Wiemer Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Goeden dag. Ik heb nu sinds een half jaar me eigen huis en wou altijd een pruimenboom in me tuin hebben.Tuin is der pruim is er ook ik heb nu een halfstam waar ik mee wil beginnen.Maar ben ook nog opzoek naar een laagstam.Want dat past wat beter in de tuin.Als iemand weet waar ik die kan kopen omgeving wijk bij duurstede hoor ik dat graag.Maar nu heb ik de pruim en moet ik binnen kort gaan snoeien en uitbuigen.Maar zou graag op verschillende hoogtes takken hebben en deze heeft alle takken op 1 hoogte kan je daar wat aan doen?Zo ziet ie er uitZijn veel vragen maar hoop dat ik er mee geholpen kan worden. Quote
iwan500 Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Je kan fruitbomen bij veel winkels online kopen zoals tuinplantenwinkel.nlMaar ik ken zelf geen winkel in je omgeving waar je fysiek kan zijn.Als ik zo kijk is die pruim een jaar oud en hij heeft niet zo veel takken.Lijkt me dus niet verstandig om al te gaan snoeien.Hij was immers gesnoeid als je hem koopt meestal.Ik beschrijf nu de stappen om te snoeienBij een pruim wordt een bolvormige snoei toegepast: 1.zoek naar dood/ziek/verrot hout en knip dat af2.knip takken die kruisen af tot het begin van de stam3.knip takken die heel schuin omhoog of omlaag gaan (lager als 45* of hoger als 90/100*) af tot de stam.4.knip takken die erg naar binnen groeien af.5.snoei niet meer als 30% van de boom en snoei in de winter als de plant bloedt dan snoei je niet. Quote
Bit Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Sja. Mijn reactie is een beetje anders, al zitten er in het antwoord van Iwan wel wat aanknopingspunten. Pruim nu beter niet snoeien. De hele steenvruchten familie ( pruim, kers, etc ) beter niet 's winters snoeien, maar pas als die vol in het blad staat. Zomersnoei dus. Maar dan ook alleen als het echt nodig is. Vaak is dat als jong boompje in de 1e jaren om een mooie evenwichtige open kruin te krijgen. Maar ook zonder snoei kunnen pruim en kers heel goed verder. Kruisende takken zie ik hier niet in je boom. Geen dood hout denk ik.Boompje ziet er prima uit denk ik hoor. Is dus 2, misschien 3 jaar nu. Dit is geen boompje van 1 jaar. Er zit ook al wat vruchthout in. Mooi hoor. Niks mis mee. Wat wel vaak is bij zulke jonge boompjes zo van de kweker, dat er nog weinig vertakking is. Dat is gewoon de leeftijd en de snelle groei bij de kweker. De zijtakken die hij nu heeft op 1 hoogte zijn misschien wat stijl staand omhoog, maar dat verandert nog met de jaren. Je kán denken aan wat uitbuigen wel, maar zou dat zeker niet overdrijven. Gaat het boompje vrucht dragen buigt de boom zichzelf ook door het gewicht. Ik geloof niet dat ik dit boompje dit jaar zou gaan snoeien. Eerst maar eens een jaar of 2 jaar laten groeien. Kijken wat hij doet en waar de groei te regulieren valt eventueel. Niks mesten. Béétje in de buurt bij jou : http://www.batterijen.nl/Of ook http://www.fruitbomen.net/ ( verzenden ook ) en nog wel meer ook hoor. Quote
Wiemer Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Geplaatst: 21 januari 2018 Dan ga ik de eerste tijd er niks aan doen en dan maar nog een kleine laagstam er bij halen.Bedankt voor de info hier kan ik wat mee.En zal jullie op de hoogte houden hoe en wat. Quote
Yuras Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Dit boompje lijk me wel de LAAGstam is, want bv eerste zijtak bevindt zich op de hoogte t/m 80cm van de grond. Verder ben helemaal mee eens met Bit. Mogelijk, ergens in mei de laagste zijtak tot eenderde inkorten (2/3 van de tak laten blijven). Verder paar jaren niks doen met het snoeien. Quote
iwan500 Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Dit is een halfstam ik heb zelf een opal laagstam.Als je een opal laagstam haalt die groeit nog trager.Dus die hoef je echt in een tijd nog niet te snoeien.Pas als de boom echt vertakt is wordt het nuttig.Als er erg veel fruit aan komt wel uitdunnen anders breken de takken.Als de takken nog langer blijven groeien adviseer ik wel dat je ze korter maakt of topt. Quote
