Geplaatst: 29 juni 20187 j Hoi, Ik ben een beginnend moestuinierder in kleine tuin van rijtjeshuis. Ik heb stamslasperziebonen gezaaid, de eerste weken ging alles goed maar eenmaal buiten zien ze er steeds zieliger uit.Verdroogde blaadjes. Ze staan in speciale moestuinaarde van de Intratuin en krijgen elke avond water omdat ze in pot staan. Ik had gelezen dat sperziebonen niet goed tegen koude en natte voeten kunnen. Sommige zomers regent het te veel en doen ze het daarom slecht.Daarom dacht ik (gelezen in moestuin blad) ik doe ze in pot zodat de aarde warm genoeg is, niet te nat kan worden.Maar toch hebben mijn plantjes het niet naar hun zin ondanks mijn goede zorg.Wie kan helpen?
Geplaatst: 29 juni 20187 j Ik denk dat je potjes veel te klein zijn. Ik zou opnieuw zaaien (kan nog net), en dan met een stuk of 10 in een hele grote pot.
Geplaatst: 30 juni 20187 j Je kan die pot waar ze in staan nog aanvullen met een halve zak potgrond denk ik, dat sowieso. Maar die plek. En rechts staat ook nog iets hoogs, groens, net nog te zien. Aan 2 kanten wanden. Dingen staan echt in te weinig licht.
Geplaatst: 30 juni 20187 j Je hebt klimbonen aan stokken staan toch?Dat zijn zijn geen stambonen maar stokbonen. Verder zou ik als tip willen geven lees je in voor je volgend jaar weer begint met zaaien. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 30 juni 20187 j Ik zou als ik jou was gewoon de plek waar je ze wil hebben een paar tegels eruit halen en ze daar in planten in de volle grond.
Geplaatst: 1 juli 20187 j Auteur Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat ze te weinig grond hebben. En ik vind het heel moeilijk te bepalen hoe veel water ik ze moet geven.
Geplaatst: 1 juli 20187 j Ik heb ook stam sperziebonen maar die blijven veel korter misschien zijn ze uitgerekt anders gewoon op nieuw zaaien en in een groteren pot doen als ik jouw was
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.