Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe hard mag je asperges opbermen?


Lowie

Aanbevolen berichten

Hey allemaal!

 

Vorig jaar heb ik voor het eerst aspergeklauwen gezet in mijn moestuin. Deze zijn toen mooi doorgeschoten.

Dit jaar zou de eerste (korte) oogst vallen. Daarom heb ik dit weekend m'n asperges opgebermd.

 

Ik heb links en rechts van de aspergeplanten (vorig jaar bamboestokjes gezet om ze terug te vinden) 30cm afgemeten, en daarnaast de grond afgegraven. Deze grond heb ik dan gezeefd en bovenop die 60cm brede strook gegooid. Dit ongeveer tot er een heuveltje was van 20 à 30 cm hoog.

 

Uiteindelijk heb ik die grond met een truweel vastgeslagen tot ik mooi de vorm had die ik wou hebben (60cm breed onderaan en 35cm bovenaan)

De grond is redelijk hard aan geduwd. (Hier komt ook nog zo snel mogelijk een zwarte aspergefolie over zodat de grond kan opwarmen.)

 

Nu is mijn vraag: kan dit kwaad? Gaan de asperges hier nog door geraken? Of maak ik m'n berm best opnieuw?

Vanbinnen is de grond redelijk zacht, maar bovenaan en aan de zijkanten dus iets harder.

 

Hier was het begin van de berm...

IMG2018032317273515621522048328.jpg

 

En hier is deze volledig afgewerkt.

IMG2018032520203573481522048319.jpgIMG2018032520192037291522048324.jpg

 

En dan nog een klein bijkomend vraagje: Ik heb een aspergemes van 40cm besteld, maar hoe gebruik ik deze? Steek ik deze tot aan het handvat recht in de grond en dan kleine stekende beweging maken richting de asperge? Of doe ik het verkeerd?

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groeten,

Lowie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaan de asperges hier nog door geraken?

 

Asperges zijn harde groeiers en kunnen goed de grond doorboren.

Ik weet niet hoe hard dat laagje is maar het moet wel erg hard zijn wil dat niet lukken.

 

In de handel liggen alle ruggen al lang klaar voor dit nieuwe seizoen.

Zelf hoog ik de ruggen in etappes op.

Zodra de grond warm genoeg is (11 graden Celcius) gaan ze groeien en dan pas gooi ik de eerste laag aarde er op.

Dat herhaal ik twee maal. De asperges krijgen dus opgewarmde grond er op en zullen iets eerder geven.

Ik werk niet met plastic, alleen vorig jaar een rug geprobeerd, vond het erg veel gedoe.

Wel steek ik regelmatig afhankelijk van de temperatuur en stoor ik me er niet aan als ze niet perfekt wit zijn.

 

Een mes heb ik niet, ik graaf ze voorzichtig uit tot de basis en breek ze daar af.

Vaak komen ze vlak naast elkaar op en zo beschadig ik de jongere scheuten niet.

Een aspergemes zal wel een stuk sneller werken.

 

Hou er ook rekening mee dat de wortels als ze gaan groeien straks flink wat horizonale rumte vragen, ik hou zeker een meter vrij naast de rijen.

Hier in het Noorden zijn de planten nog in rust, dit jaar geen vroege asperges door het koude weer.

 

Off topic: mooi woord "truweel".

Ik moest het even opzoeken maar kan nu naar een troffel vragen in Vlaanderen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben het met Patrijs eens. En inderdaad, vooral op je wortels letten als je zo uitgraaft. Ik doe het helemaal anders, maar jij bent veel professioneler bezig. Bij mij gaat er in het najaar een bergje mest/compost tussen de rijen en dat trek ik over de bedden in het voorjaar.

Asperge-mes heb ik dit jaar ook voor t eerst, gekregen, tot nu toe deed ik het als Patrijs, is helemaal geen moeite, en de rij groene laat ik natuurlijk groeien tot de gewenste lengte.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelvrouw. Dat doe ik ook, naast reguliere korrel -en kalkbemesting. Een ding dat ik niet meer doe: er zaten in de compost vrij veel stengels. Van de pompoenen nog. Merk dat dat de ruggen niet te goede komt. Niet mooi egaal en 'harde' stukken. Moraal van dit verhaal: selectief zijn met je mulch / compost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...