Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Snoeien en leiden perzik en nectarine

mkleinman

Recommended Posts

Ik heb in mijn kas sinds vorig jaar een perzik en nectarine staan ( gehaald bij Windindewilgen ). Ik heb beide boompjes geleid langs bamboestokken op ongeveer 20-25cm afstand van elkaar. Vorig jaar heb ik hoofdzakelijk het gestel gevormd.

Dit jaar lopen beide boompjes goed uit en heb ik zowaar de eerste vruchten.

De nectarine ( Snowdrop )

nectarinevrucht45841526067933.jpg

De perzik ( Benedicte )

perzikvrucht50381526067937.jpg

Beide boompjes zien er nu zo uit in de kas.

perziksnoeien51711526067935.jpg

nectarinesnoeien82191526067930.jpg

Ze lopen dus ontzettend goed uit, Goed veel blad en heel veel nieuwe takken en scheuten.

Hoe alleen moet ik deze snoeien zodat deze en mooi in de leivorm blijft maar ook dat ik aankomend jaar ook weer ( nog meer ) vruchten heb?

Ik kan neem ik aan meteen alle takken weghalen waar geen vruchten aan zitten die storend naar voren en achteren groeien? Maar hoe dan verder?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.

Veel blad.

Ikzelf doe tussen de gestel takken 40 a 50cm. Liefst 50cm!

Je ziet dat vooral de bovenkant de meeste groei heeft.

Na de vruchtzetting snoei ik al flink, anders krijg je te veel schaduw en je moet nieuwe scheuten kweken voor volgend jaar.

Met toppen knijpen hou ik de groei in toom tot na de oogst. Hangt natuurlijk af van groeikracht/onderstam. Na de oogst 2/3de snoeibeurt.

De bovenste etage zou ik goed in de gaten houden, anders neemt hij de boom over .

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Hoe moet je de scheuten voor volgend jaar kweken. Dat zijn korte scheuten die vanaf de gesteltakken af komen?

Ik kan als het noodzakelijk is 1 of 2 etages verwijderen zodat de gesteltakken op 50cm komen te zitten.

En morgen dus met de snoeischaar alvast dunnen.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.

Scheuten die op de bovenkant van de gestel takken ontstaan gaan eraf. Vooral de bovenste etage eerste jaar/jaren.

Je hebt in een jaar het gestel gevormd, maar dan bouw je de moeilijkheid in om de groei in de onderste takken te houden. Hou dat goed in de gaten. de boom wil zijn groeikracht vooral naar boven brengen.

Ook scheuten die naar de wand groeien er af. Het mooist zijn scheuten die horizontaal/schuin om hoog gaan en niet te hard groeien.

Maar ja, perzik luistert niet altijd naar goed advies.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl