Ga naar inhoud

Hoe snel is de grond gebruiksklaar voor vruchtgroenten na onderspitten Phacelia?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ongeveer een maand geleden heb ik Phacelia gezaaid. Op die plek moeten eind mei, en als het weer het toelaat vanaf half mei, de paprika's en pepers komen. Deze zet ik dan in een plastic tunneltje.

Vorig jaar heb ik hetzelfde gedaan, maar dan met gele mosterd. Aan het begin groeiden de paprika's en courgettes slecht. Misschien dat het kwam door de lage bodemtemperatuur (het was toen wel warm) of doordat de gele mosterd nog aan het verteren was en daardoor stikstof onttrok.

Hoeveel weken voor het poten van de paprika's en pepers zal de Phacelia ondergewerkt moeten worden? Ik laat de Phacelia het liefst zo lang mogelijk doorgroeien. Het staat nu 20cm hoog.

Geplaatst:

ik zou het eruit halen en composteren, grondje is meteen klaar voor gebruik

de mineralen die erin zitten opgeslagen krijg je weer terug in je compost

Geplaatst:

Ik zag toevallig in het boek van Velt staan dat ze adviseren 6 weken tussen het onderwerken van de groenbemester en opnieuw zaaien te laten. Het zal vast ook uitmaken welke groenbemester het betreft.

Phacelia is in jong stadium nog niet houtig.

Ik heb het bovengronds afgeknipt en op de grond gelegd om het als mulch te gebruiken. De wortelen heb ik omgewoeld.

598e5e31b3b1798d7d50d365f46d9294.jpg

Geplaatst:

Inderdaad zoals Daniel aangeeft gebruiken als mulch. Andere optie is helemaal eraf halen en composteren. Als je phacelia nog in augustus zaait, dan kun je hem eigenlijk laten staan en sterft ie vanzelf af in de winter. Als het dan tijd zaaien is in het voorjaar is alles wel zo'n beetje verteerd en opgenomen in de grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...