Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds een paar dagen heb ik weer last van bladeren die paars worden. Sinds ik begon met het telen van aardbeien (3 jaar terug) heb ik af en toe dit soort blad ertussen. Ik heb geen klacht gevonden wat overeenkomt met de symptomen van dit probleem.

Ik zat zelf te denken aan iets met voeding. Maar dat is mijn beste gok. Misschien weet iemand hier meer van dit fenomeen.

IMG846845171527002591.JPG

IMG847117841527002593.JPG

Geplaatst:

Dat krijg je als je oude aardbeiplanten hebt (3/4 jaar.)

Soort van ziekte mogelijk,

volkome onschuldig iniedergeval.

Bijna alle aardbeiplanten die in de volle grond staan en meerdere jaren oud zijn

hebben dit.

Geplaatst:

Nou dat zijn wel hele vage antwoorden Iwan. Hoe heet die ziekte?

En meneer: het is handig om ook een foto van de hele plant (van dichtbij) te plaatsen.

Dat geeft een completer beeld van het (vermeende?) probleem

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

rode/paarse vlekkenziekte heeft niet echt symptomen volgens mij.

Als je vruchtwisseling aangaat en de aardbeien in gezonde toestandt hebt

Dan krijg je er niet snel last van.

En als die stekken van zijn oudere aardbeiplanten komen dan verklaart dat alles.

Want dan zijn ze besmet.

Geplaatst:

Da's toch wel vreemd Iwan, dat de rode- en paarse vlekkenziekte geen symptomen zouden hebben

Dit blad heeft geen symptomen van een schimmel- of bacterieziekte. De vlekjes behorend bij de rode en paarse vlekkenziekte zijn scherp begrensd, dus hier zeker niet het geval.

Fosfaatgebrek lijkt voor de hand liggend, maar de bovenzijde van het blad is mooi groen,

De roodkleuring wordt simpelweg veroorzaakt door planteigen anthocyanen, volledig onschuldig dus. De kleur wordt vaak aan de bovenzijde van het blad overstemd door het bladgroen. Dat zie je terug in de foto van de bovenzijde van het blad. Anthocyanen werken o.m. als zonneschermen voor de plant (anti-oxidanten).

Geplaatst:

Dat is mooi, Iwan. Hou ze gezond

Kijk ook eens aan de onderzijde van de aarbeibladeren. Misschien zie je toch eens wat anthocyanen zitten.

Meneer geeft ook aan dat hij af en toe dit soort bladeren er tussen heeft zitten. misschien wel afhankelijk van het ras.

Geplaatst:

Het paarse blad is eerder voorkomen. Maar dan echt op enkele bladeren. De moederplant heeft nergens last van. Het enige verschil tussen de moederplant en deze plant is de staplaats. Deze plant staat van 8/9 uur tot 6 uur in de zon.

Geplaatst:

Is volgens mij volkomen normaal.....ik heb er bladeren tussen zitten die ook in meer en mindere mate wat rood kleuren aan de onderkant (oudere planten, maar ook jongere net aangekochte planten van een ander ras ) alle planten zijn goed gezond en geven een prima opbrengst. Maak mij helemaal niet druk over plekjes en vlekjes op blaadjes van welke plant dan ook. Dus gewoon genieten van de heerlijk aardbeien....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...