Lowie Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Vorig jaar had ik redelijk laat nog plantuien gezet in m'n moestuin. Ook was er kort daarna een zeer droge periode (en ik zit op zandgrond )De oogst was dan jammergenoeg zeer slecht. De meeste uien groeiden amper tot niet, maar hadden wel een volgroeid wortelstelsel en stengel. Doordat de uien nog zo klein waren had ik besloten ze gewoon te laten staan, en ben ik ze eigenlijk een beetje uit het ook verloren... Tot mijn verbazing begonnen deze uien (na afsterven van het loof in de winter) begin dit jaar opnieuw te groeien.En nu lijkt het alsof de uien gesplitst zijn (per geplante ui zijn er nu meerdere "uitjes" met elk hun stengel en wortelstelsel). Nu is mijn vraag of het mogelijk is om deze nieuwe uitjes van elkaar te splitsen en apart te planten.Zouden deze uitgroeien tot een volwaardige ui? Of koop ik best nieuw plantgoed? Alvast bedankt!Lowie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Zijn het niet stiekem sjalotjes? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowie Posted April 2, 2018 Author Share Posted April 2, 2018 Zijn het niet stiekem sjalotjes? Vorig jaar toch aangekocht als ronde plantui... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 3, 2018 Share Posted April 3, 2018 Foto ? Als je zeker weet dat je vorig jaar plantuitjes hebt gezet dan kun je beter nieuw plantgoed kopen Lowie. De uitjes zullen dit jaar over gaan tot zaadvorming want een ui is een 2 jarige plant. Voor consumptie zijn ze dan waardeloos al zou je het verse loof wel nog een tijdje kunnen gebruiken voor in een salade bijvoorbeeld. Zouden het sjalotjes zijn zoals Patrijs suggereert dan zal iedere sjalot uitgroeien tot een cluster nieuwe sjalotten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowie Posted April 3, 2018 Author Share Posted April 3, 2018 Hier zijn enkele foto's: Zelfs de rode plantui doet mee: Maar ik zal het zekere voor het onzekere nemen en nieuwe uitjes halen Toch bedankt voor jullie advies! Lowie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts