Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb vandaag zaadjes ontvangen, ga ze morgen zaaien.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb de zaadjes ook bij vreeken gekocht. (Bijna?) Allemaal opgekomen. Ze staan nu in de tuin, onbeschut wel vol in de zon. Groeien zeker niet snel hier, maar zien er ook niet zielig/verloren uit, bladeren beginnen al iets rood te verkleuren. Ik wacht het af. Ben ook van plan om de beste eruit binnen te overwinteren (want ja, beperkt plek. Ik overwinter ook al pepers enzo)

Geplaatst:

Buiten (vanaf ijsheiligen):

20240524_084435.thumb.jpg.3d30b5860c3f3b7219bdac0d827a0f74.jpg

(nog steeds) Binnen:

17165487492756288145669544630833.thumb.jpg.210105d8238f3ba7e1d62a1adcbc4bb7.jpg

Geplaatst:

Dan loop ik (gelukkig) niet zo veel achter.

De eerste iets van 2 weken na de kieming heb ik ze wat te donker gehouden (geen plaats), daardoor zijn ze wat gestrekt en langzamer gegroeid.

IMG_20240524_135758.thumb.jpg.3b0211cc9c5f7cafdbe007fe4ae14a97.jpg

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Sinds gisterenavond mochten ze buiten spelen, en blijven ze buiten.

Als ik tijd heb (ergens over 1-2 weken denk ik) ga ik er wel enkele in de kas zetten en de rest buiten.

Zowel buiten als in de kas wordt de knoflook geoogst, dus dan is er mooi ruimte vrij gekomen.

Als ik me goed herinner 14 april in deno gezaaid, 21 april in deze tray geplant.

IMG_20240614_141812.jpg

Toevoeging: ik zie hierboven een foto van 24 mei. De okra is mooi gegroeid, de rosella blijft wat achter.

aangepast door acpronk

• 3 weeks later...
Geplaatst:

@acpronk hoe gaat het bij jou? Bij mij zijn ze nog amper te herkennen in de vollegrond. Zielige bedoening, ik ga ze opnieuw zaaien.

Geplaatst:

Sinds ik ze heb uitgeplant waren ze nog nauwelijks gegroeid, en sommigen waren er gesneuveld. Maar de laatste keer dat ik op de tuin was, is inmiddels ook alweer 4 dagen geleden. Vanmiddag ga ik weer even kijken.

En die in de kas zijn nog niet uitgeplant, even de knoflook oogst afwachten.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Well deel van de plant moet je oogsten voor thee?

Ik had de bloembladeren plus kelk geoogst, maar zie hier nu op facebook dat ze de zaaddozen voor thee oogsten?🤔

Had er trouwens maar weinig. Planten groeiden slecht, en bloeien alleen in de ochtend. In de middag zijn ze al uitgebloeid.

Had wel meerdere zaaddozen gezien, waarvan ik te laat was om de bloeiende bloem te plukken.

Screenshot_2024-10-03-21-22-54-484_com.facebook.katana.thumb.jpg.5536f65e324f7e2f69d5f1f06c28a99d.jpg

Screenshot_2024-10-03-21-23-04-587_com.facebook.katana.thumb.jpg.1f1f7fe3879e8f7f4c6ee466ba615c86.jpg

Geplaatst:

Die zaaddozen kun je ook inleggen in siroop. Heel lekker! Zal eens het recept navragen.

Geplaatst:

@acpronk alles van deze plant is eetbaar, dus in theorie kun je overal thee van zetten.

In West-Afrika drinken ze de gedroogde rode calyxes (omhulsel zaaddozen) inderdaad. Dat is ook wat ik meekreeg van de locals. Heerlijk.

Jouw roselle heeft het blijkbaar wel beter gedaan dan de mijne. Er beginnen nu pas bloemknopjes te groeien, veel te laat. Misschien dat de wind hun groei vertraagd heeft. Heb nu 1 plant naar binnengehaald om toch te proberen wat te oogsten.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Overwinteren is niet gelukt trouwens. Ging vrij snel dood.

Vandaag of morgen opnieuw zaaien voor dit jaar.

Ik zag een video van iemand die einde zomer niet de hele plant (zoals ik probeerde) naar binnen neemt, maar een stek, deze direct in potgrond stopt en onder groeilichten binnen zet. In een update in december heeft ze prachtige planten die zelfs binnen bloeien. Wellicht iets om dit jaar te proberen. Ik kan me voorstellen dat zo'n plant vervolgens veel meer bloei en dus calyxes geeft, dan elk jaar opnieuw zaaien.

Ik krijg trek in roselle thee 🫣

Geplaatst:
3 uren geleden, EdelSpint zei:

Vandaag of morgen opnieuw zaaien voor dit jaar.

Goed plan.

En het tweede, vast ook een goed plan. Maar ze zijn wel gevoelig voor botrytis. De planten buiten waren al snel weg, toen het net een beetje kouder begon te worden. De planten in de kas kregen er ook last van, maar ietsje later. En helaas geen zaad kunnen oogsten, maar in een zakje van Vreeken zit heel veel zaad, kun je jaren mee doen (mits kiemkrachtig).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic