Ga naar inhoud

Een gele pompoen of een gele courgette?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

2018070819192652571531071018.jpg2018070819193428161531071031.jpg2018070819191031721531071010.jpgHallo allemaal,

Mijn dochter heeft op de peuterspeelzaal een tijd geleden potjes gekregen met daarin een pompoenzaadje. Dit zouden kleine geel groen gestreepte eetbare pompoenen zijn. Nu komen er lange gele "pompoenen" aan. Ik twijfel zelf of het geen courgettes zijn. Het blad is behoorlijk puntig. Er zitten stekels aan de stengels. Ik heb een paar foto's bijgevoegd. Kan iemand aan de hand hiervan mij helpen?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Helaas zijn de foto's niet meegekomen.

Courgette en pompoen zijn alle twee eetbaar.

Maar kunnen aardig op elkaar lijken. Zo heb je ronde courgettes en langwerpige pompoenen.

Over het algemeen rankt de pompoen en de courgette niet, al zijn daar ok weer uitzonderingen op.

Ze kunnen elkaar bestuiven, dus variaties genoeg, pourgettes of courpoenen.

Je moet wel opletten dat er zuiver zaad is gebruikt, bij zelf gewonnen zaad en kruisbestuiving kan de vrucht cucurbitacine (een gif) bevatten.

Vruchten smaken dan bitter en kunnen giftig zijn. Vergiftiging komt bij hoge uitzondering voor.

Maar een foto meer opheldering geven.

Edit: de foto's zijn gearriveerd.

Dat ziet er uit als een (te) laat geoogste courgette, maar wel een beetje een typische.

Dit formaat en met zaad er al in gaat bij mij naar de varkens.

Die verdikking en kleur ken ik niet.

Heeft de courgette een erg dikke schil? Misschien is er toch kruisbestuiving opgetreden.

Ik zou even voorzichtig een stukje controleren op bitterheid.

Edit twee: Ik denk dat de foto wat licht is uitgevallen en dat het toch gewoon een gele courgette is.

Op mijn blog staan foto's van jongere exemplaren.

Geplaatst: (aangepast)

Ja ze hebben lang gehangen omdat ik ervan uitging dat het een pompoen was. Komen net terug van vakantie en kreeg het gevoel dat het een courgette kon zijn. Die gele kleur klopt wel aardig hoor. Het is niet echt een fel gele kleur. Die ene die er nog hangt, met het groene kontje, die is echt pastel geel. Hij ruikt wel heel lekker, doet ons wat denken aan watermeloen. Ik zal straks eens een stukje proberen

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik zou het niet vertrouwen; ik heb zelf op de tuin wel gele courgettes gehad, er naast sierkalebasjes, en bij de composthoop groeide het jaar erna de kruising: gele courgettes, maar aan het groene kontje was te zien dat ze hadden gekruisd met de sierkalebasjes. Ik heb dat niet geprobeerd te eten. Dat mag jij gerust doen, maar als het wat bitterig smaakt dan absoluut niet dooreten.

Geplaatst:

Wat bassie76 zegt, ik moest ook aan de zephir denken. Ik heb hem dit jaar ook staan, maar nog geen courgettes eraan.

https://www.vreeken.nl/075450-courgette-zephyr-f1

Ik zou gewoon proeven, in de zin van je tong ertegenaan, geen hap nemen. Ik heb het al eens eerder verteld, ik heb 1x alleen maar gelikt aan een twijfelachtige kruising, en vervolgens luidkeels jammerend alsmaar met water lopen spoelen. Niet 'een beetje bitter', echt onvoorstelbaar smerig.

Dus gewoon proeven, desnoods even ter vergelijking een gewone courgette ernaast om te vergelijken zodat je het echt zeker weet.

Geplaatst:

Ik denk een gewone gele courgetteplant te zien op de foto. Vruchten komen vanuit het midden zoals bij een courgette.

De volgende courgettes gewoon wat eerder oogsten. Van deze kun je nog wel soep maken of je maakt er zoetzuur van.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...