Jump to content

Deep bedding / deep litter methode

Charly
 Share

Recommended Posts

Ik ben elke ochtend weer verbaasd en sta versteld van de woelkracht van de kippen. De kasgrond is lekker rul en prachtig omgewoeld. Er ligt geen korreltje meer en alles is mooi schoon. Ik had niet verwacht dat het zó goed zou werken!

Keerzijde van dit idyllische plaatje: Ik zie nu heel duidelijk de holen van de vermoedelijke woelmuizen. Maar sta dagelijks paf. Goed plan van je geweest @Charly! Ben helemaal blij met deze beslissing.

Yep het werkt lekker he. Vind ik ook! Enige nadeel is dat je de kas niet echt kunt gebruiken voor winterzaaisels (sla of weeuwenteelt van t een of ander) Zelfs al heb je een afgeschermd stukje, dan nog: door het krabben stoft het nogal in de kas. Dat is niet echt lekker voor je groentjes.

Maar ik vind het desalniettemin een erg fijne manier van je kippen de winter door helpen (veeel meer eieren door al dat licht) en je bodem van je kas mooi rul en bemest krijgen. Ook tevreden.

En vooralsnog geen rat in de kas gezien. Dus duim dat ons ingegraven gaas afdoende is!

wees bevriend met kleine dingen

• 3 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

We hebben de kalkoenen opgehaald. Zitten nu samen met de andere kippen in de kas. Beetje bangig voor de kippen lijkt wel. Maar is allemaal nog nieuw natuurlijk. De kippen gaan ongestoord hun gang.

De kalkoenen poepen wel flink zeg. Valt gelijk op.

Over houtsnippers:

Misschien inmiddels beantwoord? Maar ik kwam er gister achter dat houtsnippers NIET goed zijn voor compost in combinatie met kippenmest. Composteren gaat langzaam en bovenal het bevat nitrieten net als gras en kippenpoep.

(Bron Backyard chickens)

Hi Trea,

Heb ook even meegezocht, maar kan je conclusie nog niet delen.

Bedoelde je dit draadje op backyard chicken?

https://www.backyardchickens.com/threads/wood-ashes-chicken-poop.446027/

Mis daarin wetenschappelijke onderbouwing. Lijken me eerder meningen.

En ik kan het ook nergens anders vinden, dat wood chips nitraten zouden verergeren.

Wat ik vind is dat bacteriën in wood chips "bio reactors" zijn en nitraten omzetten in gassen (nitrogen gas of nitrous oxide) en daarmee vervliegen de nitraten dus. Daarom worden wood chips soms gebruikt in greppels om landbouwgebieden, zodat al die nitraten niet in het water lekken. Door de houtsnippers (oh ja, da's het NL woord! Was het even kwijt ) wordt dat voorkomen. Ik kan nergens terugvinden dat de nitraten vervolgens achterblijven in de bodem.

https://phys.org/news/2012-02-wood-chips-curb-nitrate-leaching.html

Ik blijf mijn houtsnippers vooralsnog dus gewoon gebruiken icm de kippenpoep.

Ik gooi er ook veel dood blad overheen, dat wordt ook allemaal prachtig ondergeschoffeld. De bodem ziet er geweldig uit.

Al is er helaas geen pier meer te vinden. Maar ook geen slak, rups of ander kruipend krioelwerk

wees bevriend met kleine dingen

• 4 weeks later...

Ik kwam vandaag voor het eerst sinds 28/12 (d-day) weer in de kas. Zie ik een groen tapijt, aaah!

Die kippen aten stiekem alles wat los en vast zat. Ik heb er de afgelopen maanden niet een x een groen sprietje gezien! Zo raar dat dat nu wel ineens er is. Alles wat na 27/12 niet is opgegeten, was nu mooi aan het ontspruiten.

Heb vanochtend de andere kippen er maar in gedaan. Die mogen de komende 2 dagen daar grazen met wat extra kippenvoer. Hopelijk is straks alles weg. Ik was 1 dag eerder dan het slachten gestopt met voederen, maar dat was kennelijk toch nog te veel.

Wel bijzonder om te zien. Wat een knappe beestjes zijn ze eigenlijk toch. Terwijl ik dit typ, kijk ik vanuit het raam naar ze. Ze zijn lekker aan het pikken. Nu maar hopen dat ze niet van de leg zijn door de verandering.