Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We zijn sinds begin dit jaar verhuisd.

Ik had in een deel van de wei een stuk gereserveerd voor de moestuin. Daar stonden al wat fruitboompjes, klein fruit, knoflook en rabarber e.d. Nu het onkruid steeds verder opkomt ben ik erachter gekomen dat de gehele wei vol met akkerdistel, brandnetel, paardebloemen en boterbloemen staat en amper gras. Ik had een deel met zwart landbouwplastic afgedekt en geplukt maar het is geen doen.. dat duurt lang. De onkruiden groeien zo hard (nu laarshoogte in een week) en eigenlijk ook de hele wei staat er vol mee.

Bij de buren hebben ze de wei gefreesd en daarna vol zwart zand gestort en omgegooid.

Ik denk erover om het ook te frezen maar met alleen dat ben ik er waarschijnlijk niet en ik vrees dat de onkruiden na het frezen weer snel boven de grond staan. Is het probleem dan misschien nog groter omdat de wortels in stukken zijn gesneden en deze dus ook uit kunnen gaan schieten.

Ik wil niet spuiten of iets dergelijks. Ik zoek naar een oplossing die duurzaam en ecologisch verantwoord is.

Is die er überhaupt of is de enige manier omspitten en alle onkruiden en wortels er met de hand uithalen?

Het gaat om ongeveer 1000m2 aan weide waar ongeveer 200m2 moestuin voor is gereserveerd.

Daarnaast vroeg ik mij ook af in hoeverre het bodemleven verstoort raakt door het frezen en omgooien? Het bodemleven wat onderin de grond zit verschuifd naar boven en andersom.

Geplaatst:

Uit je eerder geposte berichten zie ik dat je al flink wat ervaring in de moestuin hebt, maar ook jonge kinderen.

Een nieuwe tuin en zeker een van 200 m vraagt ook de nodige aandacht.

Met alle respect, als je nu, eind april, nog moet beginnen loop je eigenlijk al achter.

Het is nu de tijd om te zaaien en planten, dan hoort de grond al klaar te zijn.

Misschien moet je je ambitie wat vernauwen.

Om de tuin klaar te krijgen zijn er veel manieren.

Ik zal even in het kort zeggen hoe ik het zou aanpakken.

Deze manier is niet zaligmakend maar werkt voor mij.

Ik zou eerst een goede schoffel kopen en die scherp slijpen.

Dan zou ik alles omschoffelen zonder pardon.

Snij alles wat leeft af daar waar hemel en aarde elkaar raken.

Laat alles een paar dagen drogen en leg het dan op rijtjes en keer het regelmatig met de hark zodat het verdroogt.

Schoffel de grond regelmatig, voordat er vuil te zien is. Zeker om de week liefst eerder bij zonnig of winderig weer.

Dit alles liefst zo lang mogelijk van te voren.

Spit ( of frees) daarna de grond en werk mest en of compost onder.

Zet het eerste jaar makkelijke kort groeiende gewassen en zet ze ruim van elkaar om makkelijk te kunnen schoffelen.

Ideaal zijn vroege aardappels boontjes of sla e.d.

Hou er rekening mee dat in oud beemd vaak veel muizen engerlingen en schadelijke insecten zitten.( lees je in)

Maak bij het oogsten de grond weer schoon van doorlevend e onkruiden en schoffel elke week.

Het tweede jaar kan je meer op de tuin zetten, maar wacht met meerjarige gewassen en gewassen die een lange standtijd hebben totdat je zeker weet dat dat stuk schoon is.

Wacht met intensieve kweken zeker tot volgend jaar.

Neem liever een klein stuk wat voldoening geeft dan te veel tuin.

Je hebt genoeg om uit te breiden en als je het weiland laat begrazen of regelmatig maait raak je ook al veel onkruid kwijt.

Iedere tuin is aan te pakken door er in te werken, de manier waarop bepaalt hoeveel tijd je kwijt bent.

Laat je niet ontmoedigen maar kijk hoeveel tijd je vrij kan maken en pas daar je tuin op aan.

Ben je (een paar) jaar verder dan kan je ev. gaan expiremteren met andere manieren van tuinen.

Succes met je nieuwe lap grond, ik denk dat velen hier een lichte jaloezie krijgen van zo'n uitdaging.

Geplaatst:

Iets dergelijks al wat Patrijs zegt, maar ietsje anders.

Zeker je wensenpakket nu bijstellen. Neem een kleiner deel, bv 100m2 ipv de 200 die je in je hoofd hebt. Volgend jaar weer een seizoen en kun je komende herfst en winter en vroegere voorjaar de volgende 100m2 aanpakken. Zo nodig nu voor nog wat minder kiezen.

Zet een aantal gewassen die dit komende seizoen al oogst leveren en lekker vlot groeien. Pompoenen, gourgette, tomaten, wat aardappelen enzo : lekker makkelijke teelten waar je geen buil aan kunt vallen. Nog wat groentes op het stukje van je 100m2 die veel meer zorg verlangen kwa onkruidcontrole enzo. voor het lekker en alvast het ruiken aan wat er allemaal mogelijk kan zijn de komende jaren.

Is het een ex-weiland, zou ik nu geen bergen compost of mest gaan aanvoeren, gewoon je 1e jaar de teelten zetten, zonder al te veel zorg over de kwaliteit van je grond; je verlangens naar resultaat dus ook wat omlaag schroeven.

Zelf zou ik niet gaan spitten nee. schoffelen voor de vaste onkruiden, en dat schoffelen inderdaad consequent blijven doen.

De lasagna methode is misschien wel wat voor jou, consequent mulchen misschien ook wel. Allemaal prachtig, misschien leuk voor volgend jaar ; het vergt nogal wat aan materiaal en voor je dan start is het midden zomer.

Zorg om je bodemleven is op zich wel terecht, maar je door dat soort theorien laten weerhouden gewoon te beginnen, zou ik zelf niet doen, komt later wel. Wel alvast een goede composthoop starten voor volgend seizoen. Jouw perceel is groot genoeg om met de jaren een leuke eigen compostproductie op gang te brengen. Geen haast; er zijn geen wetten die je ergens hoeven te weerhouden, welke theorien je ook aanhangt, die zijn er alleen maar om jouw te helpen: wordt geen slaaf van een methode.

Heel belangrijk : zet een lekkere stoel neer en geniet !

Ondertussen ga je de komende maanden op de regendagen ook lekker neuzen overal, om er achter te komen of bepaalde methodes je aanspreken, waar je volgend seizoen dan wat aan kunt hebben. Het is 1 mei, maar er liggen nog maanden en maanden voor ons dit jaar.

Bij het zoeken naar een aanpak kun je misschien ook overwegen, dat er ook methodes zijn die een veel extensievere manier van tuinieren bieden. Een fruit / bessen tuin bv. Jam maken etc etc.

Geplaatst:

Bedankt voor de tips! De 200m2 beslaat ook het deel waar de fruitboompjes staan. Ik denk dat ik me beperk tot ongeveer 50m2

Ik wil graag veel verschillende soorten maar dat is veel werk en niet realistisch gezien de hoeveelheid onkruiden.

Wat is het verschil tussen het afdekken met karton en zwart landbouwplastic?

Ik zag in het filmpje dat ze de bodem het hele seizoen met karton afdekken tegen de onkruiden. Dit is het proberen waard.

Geplaatst:

Als je dat weiland meerdere keren goed maait, liefst steeds als het nog maar net weer wat is gegroeid, dan geven die onkruiden het snel op en wint het gras. Laat dan wel het maaisel liggen, tenzij het teveel is en het van die plakken gaat vormen.

Je wilt iig NIET dat die distels enz. weer uit gaan zaaien.

Of varkens er op.... (en daarna kippen) En dan weer inzaaien.

Voor de moestuin: bij mij werkte dat met mijn verhoogde bakken erg goed. Maar dan vooral tegen kweekgras, de brandnetels komen van bovenaf (uitzaaien) die zaten er niet al in de grond op die plek.

Maar dan moet je het wel meteen goed doen zoals wij, dus met goeie strakke paden er tussen met worteldoek enz. Want anders kruipt het onkruid nog overal tussendoor en krijg je er spijt van.

Voor bepaalde teelt (die wat minder lomp overal overheen en doorheen groeit zoals pompoenen en aardappels zouden doen) zou je hier en daar een bak kunnen maken, en dan kan je het volgend jaar nog weer anders aanpakken. Denk dan aan bakken met pluksla, uitjes, bietjes, enz.

