Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

wisselteelt stekeligheden

RobN

Recommended Posts

zie het zo, de tuinbonen zijn eruit. Ernaast in hetzelfde vak staan nog stamslabonen. Deze moeten nog wel even staan.

Ik wou in het lege gedeelte boerenkool en spruiten uitplanten maar in het wisselteelt schema is dit vak volgend jaar ook voor de kolen.

Ik ga dit jaar niet redden om dat stukje volledig met kolen te beplanten.

Het huidige kolenveld is ook nog vol. Maar voor volgend jaar is het stukje waar nu de stokbonen staan te klein voor de kolen die ik normaal heb.

Kan ik volgend jaar alsnog (andere) kolen zetten waar nu de boerenkool en spruiten komen of is dat echt beter van niet? (kleigrond)

Of ik zet er nu nog stambonen in het lege gedeelte, want die moet ik ook nog steeds planten. Misschien wat laat maar denk wel dat het nog kan. De tuinbonen hebben na uitplant niet heel erg gegroeid, en ook stond er uiteindelijk veel goudsbloem tussen, je zag de tuinbonen niet eens meer.

Misschien een schep compost er extra door heen en boontjes planten?

Dan kan ik de boerenkool op de aardappels plek zetten, moet ik alleen even 2 rijtjes vroege rooien. Dan kan daar volgend jaar weer sla komen te staan. En op de plek waar nu de kool staat, tomaten.

Ook heb ik aangrenzend het huidige kolenvak een klein stukje raapstelen gezaaid. Deze vinden de aardvlooien namelijk erg lekker, dus die vreten ze aardig weg. zo heb ik de aardvlooien niet op de andere kolenplanten. Ik heb niet het idee dat ik snel van die rotbeesten afkom vandaar. Echter is dat veldje nu wel aardig slecht aan het worden, kan ik dat een spade diep omspitten, en er bovenop japanse haver als groenbemester zaaien?

Onkruidmanager 1.0

@robn

De wisselteelt voor kool (kruisbloemigen) is het meest belangrijkste wat er is. Tenminste op zandgrond want eenmaal knolvoet, heel lang knolvoet. Op kleigrond is dat veel minder van belang. Als je geen last van knolvoet hebt, kun je gerust 2 x kool achter elkaar plaatsen. Wel extra bemesten.

Ik ben het met hoekman eens. Het belang van wisselteelt wordt sowieso schromelijk overdreven. Als je geen ziektes of plagen hebt die het op een bepaalde groep planten gemunt heeft, is er niks op tegen om twee keer hetzelfde te telen. Dowding doet een experiment met helemaal geen wisselteelt, interessant:

Interessant

Dat van dowding had ik al eens vernomen, die vind ik zowieso prachtig tuinieren.

Er is geen knolvoet bij ons op de dikke klei. Ik ga ze daar gewoon uitpoten waar de bonen stonden, en volgend jaar dan goed bemesten.

Onkruidmanager 1.0

Dat is mooi dat er geen knolvoet is. Bij mij op zand speelt dat wel en is leidend in mijn tuingebruik.

Zelfs zo erg dat ik bijv geen spruiten meer zet.

Verder zie ik opvolging als leidraad en niet als verplicht. Onze tuintjes zijn zo klein, daar kan je veel rommelen en aan extra compost of mest gift doen.

Wel let ik er op dat bijv. aardbeien en bonen geen redelijk verse mest krijgen.

• 3 weeks later...

Ik heb me er nu al op betrapt, dat ik op 3 plekken koolgewas heb dit jaar.

2x als nateelt. In het wisselteelt komt het dan mogelijk vaker dan eens in de 4 jaar op een stukje grond.

Hoe erg is dat? Ik teel niet megaveel en bij kool gebruik ik genoeg compost en extra koemestkorrels.

Ik vind het "zonde" om een stuk grond tot juli braak te laten liggen, om daarna pas boerenkool in te zetten.

Hier zegt men altijd, boerenkool na aardappels.

Helaas hebben de aardvlooien de spruit en boerenkool gevonden en hebben ze die al lekker bewerkt, ondanks mulch en nat houden. Vorig jaar stonden daar ook geen kolen. Hopelijk komt er wat minder aardvlo.

Aan de andere kant is het misschien handiger om met een groter vak te werken, en bloemen of groenbemester te kweken totdat de boerenkool erin mag.

Mogen kolen na aardbeien? Ik las wel dat het niet verstandig is om kolen naast aardbeien te zetten maar redenen vind ik niet. Het aardbei veldje wil ik namelijk verhuizen tegen de herfst

Onkruidmanager 1.0