinloos is vanwege het stremmingsproces wat dan al is gestart. Extra toevoegen na een poos maakt dan niets uit zegt hij en dat las ik ook op meerdere sites. Toen niet meer geprobeerd.

Wie ben ik met slechts 3 gelukte en 5 of 6 (!) mislukte parmezanen om het stremmingsproces in twijfel te trekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook alleen maar het boek, geen direct lijntje anders had ik wel wat vragen, want hoe meer ik zijn boek gebruik, hoe onhandiger ik het eigenlijk vind met alle terugverwijzingen. Kan niemand een boek schrijven waar je gewoon steeds het juiste recept met alles wat je ervoor nodig hebt bij elkaar hebt? Zo veel makkelijker dan steeds dat terug bladeren.

En yes: mijn Goudse zijn goed gelukt! Heb daar uiteraard ook weer vragen over (in het juiste topic)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...