Zo'n bak maak je bijvoorbeeld van een paar planken tegen elkaar, of je regelt een paar van die palletranden die wij bijv. ook gebruiken (maar daar kunnen wij makkelijk aankomen, dus dat is makkelijk praten ) voor Yuras zijn boompjes die wat extra aandacht nodig hebben:

IMG429517031524898972.JPG

Je zou daar onder karton kunnen leggen als extra barriere tegen het onkruid, maar dat is niet eens echt nodig als je de bak goed vol doet met (pot)grond/compost. Hier kwam alleen af en toe iets langs de rand naar boven, en dat trek je er dan uit of je steekt er even zo'n schepje in om het bij de wortel weg te halen. Zoals zuring bij ons... Die werken zich overal doorheen, maar steek hem een keer uit en je bent er van af.

Als je een grasmaaier hebt met een opvangbak, en je hebt gemaaid zonder dat het onkruid in de bloei stond, dan kan je dat maaisel ook goed gebruiken om dikke pakken op stukken te leggen waar je ook tuin wilt gaan maken. OK, het wordt eerst een beetje kliederig, zo'n laag. Maar als je ook nog ander 'afval' hebt zoals houtsnippers en bladeren enz. enz. dan bouw je steeds laagjes op. Daar kan je lompere dingen (overheen) laten groeien zoals pompoen en maïs enz.

Geplaatst:

Die bakken vind ik wel wat! Ook handig ivm het plukwerk. Ik ga mijn karton maar eens bewaren. Van de verhuizing hebben we een paar weken terug veel weggegooid. Nooit geweten dat het voor de tuin nog eens handig kon zijn. Morgen maar eens op pad voor worteldoek en MP afstruinen voor wat pallets!

Geeft onkruid zich gewonnen bij herhaaldelijk maaien? Dat is nieuw voor mij maar fijn om te weten dat de aanhouder wint

Geplaatst:

Ik wil ook een schapenhek voor het moestuindeel. Nu vraag ik me af hoe hoog dit eigenlijk moet zijn zodat de kipjes(kriel) niet van de zaailingen ed gaan snoepen. De kipjes heb ik niet geknipt. Is het beter om dan een hek om de bedden heen te plaatsen of is een hek om de gehele moestuin voldoende?

Geplaatst:

Krieltjes zijn vaak net scudraketten, die vliegen overal overheen. Ik heb wel meegemaakt dat ze met gemak over 2 meter hoog gaas vlogen.

Geen kruid tegen gewassen. Ik zou je in dat geval aanraden om gaas om en over de bakken te maken op een manier waarbij je toch makkelijk bij de groenten kunt komen. Persoonlijk zou ik die ukkies gauw weggeven of oppeuzelen en een zwaar ras kippen nemen dat rustig van aard is. Zelf hebben we Sussex, die blijven gewoon achter een meter gaas. Maar er zijn meer rustige tiepjes...

DSCF222098151525332256.JPG

Geplaatst:

Laten we hier niet verder gaan over krielkipjes... misschien even hier vragen stellen? kippen-in-de-moestuin-t321.html

Als hek om je moestuin is dat van ons van de foto niet goed genoeg. De paaltjes/latjes staan te ver uit elkaar om kippen of andere dieren (konijnen? katten?) buiten je moestuin te houden. We hebben er nog weer kippengaas tegenaan gemaakt Je hebt dit hekwerk wel met de paaltjes/latjes dichter op elkaar, maar die is per meter een stuk duurder en we vonden dat wel heel dicht worden dan.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

We hebben echt droge zandgrond. Nu met de lange droogte lijkt het alleen maar stuifzand. Ik ben me aan het inlezen om de bodem te verbeteren maar wat is het veel.

Iemand ervaring met lava, kleimineralen en zeeschelpenkalk of keltisch zeezout als bemesting?

Geplaatst:
Ondertussen ga je de komende maanden op de regendagen ook lekker neuzen overal, om er achter te komen of bepaalde methodes je aanspreken

Nou, weinig regendagen gehad zeker....

Mineralen kunnen wat toevoegen maar mijn keuze zou zijn om organisch materiaal toevoegen in de vorm van mest en compost.

En ja bij mij is het ook Sahara en ongekend droog, dan helpt nog maar een ding .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...