Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar had ik redelijk laat nog plantuien gezet in m'n moestuin. Ook was er kort daarna een zeer droge periode (en ik zit op zandgrond )

De oogst was dan jammergenoeg zeer slecht. De meeste uien groeiden amper tot niet, maar hadden wel een volgroeid wortelstelsel en stengel.

Doordat de uien nog zo klein waren had ik besloten ze gewoon te laten staan, en ben ik ze eigenlijk een beetje uit het ook verloren...

Tot mijn verbazing begonnen deze uien (na afsterven van het loof in de winter) begin dit jaar opnieuw te groeien.

En nu lijkt het alsof de uien gesplitst zijn (per geplante ui zijn er nu meerdere "uitjes" met elk hun stengel en wortelstelsel).

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om deze nieuwe uitjes van elkaar te splitsen en apart te planten.

Zouden deze uitgroeien tot een volwaardige ui? Of koop ik best nieuw plantgoed?

Alvast bedankt!

Lowie

Geplaatst:

Foto ?

Als je zeker weet dat je vorig jaar plantuitjes hebt gezet dan kun je beter nieuw plantgoed kopen Lowie. De uitjes zullen dit jaar over gaan tot zaadvorming want een ui is een 2 jarige plant. Voor consumptie zijn ze dan waardeloos al zou je het verse loof wel nog een tijdje kunnen gebruiken voor in een salade bijvoorbeeld.

Zouden het sjalotjes zijn zoals Patrijs suggereert dan zal iedere sjalot uitgroeien tot een cluster nieuwe sjalotten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hier zijn enkele foto's:

IMG2018040309103155891522740582.jpg

Zelfs de rode plantui doet mee:

IMG2018040309104628831522740577.jpg

Maar ik zal het zekere voor het onzekere nemen en nieuwe uitjes halen

Toch bedankt voor jullie advies!

Lowie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...