loreattore Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 (aangepast) Goedemorgen allemaal, Ik heb drie hortensia in mijn tuin, ik merkte met verbazing op dat wat eruit zag als vogelpoep, eigenlijk de besmetting van een parasiet is.Helaas kan ik niet herkennen wat voor soort dier is en daarom weet ik niet welke voorzorgsmaatregel ik kan gebruiken. Voor mij lijkt het een wolluis, kun je mij een bevestiging geven en misschien zelfs een paar suggesties om de besmetting te elimineren?Is er iemand dat ervaring heeft met zo een besmetting te elimineren?Bedankt Lorenzo 21 juni 2018 aangepast door Gast Quote
Hampie Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 Hoi Lorenzo,Een diagnose en oplossing voor je probleem heb ik helaas niet, maar je schrijft dat je 3 rododendrons hebt. Maar op de door jou geplaatste foto zie ik geen rododendrons, maar een hortensia.Hopelijk weet iemand anders hier wel een oplossing voor het echte probleem.Succes ermee, Quote
henkg Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 Pulvinaria hydrangeae (hydrangea-dopluis) / wollige dopluis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wollige_dopluishttps://www.entocare.nl/wolluis-op-hortensia/ Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 Inderdaad woldopluis dus. Met de hand per stuk er af plukken werkt goed. Zal misschien ondoenlijk zijn, weet ik niet. Zijn ook spuitmiddelen voor; of je dat wil weet ik niet want het is gewoon gif. De door velen gebruikte huismiddeltjes tegen luis helpen echter niet. Deze woldopluis beschermt zichzelf met het wollige schild wat ze hebben en weinig zaken hebben daar grip op, effect op.Er zijn ook een bepaald lieveheersbeestje welke deze woldopluis wel eet, de gangbare gewone luis etende vijanden eten deze niet. Je kan deze luis op je Hortensia ook heel anders benaderen en de stuik aanpakken. Dus heel diep wegsnoeien. Ben je deze hele generatie kwijt en is de aantasting volgend jaar er ook niet, maar geen garantie dat er toch ergens dieper in de struik er toch wat blijft zitten en ze er volgend jaar weer zijn, in mindere mate dan. De oorzaak moet je wel zoeken in of minder ideale standplaats / grondsoort, of droogte / uitputting / algehele verzwakking van de plant. Echt gezonde struiken worden minder makkelijk aangetast. Quote
loreattore Geplaatst: 21 juni 2018 Auteur Geplaatst: 21 juni 2018 Inderdaad dat was een hortensia! Bedankt voor alle de aantwoorden, ik zal proberen met de hand hun afplukken.Ik zal ook de Promanal-R van Ecostyle proberen zo dat ik heb minder risico om hetzelfde te hebben de volgende jaar.Heeft iemand ervaring met deze of andere spuitmiddel om de infestatie te verwijderen? Quote
Bit Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 Jawel. Dat gif werkt. En nog wel meer gifmiddeltjes werken. Zoeken en kopen speciaal voor dit soort luis, er zijn wel middeltjes tegen ontwikkeld. Maar werken niet selectief hoor. Je spuit alle insecten die er mee in contact komen ( contactmiddel ) mee dood. Eenmaal opgedroogd is het niet gevaarlijk meer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.