Marieke Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Mijn komkommerplant ziet er erg slecht uit. Ik zou 'm graag van de ondergang willen redden. Maar heb geen idee wat de oorzaak is. Wie heeft er een idee? Alvast bedankt!! Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
ludde Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Zelf heb ik er geen verstand van maar omdat ik het zelf ook in de mini-komkommerplant heb... denk ik dat het voornamelijkte maken heeft met de felle zon op het blad. Sommige kleinere (nieuwe bladen) zijn nog prima intact en ook de vruchten groeien prima. Zou dat een antwoord kunnen zijn? Quote http://www.wix.com/luddenijhuis/mijnminimoestuin klein, maar fijn
Marieke Geplaatst: 11 juli 2011 Auteur Geplaatst: 11 juli 2011 Ludde, dankjewel voor je reactie. Zo ziet het er wel een beetje uit inderdaad .. Maar wel vreemd dat de planten ernaast geen last ervan hebben. ( waaronder een (ander ras) komkommer) . Moet ik dan voor schaduw zorgen of zou het al te laat zijn? Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
ludde Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 hallo Marieke! Lastig hoor, ik heb zoals ik zei nog niet zo heel veel verstand van ziektes en dergelijke.Zelfs is dit mijn eerste komkommerplant. Vanwege het 'dunne blad' (of, zo vind ik het voelen)en het feit dat hij eerst binnen in een kas stond (toen ik hem kocht) en nu buiten, was dit mijn conclusie. Ik denk dat schaduw altijd kan helpen, mocht het zo zijn dat het komt door de zon.In het uiterst geval zullen deze bladeren het opgeven, zolang het nieuwe blad maar weer fris en groen is! Ik hoop dat het 'een simpel antwoord is' als deze en dat er geen andere moeilijkere ziekte oid achterweg komt. Quote http://www.wix.com/luddenijhuis/mijnminimoestuin klein, maar fijn
Frans Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Het lijkt mij vooral een aantasting van valse meeldauw te zijn. Er is weinig meer aan te doen in dit stadium. Een troost is dat er voor consumptie niks mis is met de komkommers die alsnog geproduceerd gaan worden maar omdat de bladeren aangetast zijn (een plant heeft nu eenmaal gezonde bladeren nodig om goede vruchten te produceren) zal hoeveelheid en grootte van de komkommers tegen vallen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Marieke Geplaatst: 12 juli 2011 Auteur Geplaatst: 12 juli 2011 Dank voor jullie reactie.. Hmm valse meeldauw, is dat 'besmettelijk' ? Zo niet dan laat ik hem maar gewoon staan. Geef ik de arme plant een kans Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Ludo Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Mmmmm, ik denk niet dat het meeldauw is Marieke. Normaal gezien krijg je dat in een zeer vochtige omgeving met weinig of geen luchtcirculatie. Mijns inziens is de plant gewoon verbrand van de zon èn staat ie snachts te koud. Te grote temperatuursverschillen zou ik zeggen. Je giet 'em toch ook niet aan tegen de stam hoop ik, want dan krijg je nog meer miserie.Ik heb dit jaar mijn komkommers (in de serre) , in plastiek potten geplant waar ik de bodem uitgesneden heb. Dan in de grond gezet maar met de rand een tweetal cm boven de grond. Aangieten langs de buitenkant van de pot, nooit in de pot of tegen de stam. En alles staat prima, maar wel beschaduwd naast de tomaten en bovenin de serre een verduisteringsnet bij grote hitte.... Quote
Marieke Geplaatst: 12 juli 2011 Auteur Geplaatst: 12 juli 2011 Oke , goed tips Ludo.. De stam ziet er trouwens niet schimmelig ofzo uit. De blaadjes ook niet.De nieuwe blaadjes zijn inderdaad wel groener maar hebben aan de rand ook een inimini bruin randje. Voor de zekerheid ga ik toch maar bij felle zon voor schaduw zorgen. Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Marieke Geplaatst: 12 juli 2011 Auteur Geplaatst: 12 juli 2011 Zou ik beter de onderste bladeren eraf halen trouwens? Zodat de plant wat meer energie heeft voor de nieuwe blaadjes of werkt dat niet zo ? Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Ludo Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Best op een cm na de twee onderste afsnijden, niet meer blad want een plant zonder blad trekt niet zoveel sap op voor de nieuwe bladeren. Zorg er ook voor dat de komkommer ELKE dag een watergift krijgt, dus niet laten uitdrogen, gieten, uitdrogen enz, want dat is funest. Ook zo voor tomaten trouwens. Quote
veuvecouderc Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Mijn komkommer staat in de volle grond onder een afdakje. Ik geef 'm nooit water. Hij moet doen met wat ie krijgt en da's niet veel met dit droge voorjaar en z'n afdakje. Maar soms als het even heftig regent krijgt ie dus wel een behoorlijke watergift. En hij staat er zo bij Lijkt me niet dat ie te lijden heeft van de onregelmatige waterplensen.... Voor mijn tomaten geldt trouwens exact hetzelfde, geen extra water, wel een afdakje en die doen het ook prima! Wat jouw komkommer precies mankeert weet ik niet Marieke, maar in mijn tuin merk ik echt wel (100% zon) dat de meeste planten wat schaduw als erg dankbaar aanvaarden. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
rommert Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 mijn kas komkommer is even groothoe komt het dan dat hij geen bloemen maakt? Quote
Ludo Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 Marieke, is het misschien een kaskomkommer die van jou ? Die zijn veel gevoeliger voor koude en droogte, misschien ligt het daar aan? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.