Ga naar inhoud

Voorstellen en vragen stadsgroente

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal,

Als nieuweling zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben Emi, man van 38 en woonachtig in het centrum van Rotterdam. Ik ben voornemens om met een aantal mensen op een in onbruik geraakt spoorviaduct, biologische groenten en fruit te gaan kweken voor de locale bewoners en restaurants. We willen dit een grote bakken doen. Het wordt ook een soort kunstproject. Winst maken is geen doel, maar het zou fijn zijn als de investering (ca. 150.000 euro) zich in 3 jaar terug verdient.

Dit betekent dat we producten zullen moeten gaan verbouwen, die per vierkante meter per jaar een gunstige kosten/baten verhouding hebben. We denken hier overigens ook aan vergeten groenten en fruit zoals Aardpeer, Bataat, Brave Hendrik, Courgette, Ganzevoet Groenlof, Haverwortel.

Hebben jullie tips en aanbevelingen?

Bestaat er een tabel ofzo waarin staat weergegeven hoeveel kilo van een bepaald product een vierkante meter oplevert?

Zovast bedankt voor de reacties,

Emi

Geplaatst:

Hallo Emi en leuk dat je je op dit forum aanmeld. Allereerst vroeg ik mij af of courgette echt een vergeten groente is? Bijna iedereen hier op t forum heeft minstens 1 courgetteplant staan. En ik wil jou en je medetuiniers veel succes wensen om de investering eruit te krijgen. Ik vroeg me wel af waar jullie dat aan hebben besteed, want ik vind het nogal een groot bedrag. Moeten jullie pacht betalen voor het spoorviaduct? Hebben jullie planten gekocht ipv gezaaid? Hebben jullie een irrigatie systeem aangelegd? Kasjes gebouwd?

Ik vind zelf een courgetteplant een geweldige productie aan vruchten geeft. Voor 1 zaadje/plant krijg je genoeg terug! Peultjes en boontjes geven dacht ik ook wel een goede oogst als ik t goed heb onthouden. Je kan het ook opzoeken in een Velt moestuinboek.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Bestaat er een tabel ofzo waarin staat weergegeven hoeveel kilo van een bepaald product een vierkante meter oplevert?

Zoals wel vaker: het antwoord op bijna alle moestuinvragen staat in het grote groene boek van Velt "Handboek ekologisch tuinieren: de moestuin"

Aardpeer bijvoorbeeld: per 10 m2 vollegrond, 50 plantknollen/50 planten/30 tot 50 kilo opbrengst

Of Courgette: per 10 m2 vollegrond, 4 gram zaad, 10 planten, 40 - 60 kilo opbrengst.

Aanschaffen dat boek is mijn aanbeveling. En op die enorme investeren kan die 40 euro er ook nog wel bij zou ik denken. Waarschijnlijk het best bestede geld van dit project

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Dank voor jullie antwoorden. Ik zal dat boek van 'Ecologisch tuinieren' eens gaan bestellen. Wat betreft het bedrag: die 150.000 euro klopt maar er moet wel het e.e.a. worden aangelegd op dat viaduct (er ligt nu nog rails. Ook is het de bedoeling dat er ca. 50m2 aan kassen komt.

Groet!

Emi

Geplaatst:

Niet dat ik er verstand van denk te hebben, maar 50.000eu per jaar verdienen aan groentes klinkt gewoon als heel veel. Als ik al een tiende daarvan per jaar zou kunnen verdienen zou ik niks anders meer hoeven doen.

Maargoed, ik neem aan dat jullie weten waar jullie mee bezig zijn. Het klinkt in ieder geval als een leuk initiatief. Is het die enorme brug over de maas die altijd openstaat?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...