Moestuintjie Geplaatst: 12 juni 2018 Geplaatst: 12 juni 2018 Hoi hoi mede tuinders! Hoe staan jullie zonnebloemen er dit jaar bij? en hoe hoog zijn deze al? ik heb er +- 40 staan, welke 4 meter of hoger kunnen worden, staan er al een aantal tussen welke al de 2 meter aantikken. ook zitten er een aantal zonnebloemen tussen waar in de blad oksels zich een aantal bloemknoppen ontwikkelen. terwijl het een enkelbloemige zonnebloem soort moet zijn, is het mogelijk om te zorgen dat zich meerdere knoppen vormen? in plaats van bijvoorbeeld 3 knoppen een stuk of 10 aan een plant? en zo ja hoe moet ik dat doen. ps eten jullie de zaden ook? ik namelijk wel! ik zet ze altijd een nachtje in een kom water met 80 gram zout, zodat de pitjes het water kunnen absorberen en een zoutige smaak krijgen, daarna even droogdeppen en in de oven roosteren totdat ze goudbruin van kleur zijn, ook lekker om van tevoren even de schilletjes er af te halen en vervolgens roosteren met een aantal drupjes olijfolie zout& paprikapoeder. heerlijke snack kan ik je vertellen! Groetjes! Quote
bio-fee Geplaatst: 12 juni 2018 Geplaatst: 12 juni 2018 Mijn zonnebloemen staan er beroerd bij...Degenen die in een pot staan moeten denk ik meer voeding; ze staan in een mengsel van zand en compost maar ze willen denk ik meer compost. En degenen die in de volle grond staan groeien ook nog niet geweldig, en dat komt denk ik omdat ik ze te laat heb uitgeplant.... Ik heb ooit gemerkt dat als mijn paarden de top uit een zonnebloem eten, dat daarmee die ene grote bloem weliswaar verloren gaat, maar dat er dan wel diverse kleinere bloemen ontstaan. Dus dat is in elk geval een manier om meer bloemen te krijgen (maar wel kleinere). Quote
Moestuintjie Geplaatst: 12 juni 2018 Auteur Geplaatst: 12 juni 2018 Probeer je zonnebloemen eens wat gedroogde koemest/paardenmest te geven, en zorgen dat ze grond lekker losjes is. of evt wat meer ondersteuning+ veel water. te laat uitpoten moet naar mijn mening niet veel verschil maken heb ook dit jaar een potje te laat uitgepokt zonnebloemen waren al behoorlijk hoog en deze zijn in de volle grond (staan nu een maand) nu echt al ruim 1,40 hoog terwijl toen ik ze gepoot had ze +-25 cm waren, ik geef ze 2x mest, één keer wanneer ik ze net gepoot heb beetje eromheen strooien en even lekker begieten, en wanneer ze een knop beginnen te vormen nogmaals strooien en goed begieten, naar mijn mening komt dat de bloem ten goede zodat deze meer voeding krijgt en groter kan worden Quote
bio-fee Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Ja misschien moet ik ze inderdaad nog een keer extra compost geven (mijn compost is grotendeels van paardenmest). Nou de plantjes die ik te laat heb uitgeplant hadden een flinke groeiachterstand doordat ze in de potjes onvoldoende ruimte hadden om verder te groeien. En dat halen ze nu maar heel mondjesmaat in... wellicht komt dat dan ook nog doordat ze op wat te arme grond staan...Ik zal ze maar eens wat extra te eten geven. Water krijgen ze wel genoegd, dat is het probleem niet. Quote
Moestuintjie Geplaatst: 13 juni 2018 Auteur Geplaatst: 13 juni 2018 Ach dar mondjesmaat inhalen kan wel even duren, maar dat trekt later wel weer bij hoor! extra voeding kan nooit geen kwaad! succes P.s laat me je zonnebloemen eens zien over een week of 4. ik ben benieuwd! Groetjes Quote
simonvb Geplaatst: 14 juli 2018 Geplaatst: 14 juli 2018 Is het bij alle zonnebloemen dat er extra bloemen komen indien je de uitgebloeide wegknipt of hangt dit af van de soort? Ik heb verschillende soorten door elkaar staan maar er zijn er waar ik nergens nieuwe bloemknoppen zie zitten, indien ze dan ook geen nieuwe geven, kan ik de uitgebloeide dan beter laten hangen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.