Wiemer Geplaatst: 22 januari 2018 Auteur Geplaatst: 22 januari 2018 Op de site zie ik geen laag stam wel vva-1 wat betekent dat precies?Want wil wel graag een laagstamZou namelijk het liefste eerste tak op de 50 cm willen en niet naar de 1 meter toe. Quote
iwan500 Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Om het kort te houden.Het is een zwak groeiende productieve onderstam.DUS een laagstam/patio . Quote
Bit Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 .... en om íets meer info te geven : VVA-1 is een wat recentere introductie voor onderstammen bij vooral pruim. Geeft een nóg wat zwakkere groei voor de op die onderstam geënte soortjes. Dat heeft als voordeel dat de boompjes dus kleiner blijven, maar toch wél al vroeg gaan dragen. Voor de fruitteelt van belang, waardoor er grotere dichtheden op 1 hectare kunnen worden geplant = meer productie. Ook voor de particuliere markt heel aantrekkelijk ( kleine tuintjes, potten etc ) Wel belangrijk bij het kiezen van een boompje met zo'n onderstam : de wortels zijn gevoeliger voor wisselend wateraanbod. Bij droge zomer eens een keer extra water geven dus. Maar in ons land belangrijker : bij hoge waterstand geeft deze onderstam wel wat last; de boom gaat kwarren. Hebben steenvruchten sowieso niet graag natte voeten, deze al helemaal niet. Erg zware en natte grond beter vermijden of extra veel aandacht geven aan planten / maken plantgat, voldoende humus en doorlaatbaarheid creëren. Wil je je nwe boompje als laagstam / struikvorm welke lekker laag vertakt is, dan best zélf gaan kopen. Als een verkoper laagstammen aanbiedt, welke fruitsoort ook, dan zijn er best verschillen te verkrijgen. Laagstam is wel laagstam, maar de ene is nu eenmaal wat lager dan de ander. Kun je zelf uitkiezen. Ook een mooie vertakking kun je zo zelf uitkiezen. Naar een goed gesorteerde kweker/ verkoper gaan is dan het devies. Met een goede doorloop en een ruim aanbod. Zie de eerder gegeven links. Beiden hebben een heel ruim aanbod. Zeker nú ( moment van het jaar ) Quote
Wiemer Geplaatst: 22 januari 2018 Auteur Geplaatst: 22 januari 2018 Ik ga eens van de week of volgende week bij ze langs en er1 halen.Bedankt voor de vele info zo leer ik snel en veel.En moet het vast goed komen Quote
Wiemer Geplaatst: 24 januari 2018 Auteur Geplaatst: 24 januari 2018 Goeden dag ik heb een vva-1 boompje kunnen bemachtigen.Hij zit aleen niet in een pot moet zelf in aarde zetten.Dus gewoon stam met wortels.Kan ik hem een week gewoon in de garage laten staan en over een week in de tuin in een grote bak planten.Want over een week heb ik pas de grote bak waar ik hem in wil zetten. Quote
Bit Geplaatst: 24 januari 2018 Geplaatst: 24 januari 2018 Best is nu opkuilen; wortels onder een hoop aarde, alle wortels bedekt, kun je rustig 2 weken of zelfs ook wat langer laten rusten. In een koele garage ( buiten kan ook heel goed hoor, in de schaduw ) : wortels in een vuilniszak, niet potdicht, en half theekopje water in de zak. Al vind ik een week wel lang hoor, maar gaat wel denk.Net voor het poten over 1 week, de wortels half uurtje onder water zetten. Daarna de nwe pot met de boom gewoon buiten laten staan, 1x water geven als het niet regent. verder niet. pas in april als de boom blad krijgt goed kijken of de boom voldoende water heeft steeds. 1e optie ( opkuilen ) is beter. Quote
Wiemer Geplaatst: 24 januari 2018 Auteur Geplaatst: 24 januari 2018 Dan ga ik hem even op kuilen en van de week hem volgende week in de pot zetten Quote
Wiemer Geplaatst: 24 januari 2018 Auteur Geplaatst: 24 januari 2018 Boom is nu opgekuild.Maar wat een verschil met de opal die ik al heb.En de vva-1 heeft veel meer zij takken.En heb voor beeld gezien van een normale halfstam opal en de vva-1 soort die ik nu heb.Blij dat stukje heb gereden er voor.Dat formaat past een stuk beter in me tuin. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.